gymnasium

#1 - 8 januari 2006 12:15
Jag är ganska ny här på zoopet men jag har haft akvarie sen jag var 7 då jag fick mitt första. Nu är jag 15 år och ska välja gymnasium till våren och jag har en dröm om att få öppna en akvarieaffär så jag undrar vilken linje på gymnasiet jag ska välja för att kunna få öppna en akvarieaffär i framtiden?

//Adam Blommegård
#2 - 8 januari 2006 12:27
Det finns naturbruksgymnasium med passande utbildning, kombinera med ekonomisk och handels utbildning, kan vara bra att ha när din Zoobutik går i konkurs.
#3 - 8 januari 2006 12:38
[QUOTE=Kramfors]Det finns naturbruksgymnasium med passande utbildning, kombinera med ekonomisk och handels utbildning, kan vara bra att ha när din Zoobutik går i konkurs.[/QUOTE]

Ja det är bra att peppa ungdomen ordentligt.
Man ska inte ha några drömmar, utan bara se negativt. Murphus lag gäller
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 8 januari 2006 13:02
Ekonomisk utbildning kan ju vara bra att ha för att man inte skall gå i konkurs.
Det finns som sagt naturbruksgymnasier på en del orter i Sverige (oftast en i varje län).
Du får dock kolla upp de olika naturbruksgymnasierna eftersom många av dem inte alls pysslar med tropiska djur. Nästan inget av dem håller på med fisk, men däremot så finns det sådant som smådjur, fåglar och ibland även terrariedjur på vissa av dom.
#5 - 8 januari 2006 13:33
Tack för svar!

Vi har ett här i Halmstad (Plöninge) men jag tror där är mest Häst!
#6 - 8 januari 2006 13:38
Jag googlade på "naturbruksgymnasier"! Ögnade bara igenom men du kan ju gå in och titta nogrannare.
#7 - 8 januari 2006 13:41
Forslundagymnasium har akvariefisk. Men man vill ju inte resa 100 mil för att komma ditt. Finns det inget enklare sett att öppna en zoobutik? Gå handel kanske!
#8 - 8 januari 2006 13:46
Du har ju Strömma lantbruksgymnasium och där har dom en 20-tal akvarium och har fiskar som tillvalsämne om jag inte minns fel. Det är ju inte så långt ifrån dig heller.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 8 januari 2006 13:59
[quote=Adamb]Forslundagymnasium har akvariefisk. Men man vill ju inte resa 100 mil för att komma ditt. Finns det inget enklare sett att öppna en zoobutik? Gå handel kanske![/quote]
Den enda utbildning som krävs är den som redogörs för i denna Zoopet-artikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=250&Itemid=131
Sedan skulle jag vilja påstå att det är viktigt att man har dessa djur som hobby, skaffar sig praktik i en zooaffärer samt går en basic ekonomisk utbildning.

Den stora fördelen med naturbruksgymnasierna är att de ger en bred utbildning vilket gör att det också öppnar sig andra möjligheter för jobb med djur i framtiden än att starta zooaffär.
#10 - 8 januari 2006 13:59
Handelsutbildning är ju bra att ha, det är mycket pappersexercis med att ha egen firma! Mycket man måste sätta sig in i.

Kul med ungdomar med initiativ! Med den inställning du har så kommer du att kunna gå långt! [:)]

"Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid", är det någon klok som sagt! :D
#11 - 8 januari 2006 14:21
tack för alla svar! Men jag vet inte vad jag ska välja. Det är val om 3 veckor. Jag skulle gärna bo hemma och inte på internat men detta blir inte lätt!
#12 - 8 januari 2006 14:54
Gå något gymnasium hemma, kanske företagsekonomi eller något annat program som förbereder dig för att starta en affär eller företag i största allmänhet.
Tror inte du kommer lära dig jättemkt om akvaristik på ett naturbruksgymnaium ändå, tror det är mer "bonddjur".

