Gurami, partnerval?

#1 - 28 januari 2006 18:52
Halloj!
Är kanske sugen på att skaffa gurami (har dock total beslutsångest). Snyggast att inte ha för många olika sortar har jag fattat, men vad händer om man har t.ex. en mosaikhona, en marmorhona, en honungshane och en chokladhane? Lever de i celibat då eller korsar de sej när de är tillräckligt desperata? :confused: En intressant tanke mest, men ändå... [:O]
Jag gillar inte malar men älskar skaldjur. Det verkar funka att ha gurami med körsbärsräkor, men äter räkorna tillräckligt mycket alger? Funkar räkorna & guramisarna med ampullariasnäckor...? Slipper jag algerna då, eller måste jag ha nån mer algätare? (Tråd på ämnet även i skaldjursavdelningen!)
/ Lena
#2 - 28 januari 2006 19:33
kika på siamesisk algätare..den ser ju inte ut som l-malarna... http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270
#3 - 28 januari 2006 20:35
Hej!

Hmm vet bara att om man har marmor/guld/blå gurami så parar dom sig... Bara för att de 2 förstnämnda är odlingsvarianter av blåguramin.
Men mosaikgurami blandar sig inte, för det e en annan gurami eller nåt sånt :) Choklad/honungs guramin vet jag faktist inte men skulle inte tro att de blandar sig faktist... Ett tips e o kolla deras latinska namn, marmor/guld/blå gurami har ju samma. Tror man kan gå efter det.

Om guramisarna passar med räkorna tycker jag att du absolut ska skaffa några! Dom e ju både vackra o snälla, iaf av min erfarenhet...

Jaja lycka till! [:)]
#4 - 29 januari 2006 13:45
[quote=disajners]Halloj!
Är kanske sugen på att skaffa gurami (har dock total beslutsångest). Snyggast att inte ha för många olika sortar har jag fattat, men vad händer om man har t.ex. en mosaikhona, en marmorhona, en honungshane och en chokladhane? Lever de i celibat då eller korsar de sej när de är tillräckligt desperata? :confused: En intressant tanke mest, men ändå... [:O]
[/quote]

Bara för att de alla kallas gurami är det inte samma art och de korsar sig generellt inte över artgränser. Undantag är tex Blå/Guld/Marmorgurami som alla är odlingsformer av samma art, Trichogaster trichopterus som nämns ovan. Det finns säkert andra undantag också, definitionen på en art är väl trots allt att fertil avkomma ska kunna uppstå så det är väl inte helt otänkbart att väldigt närbesläktade arter skulle kunna få avkomma men att denna i sin tur inte kan reproducera sig. Tror dock inte att det är något man lyckas med i första taget... :)
#5 - 29 januari 2006 13:51
sen är ju chokladguramin munruvare och det är inte dom andra om det har nån betydelse...
#6 - 29 januari 2006 13:58
[quote=miiaoo]sen är ju chokladguramin munruvare och det är inte dom andra om det har nån betydelse...[/quote]

Exakt.. Torde vara svårt att lyckas överhuvudtaget med ett sådant projekt.. :D
#7 - 29 januari 2006 14:06
Det börjar utkristalliasera sig en möjlig blandning!
Blå- guld- och marmor vill jag ändå inte ha så då slipper jag det problemet. Och jag väntar nog med vilda korsningsexperiment...

Vill gärna ha kommentarer om min tänkta blandning till ett t.ex. 80 cm kar:
några honungs- eller läppgurami [:X]
några gvärggurami
några kakaduaciklider
ett gäng röda körsbärsräkor
och några ampullariasnäckor.

Är ett 80 cm-kar verkligen för litet för månskens-/silvergurami? Och är det säkert att det tuggar på finbladiga växter. Jag vill himlans gärna dammlevermossa och tycker silverguramin är så himla fin men det kanske är en dum kombo?

Jag hoppas att räkorna o snäckorna tar hand om tillräckligt mkt alger. Annars så motverkar tydligen vattenwistarian alger. Vill INTE ha nån tråkig mal! [xx(]
#8 - 29 januari 2006 17:06
[quote=disajners]
Vill gärna ha kommentarer om min tänkta blandning till ett t.ex. 80 cm kar:
några honungs- eller läppgurami [:X]
några gvärggurami
några kakaduaciklider
ett gäng röda körsbärsräkor
och några ampullariasnäckor.
[/quote]

Läppgurami är vad jag hört en väldigt kul gurami som dessutom är mindre känslig än honungsgurami. Dvärggurami är otvetydigt väldigt vackra fiskar. De flesta gurami kan vara ganska stökiga om man får fel balans i antal honor/hanar och för de flesta rekommenderas 1 hane + 2-3 honor. Vet att dvärggurami egentligen är parbildande så där fungerar ofta hane + hona, detta är dock väldigt individbaserat och om hanen är på honan för våldsamt kan det vara lämpligt att köpa en till hona för att minska stressen. Se också till att plantera ordentligt med växter om du ska ha så många olika i ett litet kar då de känner sig betydligt tryggare då och annars kan bli mycket skygga.
(Se även till att belysningen är släckt när du introducerar dem lugnt och försiktigt till deras nya hem).:)

Kakaduaciklider har jag ingen erfarenhet av, ciklider brukar ju dock ofta vara ganska revirhävdande och speciellt i ett litet kar. Tänk alltså på att det inte ska bli för trångt om du ska ha de du nämner ovan om de ens passar ihop, någon annan kanske vet?

