Gynnsam Vattenkemi för Växter

#1 - 1 augusti 2005 19:06
Planerar för att dra igång mitt nya 240 liters kar. Eftersom jag har Malawi sedan tidigare, skall detta få en ny prägel med Växter/Rötter och fiskar från SA.

I min tidigare ungdom hade jag alltid problem med växter som vissnade för mig.
Då jag nyligen inrett ett 54 liters kar till min dotter med trädgårdstorv i botten (Obehandlad/Ogödslad), och ett nät ovanför innan grusskiktet, samt gödsel kulor och regelbunden tillsats av järn har vi fått ett väldigt fint kar där växter och tetror trivs utan besvärande algtillväxt.
(PH strax över 6)

Samma koncept tänkte jag anamma på mitt240 liters, dvs torv/nät/rådasand 1.2-2 mm, gödnings kulor och järntillskott.

Dessutom, och här kommer funderingarna var jag idag inne i en zoo butik, och blev starkt rekommenderad en CO 2 anläggning för gynnsamma växtförhållanden.

Hemkommen läste jag på lite och såg att om KH är lågt (Har ännu inte mätt, men antar det eftersom jag bor utanför Göteborg), har vattnet låg buffrings förmåga, vilket enligt boken "Back to nature akvarieguide" innebär att PH sänks mycket snabbt (Fiskarna kan dö).

Hur skall jag göra ? Är det för mycket med bådet torv/CO2/Växtgödningskulor i gruset plus regelbunden järn tillskott.
Eller skall jag skippa torven och satsa på CO 2 enbart tillsammans med Växtgödningskulor och Järn ?

Experter, kan ni hjälpa mig ?

Mvh
/Roger
PatrikMalmo
#2 - 1 augusti 2005 19:23
Vill du ha verklig koll på näringsnivåerna så skippar du gödning i bottenlagret helt, och kör enligt Estimative Index (med CO2). Sök här på forumet och du kommer att få mer info än du vill ha... :)

Vill du hålla fokus på fiskarna men ha schyssta växter så finns en del andra varianter att hålla växtkar. Tror att det kan bli väl mycket med torv i botten, lågt KH samt CO2. KH går enkelt att höja genom tillsats av natriumbikarbonat, som finns i nästan alla livsmedelsbutiker.

Du får kolla med vattenverket vilket vatten du har och skriva lite mer. Sök annars på växtforumet, där finns mycket info.

Hilsen,

P
#3 - 1 augusti 2005 21:05
Tackar för synpunkterna. Kollade en del som du föreslog, och puh !!!!! Blir nästan matt av all info.

Den apparat de visade mig i affären var dimensionerad upp till ca 180 l, och krävde att man bytte "bränslet" Ca 1 g/månad för ca 50 kr.
Priset låg strax under 400 om jag inte minns fel.
Tänkte att även om jag har 240 l, kanske det ändå skulle funka.
Har någon erfarenhet av dylik utrustning. Kommer inte iåg fabrikat.

Nu läser jag i forumet om regulatorer, ventiler och stora brandsläckar tuber samt avancerade mäsk recept.

Som motvikt hittade jag info om någon som endast hade en Pet flaska med slang, och utblås sten. Bränslet bestod av jäst, bakpulver o socker samt vatten. Bara att sticka ner i karet och köra. Funkar det verkligen ?

Ok, jag skall kolla upp vad vattenvärdena ligger på här hemma
i ledningsvattnet.
#4 - 1 augusti 2005 21:46
[QUOTE=kronjuvel]Den apparat de visade mig i affären var dimensionerad upp till ca 180 l, och krävde att man bytte "bränslet" Ca 1 g/månad för ca 50 kr.
[/quote]

Dimensionerad för 180l, med vilken belysning? Vilken växtbelastning? Vilka nivåer på övriga tillsatta näringsämnen? Vilken fiskbelastning?
*shrugs* Jag gillar verkligen inte literrekommendationer på sådana grejor (inkl filter).
Åtgången på CO2 beror naturligtvis på hur mycket CO2 du löser i karet, men hur mycket du kommer vara tvungen att lösa för att inte CO2-begränsa växterna är beroende av det jag listade ovan. Så att säga "den här räcker till 180l, men då måste du fylla på den en gång per månad!" är bullshit.