Dom kunskaper du behöver om akvaristik föra tt starta affär lär du dig på andra håll om du är tillräckligt intresserad. Om du sedan känner att du vill starta akvarieaffär så måste du ändå gå en kurs, typ den Kjell hänvisar till
#13 - 8 januari 2006 15:32
Är det svårt att hålla en zooaffär uppe??
#14 - 8 januari 2006 15:41
Jag tycker du har fått många bra och kloka tips. Vad jag tänkte på är att om du känner nån zoohandlare som du har förtroende för, varför inte prata lite med honom/henne? Du kunde ju få en del tips och råd där oxå och dessutom av en som är i branschen.
#15 - 8 januari 2006 16:10
Jo vi har en väldigt liten zooaffär häri Hylte. Den har typ 15-20 akvarium. Kanskeska prao där!
#16 - 8 januari 2006 16:39
[quote=Adamb]Jo vi har en väldigt liten zooaffär häri Hylte. Den har typ 15-20 akvarium. Kanskeska prao där![/quote]

Låter som en bra idè. Och handelslinjen på gymnasiet, eller vad det heter nu förtiden...:rolleyes: :p
#17 - 8 januari 2006 16:42
Jag ska nog gå handel! men var??? Kanske Halmstad elr Gislaved!
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 8 januari 2006 16:48
[quote=Adamb]Är det svårt att hålla en zooaffär uppe??[/quote]
Lite överdrivet handlar det om ett lågavlönat arbete med 70 timmars arbetsvecka[:(]
#19 - 8 januari 2006 17:42
[QUOTE=Kjell Fohrman]Lite överdrivet handlar det om ett lågavlönat arbete med 70 timmars arbetsvecka[:(][/QUOTE]
Jo, men semestern är kort i stället.
#20 - 8 januari 2006 20:43
Kontrollera bara att du får möjlighet att ta ZOORF-certifikatet under gymnasietiden. Själv går jag på Grans Naturbruksskola ( www.grans.naturbruksgymn.se ) och läser djurvård. Superbra skola! Det finns både akvarium, diverse fåglar (både tropiska och lantraser), terrarium, gnagare och en hel del annat.
#21 - 9 januari 2006 08:33
är i samma situation som adamb och undrar hur gammal man ska vara för att ta det där ZOORF-certifikatet?
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 9 januari 2006 08:55
Nu tycker jag att det lite fel att prata om att man måste ha ett Zoorf-cerifikat.
Man måsten ha ha genomgått en av myndigheterna godkänd utbildning. Denna utbildning skall innehålla vissa saker. Först måste man gå en grundutbildning som sakll vara på 16 timmar, sedan skall man gå en utbildning på 16 timmar för resp. djurslag. Så säljer man fåglar och fiskar men inte smådjur och terrariedjur så blir det 3 kurser på vardera 16 timmar.
Myndigheterna har sedan godkänt ett antal "företag" som arrangörer av sådana kurser. Särklassigt störst av dessa är Zoorf (Zoobranschens Riksförbund) - själv håller jag i Akvaristkkursen för Zoorfs räkning (betalt arbete).
Zoorfs kurser är dock primärt avsedda för deras medlemmar men självklart är andra välkomna att gå den också - om än till en högre avgift.

Vad jag vet så finns det ingen åldersgräns för att gå Zoorfs kurser.
#23 - 9 januari 2006 09:39
Var kan man ta de här kurserna???
#24 - 9 januari 2006 10:15
[QUOTE=Adamb]Vi har ett här i Halmstad (Plöninge) men jag tror där är mest Häst![/QUOTE]
Ja, Plönninge är nog inte helt rätt för dig. Det närmaste som kanske skulle fungera är Munkagård som ligger i Tvååker. De har en inriktning mot djurvård, står bl.a. så här:

"Här får du lära dig allt om allt mellan spindlar till elefanter.
Du kommer att lära dig massor om sällskapsdjur som katter, hundar, fiskar, reptiler, fåglar etc.
Djurparksdjur och lantbruksdjur är andra kategorier av djur som du kommer att läsa om när du går på djurvårdsinriktningen. På skolan har vi fler än 150 djurraser som du kommer att arbeta med. "

Du kan läsa mer här:
http://www.munkagard.com/

Men det är nog ändå lite för långt bort från dig ifall du vill bo hemma...

