Guramiodling!

#1 - 22 november 2005 21:52
Har 2 marmorguramis (hade 3 men 1 dog)
Fick iaf för mej att jag skulle försöka odla på dom som är kvar,han byggde ju 1 skumbo i stora karet förr en gång men vart inge lyckat eftersom det var alldeles för högt vatten och klantiga jag skulle göra vattenbyte och hade ingen aning om hans lilla byggnad :o

Ja sagt och gjort stoppade iaf ner hanen i ett kar med ca 15 cm vatten i + massa växter,gömställen och en liten syrepump så inte det skulle bli för mycket fart på vattnet så boet skulle gå sönder.
Stoppade sen ner honan och båda 2 var livrädda,vägrade äta på flera dagar och rörde sig knappt.
Till slut började dom äta lite iaf men dom såg inge glada ut,bestämde mej efter 2 veckor att dom skulle tebax till stora karet så dom inte kolade vippen för oss,men min fråga är nu varför dom reagerade så och varför han inte ville bygga när han fick som han skulle ha för att bygga men innan han fick det så byggde han ett.
#2 - 23 november 2005 08:26
Stoppa du ner dom i odlingsburken igen och ge det lite tid. Det du skall skaffa är frysta svarta mygglarver så har du nog leken igång igen inom 24 timmar. Och flytväxter av något slag.Varför menar du att dom skulle kola vippen för??
Det är nog så att hannen bygger ibland och försöker på så sätt att få igång honan men hon kanske inte vill och då kommer det intet ur försöket men svarta mygglarver är väldigt effektivt att trigga igång dem med.Prova och hör av dig igen. Jag måste ta hand om mina ca 20 små mosaiker nu.
#3 - 23 november 2005 14:23
hur stort är akvariet du har de i?

jag släppe nyss ner 3 mosaikhonor med 1 mosaikhane i mitt 450l! Hoppas på skumbo :)
#4 - 23 november 2005 22:37
Läste på internet att dom skulle ha runt 50-60 liter när man ska odla på dom så jag tog mitt 54 liters.
#5 - 28 maj 2006 17:45
Ja hur går det? Jag behöver också lite hjälp med det här har en marmorgurami och en likadan fast hona.
#6 - 31 maj 2006 16:34
Ingen som vet???
#7 - 3 juni 2006 20:41
Hallå vill ingen svara eller är ni sur på mig? :(
#8 - 5 juni 2006 09:43
Är ni det eller hallå?
#9 - 5 juni 2006 10:16
[QUOTE=danturion]Jag måste ta hand om mina ca 20 små mosaiker nu.[/QUOTE]

Så du har 20 småttingar att ta hand om :p

Jag har precis startat upp ett 310 liters som en sydöstasiatisk biotop. Det bor redan 2 mosaikguramihonor däri och jag ska skaffa en hane till dem. Frågan är om det finns nån chans att de skaffar bebisar i det akvariet. Jag har lite flytväxter som förhoppningsvis kommer att växa och föröka sig ordentligt. Vad tror du?
#10 - 5 juni 2006 11:39
[QUOTE=batski]Jag har precis startat upp ett 310 liters som en sydöstasiatisk biotop. Det bor redan 2 mosaikguramihonor däri och jag ska skaffa en hane till dem. Frågan är om det finns nån chans att de skaffar bebisar i det akvariet. Jag har lite flytväxter som förhoppningsvis kommer att växa och föröka sig ordentligt. Vad tror du?[/QUOTE] Enligt min erfarenhet är det inte så svårt att få mosaikguramier att leka. De vill ha ganska gott om utrymme (det har du ju), mycket mat innan, gärna svarta mygg, och väldigt lugnt vatten. Mina mosaiker lekte nästan oavbrutet ett tag, tills jag tyckte det blev lite härjigt och ökade ytcirkulationen i akvariet. Då slutade de genast leka.

