Hack i fenorna

#1 - 17 juni 2007 11:36
För ett par dagar sedan upptäckte jag att en guppy och en platy hade hack i sina stjärtfenor, platyn hade dessutom en vit prick på sin stjärtfena. Idag är hacken kvar men pricken är borta och ersatt av ett stort hack med rundade kanter. Ryggfenan på en annan platy har dessutom fransat sig lite. Vad kan det vara? Tycker inte det verkar stämma med fenröta men jag vet inte riktigt hur det ser ut.

Det enda testet jag kan göra hemma när nitrit och det är ok. Temperaturen har åkt lite berg-och-dalbana den senaste veckan (mellan 22,5-25,5), kan det ha påverkat? De senaste fiskarna kom för 2,5 vecka sedan (2 platy varav den ena med hacken i stjärtfenan). Byter ca 20% vatten 1 gång/vecka (har dock inte använt vattenberedningsmedel de senaste gångerna) och har sedan ca 1 vecka tillbaka börjat hälla i lite växtgödning varje dag.
#2 - 17 juni 2007 14:21
jo det är säkert fenröta. köp medecin!
#3 - 17 juni 2007 14:34
Platyn med ryggfenan gömmer sig nu under flytväxterna och kommer inte fram annat än som hastigast vilket inte är typiskt för henne. Har också märkt att de andra platysarna kliar sig mer än vanligt. Ska göra ett ordentligt vattenbyte (med vattenberedningsmedel) nu. Imorgon åker jag till djuraffären och köper medicin mot fenröta och ber dom testa mitt vatten.
#4 - 17 juni 2007 14:35
Vad har du för fler fiskar i karet?
Låter som om någon bråkat lite och då kan fenorna lätt fransa sig. Är det fenröta blir fenorna ofta lite vitaktiga i ytterkanten av fenorna för att sedan följas av bortfrätning av dessa kanter.
Bild?
#5 - 17 juni 2007 14:41
Jag har bara 5 platy, 8 guppy och så en körsbärsräka. Är inte så orolig över de med hacken i stjärtfenorna, det är säkert bara spåren efter nåt bråk. Däremot honan med fransiga ryggfenan beter sig verkligen inte som hon brukar.
#6 - 17 juni 2007 14:43
hur stort är karet är det större än 70 l kan räkan gott få lite kompisar så får du se hur glad h*n blir:)
#7 - 17 juni 2007 19:13
Fenrötan var yngel

Hon var inte sjuk, den rufsiga ryggfenan var bara en avledningsmanöver. Tittade precis in i akvariet och fick se ett YNGEL!! :D Visste inte ens om att hon var gravid, hade misstänkt två av de andra honorna men inte denna. Nu har jag slängt i henne i ett yngelkar så får vi se om det kommer fler. Ynglet jag såg har jag inte sett igen men förhoppningsvis klarar det sig då jag har rätt mycket växter.
#8 - 17 juni 2007 19:17
hur stort är karet är det större än 70 l kan räkan gott få lite kompisar så får du se hur glad h*n blir:)

Räkan hade kompisar men de klarade tyvärr inte flytten.[:(] Den kommer få nya kompisar efter sommaren när jag kan reglera temperaturen lättare och dessutom har mer plats (ska starta upp ett till akvarium då).
#9 - 17 juni 2007 19:49
Det var ju bra att det inte var värre!
#10 - 17 juni 2007 19:56
ansjo skrev:
Det var ju bra att det inte var värre!

Eller hur...:D I och för sig har jag egentligen inte plats men dom får väl vara lite trångbodda till efter sommaren.

Annons