"Guramiskägg"

#1 - 10 maj 2007 21:52
Jag har 4 olika par av guramis och vissa av dom saknar en av de två spröt som de har .
Växer de ut på nytt ??:confused:
#2 - 11 maj 2007 22:03
Vet du om de haft båda sina spröt tidigare? Om de haft det och blivit av med dem i t.ex. ett bråk brukar de växa ut igen, ganska snabbt dessutom om du ser till att vattenkvaliteten är god och att de har mat.

Det förekommer också att guramier saknar spröt pga en missbildning, och i så fall växer de förstås inte ut. Att sakna spröt är nog ingen rolig missbildning hos en gurami eftersom de använder dem en hel del för att känna sig fram. Om dina saknar spröt av det skälet skulle jag se till att de inte leker, för att förhindra att de får yngel med samma defekt.

Troligtvis är det ändå någon mekanisk skada de fått, och då är det som sagt inga problem. Ibland kan man se en liten "bump" på ett spröt som gått av och växt ut igen, lite liknande när människor bryter nyckelbenet och det blir tjockare när det läkt.

Du kanske skulle kolla om det är någon som bråkar med guramierna. Spröten kan vara lockande för andra fiskar att nafsa i.
#3 - 11 maj 2007 22:09
Guramiskägg

Jag köpte dom häromdagen och det är ingen av fiskarna som bråkar eller är agressiva, inte ens mina paletter som "leker".
Så jag vet inte om de saknade spröt tidigare.
Det är en guldgurami som saknar ett spröt, ev någon av de andra med ska kolla mer i morgon
#4 - 11 maj 2007 22:18
Åhå, de är helt nyinflyttade. Du får väl helt enkelt avvakta, då. Eller gå till affären där du köpte dem och kolla om fler saknar spröt, och i så fall försöka lura ut varför.

Lycka till, och välkommen till Zoopet!
#5 - 11 maj 2007 22:28
Tackar för det.:)
Ja, jag får väl avvakta och se.
Kan kolla nästa gång jag är där. Det var på Hornbach på Hisingen.

Annons