Häftig Ström i 180 liter

#1 - 10 juli 2009 19:37
Nu när jag byter tema i mitt 180 liters kar så bryter jag ut det från min gamla tråd Akvarierum hos c90368 för att det ska bli enklare att följa upp.

Jag har betsämt mig för att köra ett riktigt hårt strömmande bäck akvarie.

jag köpte för ett tag sedan två innefilter på postorder, kinesiska som låter som f*n när de sätts igen lite, men till det här kan de nog fungera.

Blåser på med ca 5000 liter/timme i ett 180 liters kar, plus den ordinarie filtreringen.

#2 - 10 juli 2009 19:51
Vilka som ska bli huvudinvånare i detta kar vet jag inte ännu.

Hoppas på att få tag på någon av de Sydamerikanska dvärgcikliderna som lever i riktigt strömmande vatten typ någon Teleocichla.

Men det kan även bli någon Afrikan, beror lite vad jag får tag på.

Men de första nya invånarna flyttade in i dag och de verkar gilla bra fart på vattnet:)

#3 - 10 juli 2009 20:17
Häftigt - nu fattas bara en kompletering med en saltvattensstreamer :)

MVH Lasse
#4 - 10 juli 2009 20:20
Lasse skrev:
Häftigt - nu fattas bara en kompletering med en saltvattensstreamer :)

MVH Lasse

Det är möjligt?

Men jag vet ärligt talat inte vad en saltvattensstreamer är eller vad det innebär[:o]

Men du kan kanske förklara:p
#5 - 10 juli 2009 20:35
Se här ett exempel http://www.marinedepot.com/ps_ViewItem.aspx?idProduct=HD19101&child=HD19501

Tunze har också varianter.

Ger ett stort flöde utan att ge en hård stråle, flyttar mycket vatten. skulle inte vara svårt att skapa en bäckbiotop i ett avlångt kar med två sådana i ena änden.

MVH Lasse
#6 - 10 juli 2009 20:49
Lasse skrev:
Se här ett exempel http://www.marinedepot.com/ps_ViewItem.aspx?idProduct=HD19101&child=HD19501

Tunze har också varianter.

Ger ett stort flöde utan att ge en hård stråle, flyttar mycket vatten. skulle inte vara svårt att skapa en bäckbiotop i ett avlångt kar med två sådana i ena änden.

MVH Lasse

OK, jag förstår!

Men tillsvidare får det nog fungera med det jag har, tanken var att det skulle vara lite lågbudget.

HSB är så duktig på att planera in alla korvören till oväsentligheter som inte har ett dugg med akvarium att göra:(

Bättre att spara pengar på tekniken och kunna köpa några roliga fiskar.
#7 - 10 juli 2009 21:29
Kul med strömmande vatten!

" target="_blank">
#8 - 10 juli 2009 21:42
Kul med en lite annorlunda inriktning av kar, funderade själv i dessa banorna för några år sedan med ett långt kar som var hyffsat djupt men inte så högt:)...
#9 - 10 juli 2009 22:19
Wilhelm skrev:
Kul med strömmande vatten!

"" target="_blank">[COLOR=#810081]
[/COLOR]

ansjo skrev:
Kul med en lite annorlunda inriktning av kar, funderade själv i dessa banorna för några år sedan med ett långt kar som var hyffsat djupt men inte så högt:)...

Jo, jag har haft planer på vad jag skulle göra nere i källaren, som jag inte har tänkt högt om på forumet.

Men ibland får man skruva ner sina ambitioner lite och ta det som står till buds:(

Så trots att det inte är det perfekta karet och inte de bästa pumparna så har jag trots allt skapat ett kar med en sjujävla stöm i!

Har några Endlers som går i karet, till och med de verkar tycka det är roligt med fart på vattnet:)
#10 - 10 juli 2009 22:22
Ungefär som man själv och en vattenrutschbana, [SIZE=1]men säg inte det till någon[/SIZE]:p!
#11 - 10 juli 2009 22:29
ansjo skrev:
Ungefär som man själv och en vattenrutschbana, [SIZE=1]men säg inte det till någon[/SIZE]:p!

[FONT=Courier New][SIZE=1]Om jag har förstått rätt så stannar du hemma när det är dags för bad![/SIZE][/FONT]

[FONT=Courier New][SIZE=1]Men du kanske smyger iväg till badhuset ibland?[/SIZE][/FONT]
#12 - 10 juli 2009 22:34
[SIZE=1]Jepp, på vintern när det är badhusdags så får jag offra mig[/SIZE]:p! [SIZE=1]Och vågmaskin...[/SIZE]
#13 - 10 juli 2009 22:41
är det sallad som ligger i karet i första filmen eller är det en växt?
#14 - 10 juli 2009 22:46
Amazon77 skrev:
är det sallad som ligger i karet i första filmen eller är det en växt?

Sallad!

Tänkte prova om Ancistrusen tycker om det.

