Gyllenbruna rostfläckar!

#1 - 2 december 2004 17:57
Satt och kollade i akvariet när jag plötsligt får syn på fläckar på bottnen. Det ser ut som rost men vet ej vad det är. Tänk er en rostfläck mitt på gruset 6-4 cm i diameter. Skiljer sig markant i färg från allt annat grus. Samt att skiferstenen sidanom får mindre sådana fläckar på sig. Även växterna uppe vid ytan har blivitgyllenbruna i samma färg som "rosten". Kan det bero på att lysröret är för starkt? Vad uppkommer detta ifrån, är dt skadligt. Det ser bokstavligen för j**igt ut. Och framförallt vad gör jag för att bli av med det!??

Det går honungsguramis karet det är inte mer än två veckor gammalt. har hällt i nitrivec som man ska. Växterna ser ut som gräs man ser på åkrarna.

Skulle vara mkt tacksam med av hjälp!

Mvh Alex
#2 - 2 december 2004 18:01
PS. det här gojset gå att dra el. skrapa av med fingrarna både från växterna och gruset! DS
#3 - 3 december 2004 16:51
Ingen som vet vad detta är?? kan det va nån form av bruna alger. det sprider sig fort!! Hjälp snälla!

Mvh
Alex
#4 - 3 december 2004 16:52
Tycker det låter som Cyano men kan också vara kiselalger eftersom det är lätt att ta bort.

För att vara en viktigpetter ;-) Det finns inte brunalger i sötvatten.
#5 - 3 december 2004 17:21
Ok.... då kommer en överraskande fråga! Vad är det, och ska man göra något åt det?

Annons