Nu läser jag i forumet om regulatorer, ventiler och stora brandsläckar tuber samt avancerade mäsk recept.

Som motvikt hittade jag info om någon som endast hade en Pet flaska med slang, och utblås sten. Bränslet bestod av jäst, bakpulver o socker samt vatten. Bara att sticka ner i karet och köra. Funkar det verkligen ?

Japp, det fungerar. De avancerade mäskrecepten skiljer sig inte så otroligt mycket från det du nämde, man brukar häva i lite proteinpulver och lite annat smutt, hittar inte receptet just nu. Det enkla fungerar, det avancerade fungerar bättre.
Dock kommer man inte ifrån att det blir otroligt mycket enklare med en tub CO2 med magnetventil, regulator och reaktor. Dessutom är jag övertygad om att det blir billigare i längden. Och har man rejäl åtgång på CO2 i karet får man starta upp 1-3(om inte fler?) PET med mäsk per vecka.
#5 - 2 augusti 2005 00:14
-Instämmer med Heljis, fast på ett mjuuukare sätt ;-) -GEEZER-
#6 - 2 augusti 2005 05:38
[QUOTE=Geezer]-Instämmer med Heljis, fast på ett mjuuukare sätt ;-) -GEEZER-[/QUOTE]

Vad ska detta betyda? :D
#7 - 2 augusti 2005 06:11
Tackar allra ödmjukast alla akvarie entusiaster .

Jag gjorde en mätning nu på morgonen på kranvattnet med Tetratest. Fick pH ca 8, och kH ca 3.

Mäsk receptet kombinerat med Pet flaskan fann jag på en norsk akvarists hemsida (Bjarne)
http://www.aquadigital.net/ Han skriver citat "Apparatet mitt sörger for CO2-tillförsel i flere uker för jeg må etterfylle det"

Ser man på bilderna på hans akvarier, är det bland de snyggaste växtakvarier jag sett.
Ide´n med att fylla bottenskiktet med torv i dotterns lilla kar fann jag här:
http://hem1.passagen.se/gaf1/plant_manual.pdf

Så nu har jag 4 spår att välja mellan efter att ha läst på

1) CO2 enkel med Petflaskan
2) CO2 avancerat med tub och regulator
3) Torv o Järn tillförsel enl pdf filen på Göteborgs akvarieförenings hemsida.
4) Granholms receptet med PPDM (Hette det så?) med stora vattenbyten och tillsättning av kemikalier.

Gissa om jag blir kluven. Måste man vara kemiingenjör för att lyckas ?

Den här gången vill jag i alla fall lyckas, och skyndar därför långsamt, och försöker få så mycket erfarenhet som möjligt från alla duktiga akvarister, innan jag startar.

Mvh
/Roger

(Förhoppningsvis kan jag kalla mig akvarist i framtiden)

[color=#ffffff]Iden Ide'n Apparatet mitt sørger for CO[color=white][font=Times New Roman][font=Verdana][size=2]2[/size][/font][/font][/color][color=white][font=Times New Roman][font=Verdana][size=3]-tilførsel i flere uker før jeg må etterfylle det.Apparatet mitt sørger for CO[color=white][font=Times New Roman][font=Verdana][size=2][color=white]2[/color][/size][/font][/font][/color][color=white][font=Times New Roman][font=Verdana][size=3][color=white]-tilførsel i flere uker før jeg må etterfylle det.[/color][/size][/font][/font][/color][/size][/font][/font][/color][/color]
#8 - 2 augusti 2005 06:23
[QUOTE=kronjuvel]
Så nu har jag 4 spår att välja mellan efter att ha läst på

1) CO2 enkel med Petflaskan
2) CO2 avancerat med tub och regulator
3) Torv o Järn tillförsel enl pdf filen på Göteborgs akvarieförenings hemsida.
4) Granholms receptet med PPDM (Hette det så?) med stora vattenbyten och tillsättning av kemikalier.
[/QUOTE]
Nja... Ovanstående fyra metoder är tyvärr inte samma sak. PMDD (punkt 4) är ett sätt att tillsätta gödning förutom CO2, så detta behövs i kombination med övriga tre.
#9 - 2 augusti 2005 07:33
Vilket snyggt 900 l kar du har !