Om inte så gör Äppelsnäckorna det i alla fall. Men de har lite svårt att hålla sig kvar i strömmen:p
#15 - 10 juli 2009 22:52
kan du inte ha leopard-danio i?
#16 - 10 juli 2009 23:00
karrokaja skrev:
kan du inte ha leopard-danio i?

Det kanske jag kan?

Men tyvärr är de Asitiska firrarna utanför min kundskaps cirkel och jag är för gammal att lära nytt igen;)
#17 - 10 juli 2009 23:04
pytt!! snacka om coolt med miniforeller i den där burken!
Hallå!
überschön! ja naturlich!
#18 - 10 juli 2009 23:11
Man vet inte ännu om Leoparddanoi är en egen art, eller om den är framodlad från Zebrafisken.

Inga hybrider i mina burkar!
#19 - 11 juli 2009 00:02
Räknade lite:p

Ungefär var 1,5-2,0 minuter så har allt vattnet i hela akvariet passerat ett filter.

Det märks när jag matar!
#20 - 11 juli 2009 09:03
Ja, både Ancistrus och Zebra/leopard danio gillar starkt strömmande vatten. Särskilt ancistrus, som faktiskt är en forsfisk.
#21 - 11 juli 2009 09:19
shit det är drag i din burk!!

men den är väl inte mindre fisk bara för att den inte finns i naturen?
Nä dumt o dra upp sånt här nu (är det etiskt att akvarium överhuvudtaget?)

den här är läcker prionobrama filigera. om du inte vill lära dej massa nya saker så...
Jag håller på att lära mej hur man svarvar i magnet;)
#22 - 11 juli 2009 09:39
Ett jättekul experiment du har igång Maths!:)

Jag har själv funderat lite i dessa banor men inte vågat än.:d Så jag följer med stort intresse denna tråd. Jag ser ju hur vissa av mina fiskar trivs där det blåser och verkar till och med roa sig, om jag tillåts uttrycka mig så, i strömmen.
#23 - 11 juli 2009 15:10
Ett nytt problem jag inte tänkt på.

Nu är det 30 grader i akvariet! Pumparna ger så mycket värme att temperaturen stiger hela tiden!

Har stängt av en pump nu, kan uppenbarligen inte köra med bägge hela tiden.

Får fundera på det Lasse skrev i ett av de första inläggen.
#24 - 11 juli 2009 21:44
Ja de ger mycket ström för lite watt :) och koraliaseriens mindre pumpar kostar inte en förmögenhet

MVH Lasse
#25 - 11 juli 2009 22:25
Lasse skrev:
Ja de ger mycket ström för lite watt :) och koraliaseriens mindre pumpar kostar inte en förmögenhet

MVH Lasse

Kundskap överträffar vilja[:o]

Det får nog bli som du klokt nog föreslog.
#26 - 7 augusti 2009 22:19
Det här projektet åkte på en tvärnit minst sagt.

För det första värmer alla innerfiltren vattnet för mycket.

Sen köpte jag några Danio roseus, tråkigare fisk har jag väl aldrig haft:(

Simmar omkring som några hjärnlösa zoomies och vet inte vad dom vill! Antar att man är bortskämd med ciklider:confused:

Jag får fundera lite till och komma tillbaka när jag vet vad jag vill med detta akvarium:p
#27 - 7 augusti 2009 22:28
Kasta i lite snygga L-malar!:d
#28 - 7 augusti 2009 22:38
MK57 skrev:
Kasta i lite snygga L-malar!:d

Nej, malar och i synnerhet L-malar är bland det tråkigaste jag vet i akvarium!

Ja, jag vet att jag som vanligt är tvärs emot mainstream, men sådan är jag;)
#29 - 16 augusti 2009 18:28
c90368 skrev:

Ja, jag vet att jag som vanligt är tvärs emot mainstream, men sådan är jag;)

Fler corydoras då?:d
#30 - 16 augusti 2009 18:46
MK57 skrev:
Fler corydoras då?:d

Nja, kanske:confused:

Måste suga på detta lite mer.

Men kom gärna med fler förslag!
#31 - 16 augusti 2009 19:00
Har du knäckt värmeproblemet?
#32 - 16 augusti 2009 19:01
Nån Beaufortia kanske?Eller botia kan funka?:confused:

Annars är det maffigt med ett stoooort stim med corydoras;)
#33 - 16 augusti 2009 19:25
flygrc skrev:
Har du knäckt värmeproblemet?

Tagit bort en av pumparna och har öppnat luckorna (juwel) några centimeter. Men det känns inte som den slutgiltiga lösningen.
#34 - 16 augusti 2009 19:27
MK57 skrev:
Nån Beaufortia kanske?Eller botia kan funka?:confused:

Annars är det maffigt med ett stoooort stim med corydoras;)

Ska kolla vidare i morgon. Sitter just nu med en bärbar i ett mörkt rum framför friidrotten på TV:p
#35 - 16 augusti 2009 19:55
c90368 skrev:
Tagit bort en av pumparna och har öppnat luckorna (juwel) några centimeter. Men det känns inte som den slutgiltiga lösningen.