Tetra 1: Jag har ingen erfarenhet av marmorgurami, men jag gissar att de vill ha det likadant som andra guramier: mycket måttlig cirkulation, gott om växter och särskilt flytväxter, mycket och näringsrik mat, gärna svarta mygg, och hyfsat gott om plats. Man läser ofta att de vill ha lågt vatten för att leka, men mina firrar tyckte inte att 40 cm var några problem. För att trigga lek kan man även mata med sådant som ynglen äter, tex nykläckt artemia, eller prova att skvimpa i lite infusorier. Då upptäcker de stora fiskarna att det finns goda förutsättningar för yngel att överleva, och bestämmer sig förhoppningsvis för att leka.
#11 - 5 juni 2006 12:16
[QUOTE=Idanajad]Enligt min erfarenhet är det inte så svårt att få mosaikguramier att leka. De vill ha ganska gott om utrymme (det har du ju), mycket mat innan, gärna svarta mygg, och väldigt lugnt vatten. Mina mosaiker lekte nästan oavbrutet ett tag, tills jag tyckte det blev lite härjigt och ökade ytcirkulationen i akvariet. Då slutade de genast leka.[/QUOTE]

Det låter bra :) Flyttar du över ynglen till ett yngelkar sen?

[QUOTE=Idanajad]För att trigga lek kan man även mata med sådant som ynglen äter, tex nykläckt artemia, eller prova att skvimpa i lite infusorier. Då upptäcker de stora fiskarna att det finns goda förutsättningar för yngel att överleva, och bestämmer sig förhoppningsvis för att leka.[/QUOTE]

Smart ;)
#12 - 5 juni 2006 15:18
[QUOTE=batski]Det låter bra :) Flyttar du över ynglen till ett yngelkar sen?[/QUOTE]Jag har försökt några olika varianter. Första kullen fick vara kvar i stora akvariet, där det då bara fanns amanoräkor och föräldrarna. Eftersom det var en riktig djungel och det fanns mycket javamossa tänkte jag att några skulle klara sig. Men icke, vartenda yngel blev uppätet.
Nästa kull fick flytta över i ett 35-litersakvarium som var igång men tomt på fisk. Jag tömde det nästan helt och fyllde upp med vatten från stora akvariet, och flyttade sedan över ynglen (eller iallafall de jag fick tag på med en soppslev). Det funkade riktigt bra.
Kullen efter (knappt en månad senare om jag minns rätt) fick bo i en yngelkasse i stora akvariet. Det funkade sådär... Ganska många dog. Jag tror det blir lite tätt och syrefattigt i de där kassarna, trots att jag hällde in vatten hyggligt ofta. Kanske det går bättre om man leder in filtrets utblås i kassen... Det kom jag inte på då, så jag flyttade överlevarna till yngelakvariet när de växt på sig lite. Fast de flesta hade inte växt tillräckligt, så de blev mat åt storasyskonen.
Nästa gång det är dags ska jag avbryta leken efter en kull, för nu har jag tillräckligt många små liv på mitt samvete [:o]
#13 - 5 juni 2006 17:47
Tack för svaret! Då vet jag vad som gäller. Jag har fått ett 60 liters akvarium som måste silikonas om och som jag skulle kunna använda som yngelkar.

Har du sand och växter i yngelkaret?
#14 - 5 juni 2006 18:41
Jajamen. Det är kanske inte det mest praktiska, men jag vill gärna att även yngelakvariet (som nu hyser en myriad white pearl-räkor) ska vara fint att titta på. Jag har aqua clay, javaormbunke och javamossa. Trevligt för både yngel och räkor tror jag.
#15 - 5 juni 2006 19:26
Ja det tror jag med! Det kan inte vara kul att växa upp i en kal och otrygg miljö.

Vad har du för filter?
#16 - 5 juni 2006 20:53
Ett litet ryggsäcksfilter med en kloss filtermatta för insuget. Innan dess hade jag ett fluval 1+ med nylonstrumpa. Båda fungerar bra, men det är betydligt snyggare med ryggsäcksfiltret.
#17 - 6 juni 2006 08:31
Ursäkta min okunnighet, men vad är ett ryggsäcksfilter? Har du nån bild?
#18 - 6 juni 2006 09:00
Det är ett sånt här filter
https://sklep.aquael.pl/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=10653&langId=-1&parent_category_rn=10601