/Mattias
#25 - 9 januari 2006 10:20
Joo.. de är det ju men min brosas kompisar går där!!
#26 - 9 januari 2006 10:27
Tjenare Adamb! Trevligt att se folk från Hyltebruk här! =)

Det är just en egen butik du vill starta? Eller vill du jobba i en butik?
Tänk även på att du är 15 år nu och har väldigt många år framför dig, kanske blir det kul att driva butiken i ett antal år, men sedan tröttnar du? Mycket arbete och "dåligt" betalt. Visserligen behöver inte det vara något negativt. Kan man ständigt hålla på med det man älskar och samtidigt tjäna så man klarar sig så kan det ju vara bra också. Men vad det gäller utbildning så är det inte fel att sikta lite högre, så du har möjlighet att vidareutbilda dig om du skulle vilja det.

Det kan vara jobbigt om du redan i utbildningen har valt ett precist yrke (eller branch). Mitt råd är att utbilda sig så brett som möjligt. Kanske naturvetenskap - natur(biologi) till gymnasiet? Då har du en bra grund och möjlighet att komma in på lite "bättre" högskolor om du skulle vilja det framöver. Där lär du dig dessutom en hel del nyttigt som du kommer att ha nytta av om du skall starta en butik framöver.
Men vill inrikta dig mer på djuren så är ju naturbruksgymnasium inte helt fel. Vill du inrikta dig på att driva företag(butik) så är väl handel eller samhäll - ekonomi inte helt fel.
#27 - 9 januari 2006 10:32
Jag kommer nog att jobba lite i butik först så man lär sig? Jag ska ut på prao v.10 då ska testa hur det är i en zoobutik. Sen när man lärt sig det mesta så hoppas jag att kunna starta eget! Förmodligen (som det ser ut nu) kommer jag nog gå handel! Så man lär sig lite om företag och så får man gå på praktik i 3:an. 2 gånger i veckan kommer man få gå ut på ett företag somt ex. en zoobutik och sen kan man ju få jobb där i framtiden!

//Adamb
#28 - 9 januari 2006 10:37
[quote=Adamb]Jag kommer nog att jobba lite i butik först så man lär sig? Jag ska ut på prao v.10 då ska testa hur det är i en zoobutik. Sen när man lärt sig det mesta så hoppas jag att kunna starta eget! Förmodligen (som det ser ut nu) kommer jag nog gå handel! Så man lär sig lite om företag och så får man gå på praktik i 3:an. 2 gånger i veckan kommer man få gå ut på ett företag somt ex. en zoobutik och sen kan man ju få jobb där i framtiden!

//Adamb[/quote]

Det låter väldigt bra tycker jag! :)
Försök få praktik på Åleds vetja! =) Där kommer du kunna lära dig mycket nyttigt tror jag.
#29 - 9 januari 2006 10:40
det skulle vara nåt!!! Tror du dem tar en praktikanter där?
#30 - 9 januari 2006 10:48
[quote=Adamb]det skulle vara nåt!!! Tror du dem tar en praktikanter där?[/quote]

Det vågar jag nog inte svara på. Men jag tycker att de är väldigt trevliga att ha att göra med. Brukar du vara hos dem? I så fall kan du ju höra med dem. Säg att du vill starta butik och ska gå handel och att du gärna vill ha praktik hos dem. Möjligt att de kan de dig lite råd om utbildningar och kurser och sådant också.
#31 - 9 januari 2006 10:51
Jag har varit där 5-10 gånger det ärvärt ett fösök!! Måste fråga!! De har bara öppet från 14-18 gör de andra saker innan 14??
#32 - 9 januari 2006 10:54
[quote=Adamb]Jag har varit där 5-10 gånger det ärvärt ett fösök!! Måste fråga!! De har bara öppet från 14-18 gör de andra saker innan 14??[/quote]

Låter bra =). Tänkte att det är ju inte fel om det är ett "välkännt ansikte" som frågar.