Hmm kombinera alla 4 ?? Förstår nog inte riktigt.
Vad tros om detta :

Jag bygger till rampen med ett extra lysrör förutom de 2 som finns i Juwels 240 liters.
Kompletterar med reflektorer

Tillsätter ett tunt torvlager i botten. Myggnät på detta och så Rådasand 1.2-2 mm.
Planterar med snabbväxare (Som senare bytes ut mot mera långsam växare)och försöker mig på ett "low tech" CO 2 med Pet flaska. (Det funkar ju uppenbarligen för vår norske vän Bjarne enl hans hemsida)

Kompletterar med växt gödnings preparat som stoppas ner i gruset, och tillsattser med framför allt järn. Försöker här följa anvisningarna från GAF.

Håller noga koll på kH och PH. Finns det för övrigt något bättre än Tetras tester ? Hade lite svårt med precisionen. När jag fick kH ca 3 kan det ju variera säg mellan 2,5-3,5.

Mvh
Entusiastisk blivande akvarist
/Roger
#10 - 2 augusti 2005 07:36
[QUOTE=kronjuvel]Finns det för övrigt något bättre än Tetras tester ? Hade lite svårt med precisionen. När jag fick kH ca 3 kan det ju variera säg mellan 2,5-3,5.
[/QUOTE]

Ta tio ggr så mycket vatten så går det åt tio ggr så mycket droppar, även precisionen blir då 10 ggr bättre.
#11 - 2 augusti 2005 07:37
Mitt förslag:
1, Fixa belysning och reflektorer.
2, Skippa bottengödningen.
3, Börja med CO2 med mäsk i PET-flask och uppgradera till trycksatt CO2 såsmåningom.
4, Använd TMG eller PMDD som gödning.
5, Kör "estimative index" och mät nivåer däremellan för att få en känsla om hur mycket gödning ditt akvarie förbrukar.

Lycka till!
#12 - 2 augusti 2005 08:11
Hmm.

Fattar jag rätt

TMG eller PMDD ?

PMDD består av olika sorters gödning som kan beställas från "Granholmarna"
Blir billigare än TMG som är ett gödningsmedel som innehåller allt och kan köpas i akvarieaffärerna. Således en fråga mellan kostnad och bekvämlighet ?

Estimative Index har jag inte fått riktigt kläm på. Hittade denna länken [size=2]
http://www.barrreport.com/forums/showthread.php?t=1

Orkar inte läsa och sätta mig in i allt nu, men har jag förstått det rätt att om man kombinerar TMG eller PMDD med ett veckovis vattenbyte på 50 % så kör man "Estimative Index"

Är inte 50 % vatten byten lite väl häftigt ?

(Jämförelsevis byter jag ca 1/3 del varje vecka i mitt Malawi (Så gott som utan växter förutom en javaormbunke och en Anubia)

Mvh
/Roger

[/size]
#13 - 2 augusti 2005 08:32
Det går naturligtvis att byta mindre vatten men då behöver man antagligen göra vattentester istället så det blir nog både dyrare och krångligare...
#14 - 5 augusti 2005 17:49
OKI, en del saker tycks fortfarande vara oklara så jag förtydligar:
Angående tmg vs pmdd: Tmg inehåller främst mikroämnena och lite kalium och magnesium. Pmdd inehåller microämnena + samtliga makroämnen (NPK) och dessutom magnesium.

Estimated index innebär att man gör ett stort vattenbyte för att nollställa gödningsnivåerna för att sedan fylla upp nivåerna igen. För att det skall lyckas måste man använda pmdd, tmg räcker inte. Du gör en jämförelse med ditt malawikar där det oftast handlar om att minimera NPK istället för att optimera. estimated index är ett sätt att optimera näringen i karet och svepa undan osäkra faktorer såsom organiskt bundna gödningsämnen. co2 är ingen given förutsättning för estimated index, men det ger definitivt ett snyggare akvarium.
MVH
Magnus

Annons