Gurka till Malawisar?

#1 - 17 augusti 2004 12:41
Hej,
Jag tror jag har läst ett inlägg om någon som matat sina fiskar med gurka. Nu minns jag inte vilken sorts fiskar det gällde. Vad tror ni mina malawisar säger (gör) om jag stoppar i en bit gurka till dom?
Jag kan ju även tala om att jag har ancistrus också.
#2 - 17 augusti 2004 12:44
Ancistrusen kommer kanske att äta, malawina är jag mer tveksam om. Du kan ju prova, det lär inte skada dina fiskar.
MVH
Magnus
#3 - 17 augusti 2004 12:59
Mina malawisar käkar gurka!
#4 - 17 augusti 2004 13:12
Tack Abbe för svaret. Grumlar det ner vattnet? Hur stor bit kan jag ge till mina 20 fiskar som är ca 5-7 cm (+ 2 små Ancistrus, men dom hinner väl inte äta, dom verkar mest aktiva på nätterna)
#5 - 17 augusti 2004 13:28
Det spelar ingen roll för du får ta upp det som blir kvar i alla fall. Släng ner en rejäl bit för den är lättare att hitta sen när den ska upp. Jag bjöd min Gibbiceps på grönt och fick dåliga vattenvärden efter några dagar, då hade det hamnat under en rot och blivit dålig. Så det är bättre med en stor bit som man hittar än en liten som försvinner och förstör vattnet.
#6 - 17 augusti 2004 13:32
Varför mata med gurka när den innehåller mer vatten än havet? Vatten har väl firrarna redan eller hur!?
#7 - 17 augusti 2004 13:51
Innehåller en gurka mer vatten än havet? [:-34]Sorry kunde inte låta bli.

Squash, brysselkål & ärtor är också uppskattat att variera med.

//Peter

EDIT: Glömde [:-34] !!!
#8 - 17 augusti 2004 13:53
Stoppade ner gurka för ett tag sen som var menat för Ancistrusarna men den käkade Malawina upp på en natt (en halv gurkbit ca 5-6 cm sådär) så det blev inget kvar åt Ancistrusarna! Frågan är om det egentligen är någon mening att ge dem gurka??
#9 - 17 augusti 2004 13:54
Ja Hank, du har givetvis rätt i det du skrev. Men man kanske kan tycka att fiskarna kan få lite att roa sig med. Men ärtor då, det blandar dom tydligen i räkmixen. Kan man inte ge dom som dom är, men dom kommer väl att flyta förståss. Mja, vi kanske skall ängna detta Forum till viktigare frågor (och svar).
MVH
Anette
#10 - 17 augusti 2004 14:16
HEj!

Mina ancistrusar + kardinaler och platy älskar ärtor, du kan ta en fryst ärta och skölja den lite under varmvatten sen kan du lätt trycka ut ärthalvorna ur skalet och slänga ner dom i akvariet. Dom flyter inte.
#11 - 17 augusti 2004 14:27
Okey, jag ska prova både gurka och ärta.Tack för idag.
MVH
Anette
#12 - 18 augusti 2004 07:38
Brukar själv köra med vattenmelon till både mina malawi och till ungfödare. Innehåller kanske inte mycket näring men de får något att roa sig med en stund vilket inte ska underskattas.

Har dessutom en idé om att det är bra att mata med något som tar lång tid för fiskarna att ha sönder och äta är bra lite då och då för att det ger större chans för de blygare individerna att ta för sig...

/Bjorn
#13 - 18 augusti 2004 09:00
Innehåller en gurka mer vatten än havet?

Jo, det är sant, om man ta saltvattnet minus saltet....
#14 - 18 augusti 2004 09:12
Mina firrar älskar både gurka, ärtor, broccoli och succini.
#15 - 18 augusti 2004 11:37
Ursprungligen skickat av Hank

[quote]Innehåller en gurka mer vatten än havet?

Jo, det är sant, om man ta saltvattnet minus saltet....
[/quote]

Hank för din egen skull hoppas jag du vet att det är procentiellt ;)

Det finns vitaminer i gurkor som fiskarna behöver
#16 - 18 augusti 2004 20:07
Provade ge min malawisar det, dem provade ivrigt men la ganska snabbt ner det, tyckte nog inte det va gott...
#17 - 18 augusti 2004 20:32
Vissa Malavi gillar gurka. Mina Demasoni och Rödzebror äter men Golden och Aluonacarorna bryr sig inte alls.

Annons