neonsjuka eller
Pleistophorasjukan
Pleistophora är en sporbildande bakterie som orsakar en muskelsjukdom. Pleistophora drabbar flera arter av "lysande tetror" alltså
[COLOR=#0066cc]neontetra[/COLOR],
[COLOR=#0066cc]kardinaltetra[/COLOR],
[COLOR=#0066cc]blå neontetra[/COLOR], glödbandstetra och liknande arter. Den kan kan även drabba andra fiskar, såväl
[COLOR=#0066cc]tetror[/COLOR] som andra
[COLOR=#0066cc]akvariefiskar[/COLOR] och även vilt levande fiskar.
Drabbar speciellt
[COLOR=#0066cc]neon-[/COLOR],
[COLOR=#0066cc]kardinaltetror[/COLOR] samt linande arter. Sjukdomen är mycket farlig och smittsam. På angripna fiskar bleknar färgerna bort. Sedan fisken bleknat i färgprakten börjar den få svårt att simma. Drabbade fiskar kan också anta en avvikande kroppsställning. Drabbade fiskar dör ganska snabbt, oftast inom ett till tre dygn.
Svår eller omöjlig att bota, evakuera genast sjuka exemplar, neonsjukan är mycket smittsam, om du har tur har sjukdomen inte spridit sig till övriga individer. Medicinering med
[COLOR=#0066cc]Nifurpirinol[/COLOR] har ibland gett positivt resultat. Men ofta dör drabbade fiskar. Var mycket uppmärksam på kvarvarande fiskar i akvariet under några veckor framåt, då nya sjukdomsutbrott kan komma.
jag fick dåliga exemplar från en affär i linköping och jag kastade ut dessa men 2 st är kvar av 22st så det går fort ca 3 dagar ångrar att jag inte beslöt att t upp dom med en gång,men det var första gången jag stötte på detta alla andra fiskar mår bra.
men nacka dom och spola ner dom i toa.