vattenbyte med skumbo
Jo du Roulie,
Jag har funderat på samma sak. Första gången vi fick skumbo-väntade vi med att byta vatten. Jag tror vi fick lov att vänta två månader (annars byter jag ca varannan vecka). Jag lät Akvariet helt vara och det blev rätt ingrott för att inte tala om alla flytväxter som växte mer o mer. Inte så snyggt alltså. Till slut bytte jag vatten och rensade växter och förstörde tyvärr för bobyggaren. Han byggde inga fler bon sen.
Andra gången bytte jag llite vatten jätteförsiktigt och det gick bra, hannen fortsatte att vakta och förbättra boet. Men sen har jag väntat igen med att byta. Mina dvärgguramis har inte byggt särskilt hårda bon utan ibland försvinner dom nästan när hannen har paus och sen helt plötsligt bättrar han på dom så de blir stora och höga. När bona är sådär klena vill jag inte byta vatten.
Till Gurami-Greta,
Efter attacker har Mina honor har fått bit-märken eller sår vid huvudet-gälarna, blivit väldigt skygga och ibland har de inte kunnat simma ordentligt. Jag har en yngelbur dit jag kunde rädda honan så att såren kunde läka. Honorna kanske blir något blekare om de mår dåligt-svårt att säga för honorna är ju så bleka ändå. Hannarna blir i alla fall otroligt vackra när de bygger bo och vaktar och när de spänner sig mot de andra hannarna. För att få riktigt fina dvärgguramis rekommenderar jag minst 2 hannar och 2 honor.
Mint