Kanske dax att sätta en fläkt i rampen, det har fungerat bra hos mig, kopplade den till ett reglerbart nätaggregat (1,5-3-4,5-6-9-12 V )så jag kan välja fart efter behov.
#36 - 17 augusti 2009 08:43
MK57 skrev:
Nån Beaufortia kanske?

Det här ska nog undersökas lite mer, verkar spännande!
#37 - 17 augusti 2009 08:44
flygrc skrev:
Kanske dax att sätta en fläkt i rampen, det har fungerat bra hos mig, kopplade den till ett reglerbart nätaggregat (1,5-3-4,5-6-9-12 V )så jag kan välja fart efter behov.

Kanske det blir så?

Men jag ska nog byta till en powerhead det första jag gör.
#38 - 19 augusti 2009 19:05
Tråd med fart i, kar med fart i, (karl med fart i?:p)

Intressant tråd! Har dock inte den blekaste om vad för firre som gillar strömmande vatten, förutom de som redan är nämnda!
#39 - 29 augusti 2009 13:14
Ett slumrande projekt som väntar på någon form av nystart.

Så här ser det ut idag, fick komma med en bild när kameran var framme.
#40 - 1 september 2009 10:09
Tjena Maths! Kul projekt, som sagt!

Hydor Koralia, som nämnts ovan är nog ett bättre alternativ än dina kina-pumpar, tyvärr...

Kostar c:a 600kr för 4.5watts som drar 2300l/h ( http://www.pwss.se/product.php?productid=4122&cat=290&page=1) ..

Sen är ju det här med datafläktar rätt bra! Och eftersom du har ett fint juwel, förstår jag om du inte vill ta upp hål i plastskivan...

Men! Det är enkelt att bara ta en annan plastskiva och såga till så den passar istället för den bakre skivan som sitter på.

Då kan du tex köpa 2st http://www.dustinhome.se/pd_5010315451.aspx

Ha en som utsug och en som insug...(det är ju bara att vända fläktarna om du förstår).

Sen köper du på Classe Ohlson en Batterieliminator 129kr http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135236255

Fixat och klart :D
#41 - 1 september 2009 11:14
Nästan som på julafton, packeterat och klart:D

Bugar och bockar, dina förslag verkar genomtänkta.

Själv har jag beslutångest:confused:

Vet inte vad jag vill riktigt, det kanske blir ett Ap kar igen, eller så ska det förbli strömt.

Beror kanske på vad jag hittar för fiskar....
#42 - 1 september 2009 11:25
c90368 skrev:
Nästan som på julafton, packeterat och klart:D

Bugar och bockar, dina förslag verkar genomtänkta.

Själv har jag beslutångest:confused:

Vet inte vad jag vill riktigt, det kanske blir ett Ap kar igen, eller så ska det förbli strömt.

Beror kanske på vad jag hittar för fiskar....

Ja dom är nog lite genomtänkta dom ideérna då jag själv har samma planer och planerar även att sätta på 2st fläktar på 720L..(har redan grejerna hemma)

Finns ju massa med intressant fiskar som gillar strömt vatten ..som INTE är L malar ;p

Sen blir det ju alltid ställen med hyffsat stillastående vatten där man kan ha nån stimfisk som står och trycker innan de ger sig ut i strömmen och leker...
#43 - 6 september 2009 17:20
Det blev ett litet sidospår härom kvällen i en annan projekttråd där jag skarev om vad jag trodde skulle hända med detta kar.

Jag var ute på jakt i affärerna idag och allt tog en liten lustig vändning.

För mig var den inte så lustig, snarare oväntad[:O] Men för er som inte kan läsa mina tankar blir den nog förvånande:p

Så härmed är denna tråd död och begraven, låt den vila i frid i Zoopets backupper:d

När jag har filmbevis på den nya inriktningen så kommer det en ny projekttråd. Lovar att jag ska skicka in länken till den i denna tråd.

Tack för visat intresse[:-88]
#44 - 6 september 2009 17:47
salt?

MVH Lasse
#45 - 6 september 2009 19:17
Lasse skrev:
salt?

MVH Lasse

Du skulle må då va:d

Näe, salt får jag ta och testa när jag har lika mycke erfarenhet som du har;)
#46 - 6 september 2009 19:20
vad har du tänkt dig?! :)
#47 - 6 september 2009 20:12
c90368 skrev:
Du skulle må då va:d

Näe, salt får jag ta och testa när jag har lika mycke erfarenhet som du har;)

Det har du - jag är bara lite bättre på svåra ord och att skriva långt!

MVH Lasse
#48 - 6 september 2009 21:17
Lasse skrev:
Det har du - jag är bara lite bättre på svåra ord och att skriva långt!

MVH Lasse

Får jag bara behålla hälsan så ska jag prova på även den salta biten någon gång!

Men ännu så länge finns det så mycket annat som är enklare och framförallt billigare att utforska!
#49 - 6 september 2009 21:18
Nu är tråden stendöd!

Fortsättningen för detta akvarium finns här

180 L små Jordätare

Annons