man hänger det på sidan av akvariet. funkar säkert bra har aldrig haft ett men ändo.
#19 - 6 juni 2006 09:20
Vilket käckt litet filter! Ett sånt skulle jag definitivt vilja ha till det lilla akvariet! Är de lätta att få tag på? Vad kostar de?
#20 - 6 juni 2006 09:35
Jag köpte mitt (Jebo) för 150:- på Akvarielagret. Även Eheim och Red Sea gör ryggsäcksfilter. De är inte jättevanliga (i Sverige iallafall, i USA och Japan är det betydligt mer populärt tror jag), men någonstans i Göteborg borde det väl finnas.
#21 - 6 juni 2006 09:38
Tack! Ska kolla upp det :)
#22 - 7 juni 2006 19:12
Jag har släppt ner mina två marmor guramisar i ett yngelkar nu hoppas på skumbo! :)
#23 - 7 juni 2006 20:06
Lycka till!
#24 - 8 juni 2006 15:18
Hihi har satt en kamera så jag kan titta på dom från datorn när jag vill! :)
#25 - 8 juni 2006 21:40
[quote=tetra 1]Hihi har satt en kamera så jag kan titta på dom från datorn när jag vill! :)[/quote]

varför inte installera webcamxp då ;)
#26 - 9 juni 2006 10:12
Vad är de??
#27 - 9 juni 2006 16:35
ett program som installerar en liten webserver där folk kan gå in och kolla på det webkameran visar.

tar dock en del bandbredd.
#28 - 9 juni 2006 18:27
Ok vart hittar jag det?
#29 - 11 juni 2006 19:05
Strunt i webkameran för jag tror jag har lyckas med odlingen det är fullt med små bubblor på flytväxterna! kan det vara ett skumbo?Assså det ser ut likadan som i böcker det är inte syrebubblor så dum är jag inte:rolleyes:
#30 - 14 juni 2006 21:44
Hanen bygger och bygger skumbon men honan verkar inte ha något intresse för lek vad kan felet vara?:confused: matar med svarta mygglarver..
#31 - 14 juni 2006 21:47
[QUOTE=tetra 1]Hanen bygger och bygger skumbon men honan verkar inte ha något intresse för lek vad kan felet vara?:confused: matar med svarta mygglarver..[/QUOTE]

Hon kanske har huvudverk ;)
#32 - 15 juni 2006 01:03
hehe, mycket möjligt.. eller så skyller hon på det :P
#33 - 15 juni 2006 09:25
A men lite alvarliga svar nu tack!
#34 - 18 juni 2006 17:23
[QUOTE=tetra 1]A men lite alvarliga svar nu tack![/QUOTE]

Jag är allvarlig. Hon kanske inte är på det humöret, eller så har hon inte fattat tycke för honon än. Fiskar är inte kåta hela tiden... Eller inte alla fiskar iaf. Alla är inte lika sexgalna som guppies :D
#35 - 18 juni 2006 18:20
Ok då... men hur får man hon på det där humöret då?? inga skämt. :mad:
#36 - 18 juni 2006 18:34
[QUOTE=tetra 1]Ok då... men hur får man hon på det där humöret då?? inga skämt. :mad:[/QUOTE]

Romantisk middag med rödvin och levande ljus? Ursäkta men jag kunde inte låta bli :D

Ok då, jag är ingen expert, men vad jag förstått så brukar de bygga bo och leka i ganska lågt vatten med väldigt lite cirkulation. Tempen brukar vara ganska hög i grunt vatten, så runt 27 grader skulle jag gissa kan vara lämpligt. Vad gäller pH tror jag att det skulle funka med pH runt 6.5-7.

Beträffande maten lär svarta mygglarver vara bra, plus lite sånt som även ynglen kan äta.

