Guramiyngel

#1 - 20 januari 2003 11:32
Är det någon som vet när man skall börja mata yngel? Har fått yngel av Blå gurami dom är ca 1 dygn gamla och mikroskopiskt små.När skall man börja ge dom mat och vad skall man ge dom. Jag har artemia brine shrimp eggs kan det var något. Tacksam för svar så att dom inte dör för mig.

mvh ce
#2 - 20 januari 2003 11:37
Hej!!!
Du kan börja mata dom om ca en vecka då gule säcken försvunnit!
Tobbe

Har ett 112 liters kar
#3 - 20 januari 2003 12:11
Tack för svaret. En ny fråga vad är gule säcken och hur ser man den? korkadfråga va?

mvh ce
#4 - 21 januari 2003 10:24
Hej!
Inga frågor är korkade om de är ärligt menade. Gulesäcken är ett litet näringsförråd som ynglen lever av den första tiden innan de simmar fritt. Den är ofta svår att se, men i regel ser man om ynglen hänger fast på växter, akvarieglaset m m eller om de har börjat simma. När de simmar kan du börja mata dem med något infusoriepreparat som t ex liquifry. Artemiaägg kan du inte ge direkt i akvariet, utan de måste kläckas i en särskild behållare med saltvatten först. Nykläckta guramiyngel är för små för att ta artemia, men efter någon vecka är detta det bästa du kan ge dem.

Olle
#5 - 21 januari 2003 10:31
Är de för små för nykläckt artemia kan du ge dem hårdkokt äggula som du först löser/blandar upp i lite vatten.
#6 - 21 januari 2003 19:37
Tack så mycket för tipsen. Var idag och köpte liquifry no1 och skall börja mata dom om någon dag då är dom ca 4 dagar. Hoppas det inte är varken för tidigt eller sent. Det är bar att holla tummarna och hoppas att det blir några som överlever.

mvh ce
#7 - 29 januari 2003 20:19
Mina yngel är nu ca 2 veckor, skall man byta vatten undertiden eller är dom aldelens för känsliga för förändrinar? När skall man byt till annan mat? dom får nu liquifry no1.

Tacksam för svar.
ce
#8 - 30 januari 2003 07:56
När ynglen är två veckor är det hög tid att börja ge dem artemia. Det finns särskilda artemiakläckare att köpa - fråga om de har någon sådan i din zooaffär! Du fyller den med saltvatten (2 tsk havssalt till 3/4 liter vatten i den typ jag använder) och strör ut artemiaäggen på ytan. Nästa dag har artemian kläckts och kan tas upp med en liten sil. Tyvärr kan artemiaägg vara svåra att få tag i, men om du talar om var du bor kan nog någon här i forumet hjälpa dig. Du kan säkert byta vatten i yngelakvariet, men inte för mycket åt gången.

Olle
#9 - 30 januari 2003 21:14
Tack för svaret. Jag har artemia men jag vet inte hur gammalt det är eller om det kan bli för gammalt. Hur ser ett sådant kar ut som man använder för kläckning? Jag bor i Sala.

Hälsn ce
#10 - 30 januari 2003 21:19
Du kan bygga en egen artemia kläckare av tomma petflaskor, en luftpump och lite fantasi.
MVH
Magnus
#11 - 30 januari 2003 21:58
Hej!

Jag tror inte artemia ägg kan bli gammla...
Men jag är absoluti nte säker.

Mvh Daniel
#12 - 30 januari 2003 22:14
Artemiaägg och hur man kan kläcka dem kan du läsa på www.akvarieguiden.nu Där klickar du på forum, sen vidare till nyckelordssökning, där söker du på artemia och skrollar sen ner till artemia kläckning. Där har du en del inlägg att läsa.

Lycka till!

aaf

Annons