Med största sannorlikhet gör de andra saker innan 14! :D *flinar*

De bygger ju akvarium och så också. Sen har de ju rätt stor karantän i källaren, så jag misstänker att de spenderar en hel del tid på det.
#33 - 9 januari 2006 11:04
Har du varit där nån gång??
#34 - 9 januari 2006 12:00
De är väl grossister också, så det tar nog en del tid att hålla på med. Och som sagt tillverkning av akvarier, fiskmat m.m, och att sköta om karantänen osv... Så visst finns det mycket de lär göra innan 14. :)
#35 - 9 januari 2006 12:05
[quote=Adamb]Har du varit där nån gång??[/quote]

Jepps. Jag var där och köpte lite altum och lite annan fisk. Janne tog med oss ner till karantänen och visade :). Rätt nice faktiskt.
Ska dit igen nästa gång jag åker till tjejen. Behöver lite mer bilbukar och corydoras :)
#36 - 9 januari 2006 12:58
Det finns ett gymnasium i Osby i Skåne med fiskodling som inriktning, jag vet att några av dom gammla eleverna jobbar på simontorp nu bl.a. Så visst finns det möjligheter om man vill jobba med det.
#37 - 9 januari 2006 16:43
Tack alla!

Ni som har hjälpt mig i denna tråd. Jag har lärt mig mycket och jag vet nog vilken linje på gymnasiet jag ska gå så tack alla!
#38 - 9 januari 2006 17:37
Blir det naturbruk eller?
#39 - 9 januari 2006 17:42
Nej tyvärr! det blirhandel i gislaved!
#40 - 9 januari 2006 18:17
[quote=Adamb]Nej tyvärr! det blirhandel i gislaved![/quote]

Låter som ett väldigt klokt beslut! En bred utbildning som du kan komplettera senare, om du vill, med den inriktning du är intresserad av.

Och med dina planer att praktisera, hos t.ex. Åleds, så får du pröva på det som du siktar in dig på, en zoo-butik!

Lycka till med ditt beslut[:)]
#41 - 9 januari 2006 18:20
Lycka till med skolan då! Tre roliga o intressanta år att se fram emot! :)

Hoppas du inte glömmer av o anmäla dig nu, bara för att du bestämt dig! :D (helt välmenande från en som brukar lyckas med sånt...)
#42 - 9 januari 2006 18:33
tack så mycket!
#43 - 9 januari 2006 19:24
Tror också det blir bättre! Lycka till
#44 - 9 januari 2006 20:53
Jag själv går djurvård i svalöv och vi håller på mycket med akvarium..vi har nog..mellan 20 och 30 st allt från guppy till clownfisk.
#45 - 11 januari 2006 12:12
Vill bara säga att jag håller att få en prao-plats på åleds akvarium![8D]
#46 - 11 januari 2006 12:17
[quote=Adamb]Vill bara säga att jag håller att få en prao-plats på åleds akvarium![8D][/quote]

Gratulerar!
Då kanske man springer på dig nån gång i framtiden :P
#47 - 11 januari 2006 12:24
Tja! Ja gick en utbildning som hette djurvård nere i Ljusdal, Hälsingland. Vi hade i 2:an att vi fick starta upp ett eget akvarium, det var hur kul som helst. Vi hade ingen direkt inriktning på akvarier. Men efter utbildningen kan man gå olika kurser. Jag praktiserade på en djuraffär, där hade dom akvarium. Och idag är jag inrikitad på akvarier, har själv ett hemma, och det blir säkert fler. Men ja skulle rekommendera dej att gå ex djurvård. Där får man ut det bästa, även om andra djur.

Annons