Men sen vet jag inte om det går att få en hona att tända på vilken hane som helst... Det kan hända att den personliga kemin spelar roll.
#37 - 18 juni 2006 18:58
[quote=batski]Romantisk middag med rödvin och levande ljus? Ursäkta men jag kunde inte låta bli :D[/quote]
ja jag märker det:)
Ja lite info: matar med svarta mygglarver och som jag sa tidigare i tråden hanen bygger och bygger skumbo men honan vill inte ge rom eller vad man säger ska jag avvakta?
#38 - 18 juni 2006 20:02
Är hon vuxen/könsmogen?
#39 - 18 juni 2006 20:37
Jag fick den av en kompis för ett år sen ungefär hur länge han hade haft den vet jag inte.
#40 - 18 juni 2006 20:37
hanen är ganska stor. honan är mindre
#41 - 18 juni 2006 21:39
Om hon är över ett år så borde hon vara könsmogen. Jag tror att det gäller att vara tålmodig och vänta på att hon tänder på honom. Det finns andra akvarister som har erfarenhet av det här. De kanske har ytterligare några idéer.
#42 - 18 juni 2006 21:42
vissa fiskar kan sätta igång när dom känner att det finns tillräckligt med mat till ynglen.
kanske gäller dina fiskar också så har du artemia hemma kan du prova att kläcka lite.
#43 - 18 juni 2006 22:02
Japp ska kläcka lite efter zoopets beskrivning.
#44 - 19 juni 2006 09:31
Mosaikguramier kan bli hyfsat gamla och växer ganska långsamt. Jag läste just någonstans att de börjar yngla av sig vid två års ålder. Det kan alltså vara så att din hona är för ung.
Har du kollat hur dina mosaiker beter sig när de är i närheten av skumboet? Om honan simmar dit och hanen jagar iväg henne är han nog inte nöjd med sitt bygge än (det verkar som skumbobyggare behöver öva lite på att bygga bon, de första kan se ganska skruttiga ut). Om det är tvärtom, så han försöker locka dit henne och hon håller sig undan, är det hon som inte vill.

Prova med nykläckt artemia (helt oavsett är det riktig festmat för mosaiker, iallafall mina blir överlyckliga när de får det). Gör även en liten omgång infusorier och droppa i. Jag tror jag redan skrivit det, så med risk för att tjata: Genom att se till att sådant som ynglen äter finns i akvariet visar man de vuxna fiskarna att det finns goda möjligheter för yngel att överleva. Att yngla är ju en rätt stor investering av energi, och de föredrar säkerligen att se till att förutsättningarna för ynglen är goda (även om de vuxna fiskarna sedan ologiskt nog börjar äta sina yngel i rasande takt, honan på en gång om hon får chansen, och hanen efter någon vecka eller två).

Edit: Kom just på att Tetra 1 ju har marmorgurami, inte mosaikgurami. Jag vet inget om lekålder på dem tyvärr, men det övriga skulle jag tro gäller iallafall.
#45 - 19 juni 2006 10:28
Jo han brukar jaga bort honan lite då och då ska väl avvakta och kläcka lite artemia.
#46 - 19 juni 2006 11:14
Mata dom mkt och sänk vattennivån lite, ca 15- 20 cm högt vatten räcker och ha inte mindre, men ca 28grader i vattnet.

Mina Mosaikgurami har lekt i mitt (leker iof hela tidn) 160l växtkar med 1200l/h pump :) så jag för mig spelade inte cirkulationen någon större roll. Hanen bygger skumbo ett tag och ibland kommer honorna fram till honom och så leker dom. Honan simmar fram flera gånger, hon släpper nog ca 20- 30ägg/ omgång med hanen ;)
Har bara sett att dom fått ynglen kläckta en gång och då åt fiskarna upp dom, jag har inte försökt odla dom, så ynglen och skumboet var hela tiden i växtkaret. Det är iaf hanen som har hand om ynglena efter att dom kläckts.
Mata dom ordentligt så att dom är lite feta, det tar som sagt ganska mkt energi för fiskarna (iaf honan) att få yngel.
Mina Mosaiker är galna i mitt kar, vet inte vad jag ska göra för att få stopp på dom längre, jag har ju 1200l/h i 160l och det kallar inte jag svag genomströmmning. Tempen ligger på 28grader pch går inte att sänka nu under sommarvärmen om jag inte köper kylare (som jag inte tänker göra, än...).
#47 - 19 juni 2006 11:45
#48 - 19 juni 2006 11:52
[QUOTE=Leonard]Mina Mosaiker är galna i mitt kar, vet inte vad jag ska göra för att få stopp på dom längre, jag har ju 1200l/h i 160l och det kallar inte jag svag genomströmmning. Tempen ligger på 28grader pch går inte att sänka nu under sommarvärmen om jag inte köper kylare (som jag inte tänker göra, än...).[/QUOTE]

