Guramin har sår och flämtar

#1 - 1 december 2004 16:48
Vår blårandinga gurami som alltid varit busen i karet fick ett sår på läppen för en dryg vecka sen. Efter det var han inte så kaxig längre utan gömde sig mer och mer i växtligheten. I morse låg han på botten och vilade sig mot en sten och såg inte alls bra ut. Flyttade över honom i annat kar med lite salt vattnet och han simmade lite grann men sen vilade han igen. Han går upp och hämtar luft då och då. När han ligger där nere så ser det ut som om han flåsar...
Övriga fiskar i akvariet mår prima verkar det och vattenkvalitén verkar helt ok.
Nån som har en idé om vad det är och vad jag kan göra?
#2 - 4 december 2004 01:16
No tips no fish. Död. Men jag undrar ändå vad det var
#3 - 6 januari 2005 17:06
Lider av samma problem...vattenkvaliteten är testad och den är bra, övriga fiskar verkar må strålande men mina två dvärgguramihanar lider av exakt det problem du beskriver, vet inte riktigt vad jag skall göra?

Patrik
#4 - 6 januari 2005 18:04
Guramihannar är ofta ett problem om man har mer n en i samma kar, i alla fall om karen är i underkant i storlek. De 4 dvärggurami jag hade i mitt 222-liters akvarie blev ganska snabbt reducerade till 3 st då den ena hannen snabbt blev ihjälslagen av den andra. Detta trots att det fanns gott om gömställen i form av växter och rötter. Om två hannar hela tiden bråkar gör de åt mer energi än vad de hinner få i sig och blir försvagade samt drar på sig en massa sjukdomar!
#5 - 6 januari 2005 21:13
gammal fisk

Kan det bli om fisken är gammal att orka.Det gör andra arter som kampfisk när tiden är ute.Fisken orkar inte utan vilar sig på en sten eller en växt och andas annorlunda.Man kan inte göra något. [:-131] [:-142] :eek:

Annons