Ha dom tillsammans? överbefolkning??

#1 - 27 mars 2004 11:22
Hej! Jag har 10 st guppyyngel, och kommer få fler inom 3 dar... jag tänker köpa ett litet (30-50l)akvarium som ska bli deras... nu till frågan. kan man ha typ 10 gupppysar ihop? så länge dom inte är könsmogna är det nog inget problem, men sedan? är det lätt att sälja guppysar eller måste jag separera honor och hanar?

Alla svar välkomna
Tack på förhand, Robert
#2 - 27 mars 2004 11:38
Visst kan man ha 10 guppysar ihop, är det yngel kan man ha många fler, kanske 40-50st i ett sådant kar. Däremot växer de snabbt, och då blir det trångt. En guppy kan bli könsmogen redan efter 12 veckor om de är lite tidiga och har bra förutsättningar att äta och växa, så det vill till att man har koll på dem.

Guppy är inte alldeles lätt att sälja, det är en mycket lättlekt fisk. Men ibland finns det andra akvarister som gärna köper dem som foderfisk till sina större fiskar.

En hona kan få 5-6 kullar med 4 veckors mellanrum av en enda befruktning. Att sära på dem när de väl lekt är därför ingenting som stannar av ynglandet direkt. Man kan om man vill skapa en naturlig process genom att låta ynglen gå kvar i det ursprungliga karet och där ha ett par mindre scalarer eller så, då brukar mycket få yngel klara sig.
#3 - 27 mars 2004 13:37
nä, tänkte de, att det inte var nån särskilt stor efterfrågan på guppysar. jag har redan 4 "små" skalarer, men jag tycker det är för rått att låta dom bli mat... mina guppysar födde på 26 dar förra gången, det var den förste, så jag ska nog få nåra idag eller imorgon. tycker du att jag ska ha dom i samma kar så att dom kan föröka sej, och sedan sälja dom? det kanske man kan tjäna en slant på också ;-).

Annons