De älskar när det är mycket växter.
#49 - 19 juni 2006 13:13
Jo då jag har mycke växter.
#50 - 19 juni 2006 13:44
Mycket flytväxter! :)
#51 - 19 juni 2006 14:37
[QUOTE=Leonard]Mycket flytväxter! :)[/QUOTE]

Vad har du för flytväxter? Nyfiken :)
#52 - 19 juni 2006 17:08
Menar du mig?
#53 - 19 juni 2006 20:22
Jag har nu Riccia fluitans = Flytmossa + Limna (eller heter det Lemna) minor = Andnate som flytväxter, men sen så växer en del växter och lägger sig på ytan som t ex Hydrocotyle leucphala (ja, du vet ;) ), Cyperus helferi och alla växter som växter upp och når ytan =)
#54 - 19 juni 2006 22:16
[QUOTE=tetra 1]Menar du mig?[/QUOTE]

Nej, Leonard. Jag hade ju med ett citat från honom i mitt inlägg :) Har du några flytväxter?
#55 - 19 juni 2006 22:19
[QUOTE=Leonard]Jag har nu Riccia fluitans = Flytmossa + Limna (eller heter det Lemna) minor = Andnate som flytväxter, men sen så växer en del växter och lägger sig på ytan som t ex Hydrocotyle leucphala (ja, du vet ;) ), Cyperus helferi och alla växter som växter upp och når ytan =)[/QUOTE]

Ok, jag har ceratopteris, men de har fortfarande inte hunnit sprida sig så mycket. Behåller din hydrocotyle undervattensbladen även när den lägger sig på ytan?
#56 - 19 juni 2006 22:21
[quote=batski Har du några flytväxter?[/quote]

Japp då.
#57 - 19 juni 2006 22:45
[QUOTE=tetra 1]Japp då.[/QUOTE]

Vilka då? :)
#58 - 20 juni 2006 07:03
[quote=batski]Behåller din hydrocotyle undervattensbladen även när den lägger sig på ytan?[/quote]

Nej, bladen som lägger sig på ytan blir tjockare och mer vaxiga, alltså inte sköra undervattensblad :) ganska coolt, dom har växt ner genom rampen och häng framför rutan en gång :D
#59 - 20 juni 2006 07:08
[QUOTE=Leonard]Nej, bladen som lägger sig på ytan blir tjockare och mer vaxiga, alltså inte sköra undervattensblad :) ganska coolt, dom har växt ner genom rampen och häng framför rutan en gång :D[/QUOTE]

Hehe coolt :)

Det jag undrade var om de tappar de bladen som är under vattenytan. Min erfarenhet av hydrocotyle är att de tenderar att tappa blad och bli glesa nedantill. Fast jag funderar på om jag inte ska börja använda dem som flytväxter i SA-akvariet ändå.
#60 - 20 juni 2006 16:48
Vete f** vad dom heter men dom flyter och hanen bygger skumbo på dom.Plus några andra vanliga som når upp till ytan.
#61 - 20 juni 2006 21:02
[quote=batski]Det jag undrade var om de tappar de bladen som är under vattenytan. Min erfarenhet av hydrocotyle är att de tenderar att tappa blad och bli glesa nedantill.[/quote]

Kolla här: :)
http://img332.imageshack.us/img332/5157/hydrocotyle55ki.jpg
http://img332.imageshack.us/img332/2927/hydrocotyle67xd.jpg

Jag har inte haft problem med att dom tappar undervattensbladen när dom får övervattensblad, kör ju med CO2, ganska starkt ljus, pmdd.
#62 - 21 juni 2006 10:43
Tack så mycket för bilderna! Jag kör också med PMDD, dock inte CO2 och inte heller har jag så starkt ljus med tanke på att jag har svartvatten.
#63 - 24 juni 2006 14:01
Måste fråga hur ofta man ska göra vatten byten det var en vecka sen jag gjorde det har hört att guramis klarar sig i mycket dåliga vattenförhållanden är det sant?

Annons