Planerar för att dra igång mitt nya 240 liters kar. Eftersom jag har Malawi sedan tidigare, skall detta få en ny prägel med Växter/Rötter och fiskar från SA.
I min tidigare ungdom hade jag alltid problem med växter som vissnade för mig.
Då jag nyligen inrett ett 54 liters kar till min dotter med trädgårdstorv i botten (Obehandlad/Ogödslad), och ett nät ovanför innan grusskiktet, samt gödsel kulor och regelbunden tillsats av järn har vi fått ett väldigt fint kar där växter och tetror trivs utan besvärande algtillväxt.
(PH strax över 6)
Samma koncept tänkte jag anamma på mitt240 liters, dvs torv/nät/rådasand 1.2-2 mm, gödnings kulor och järntillskott.
Dessutom, och här kommer funderingarna var jag idag inne i en zoo butik, och blev starkt rekommenderad en CO 2 anläggning för gynnsamma växtförhållanden.
Hemkommen läste jag på lite och såg att om KH är lågt (Har ännu inte mätt, men antar det eftersom jag bor utanför Göteborg), har vattnet låg buffrings förmåga, vilket enligt boken "Back to nature akvarieguide" innebär att PH sänks mycket snabbt (Fiskarna kan dö).
Hur skall jag göra ? Är det för mycket med bådet torv/CO2/Växtgödningskulor i gruset plus regelbunden järn tillskott.
Eller skall jag skippa torven och satsa på CO 2 enbart tillsammans med Växtgödningskulor och Järn ?
Experter, kan ni hjälpa mig ?
Mvh
/Roger