[quote=disajners]
Jag hoppas att räkorna o snäckorna tar hand om tillräckligt mkt alger. Annars så motverkar tydligen vattenwistarian alger. Vill INTE ha nån tråkig mal! [xx(][/quote]

Alla snabbväxande växter motverkar alger om de får bra med ljus och tillräckligt med gödning för att växa bra. Malar är faktiskt riktigt roliga tycker jag, bland de roligaste fiskarna att titta på när de är aktiva... Vilket de ofta inte är mitt på dagen, framåt kvällen händer det dock spännande saker! ;)
#9 - 29 januari 2006 18:25
Citat:
[Kakaduaciklider har jag ingen erfarenhet av, ciklider brukar ju dock ofta vara ganska revirhävdande och speciellt i ett litet kar. Tänk alltså på att det inte ska bli för trångt om du ska ha de du nämner ovan om de ens passar ihop, någon annan kanske vet?]

Svar:
Kakadua och gurami ska funka bra ihop enligt några andra trådar! Kakaduorna är fredliga, vill ha mkt gömställen och växter etc(sydamerikansk). Så de verkar perfekta ihop. Och då kan jag "göra två flugor på smällen" och ha BÅDE gurami och ciklider!
Frågan är hur stort kar jag måste ha som minst om jag ska ha kanske 3 läppgurami, 3 dvärggurami, 3 kakaduor och lite skaldjur som springer runt på botten. Och så funderar jag på vilka nivåer firrarna håller sig på ungefär. Ska jag kanske skaffa nån pyttestimfisk som rusar runt i mellanlagret och fixar lite aktion?
Måste verkligen guramisarna ha så himla lågt vatten?
Hur stor roll spelar egentligen färgen på sanden, om det är ljus eller mörk sand? Jag tänkte blanda lite för att få lite liv.
#10 - 29 januari 2006 18:33
Det blir kanske trots allt en mal... Min pojkvän tjatar om att han vill ha en mal och eftersom han ska bekosta halva akvariet som en födelsedagspresent så kan väl han få äran att välja en fisk själv och ha som sin egen.... :D Nåt tips på nån snygg? Eftersom jag är "disajners" så vill jag ju att det ska va snyggt. Färgerna på fiskarna är löjligt (?) viktiga att de inte konkurrerar utan matchar. Såklart. Jag tycker bara malar är klumpiga och ser barska och tråkiga ut. Fast iofs finns det ju en del tuffa med läckra grafiska mönster (gra-fisk, moahahaha :cool: ). Säg nån snygging!
--- Eller: kommer malen att skrämma ihjäl räkorna???
#11 - 29 januari 2006 20:55
[quote=disajners]Måste verkligen guramisarna ha så himla lågt vatten?
Hur stor roll spelar egentligen färgen på sanden, om det är ljus eller mörk sand? Jag tänkte blanda lite för att få lite liv.[/quote]

Nej, lågt vatten till "vardags" är inte nödvändigt men om man ska få dem att leka underlättar det, men det händer (i princip) bara om du har ett separat lekakvarium och vidtar andra åtgärder för att trigga lek.
Färgen på sanden är bara att välja själv vad som känns snyggt, finns vissa bottenfiskar som inte trivs med för ljus botten har jag läst, går säkert att leta fram i någon tråd någonstans. :)

[quote=disajners]
Det blir kanske trots allt en mal... (...) Säg nån snygging!
--- Eller: kommer malen att skrämma ihjäl räkorna???
[/quote]

Tror inte att räkorna är något problem, finns hur mycket olika malar som helst, se www.goc.se om du vill kolla många olika, det som sätter stopp är ofta pris, tillgång och svårighetsgrad. Många malar blir också väldigt stora (en vanlig i butik är tex Gibbiceps som säljs liten och söt men blir upp till 50 cm) så man ska se till att man verkligen får den mal man tänkt köpa, kan vara lite si och så med det... Clown Pleco http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=335 tycker jag är ganska snygg och behöver inte så stort akvarium, olika ovanligare Ancistrus-sorter kan också vara ganska snygga... (Om det nu var det som var viktigt...) :)
#12 - 29 januari 2006 21:27
[quote=Skudd]Clown Pleco http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=335 tycker jag är ganska snygg och behöver inte så stort akvarium :)[/quote]
Kom på att det där inte är en egentlig clown pleco utan en peckoltia vittata, säger något om hur krångligt det kan vara att få tag på den mal man är ute efter om man vill ha nåt mer ovanligt... ;)
#13 - 29 januari 2006 22:15
hur stort akvarium har du? de större guramisarna så som mosaikerna bör enligt mig hållas i runt 200l. Får man bråkiga exemplar börjar de bråka om de lever i ett för litet akvarium = den enes död
#14 - 29 januari 2006 22:28
ja malar ja

Ja, guud så mycket malar det finns. Har kollat igenom typ de flesta, men många verkar vilja ha större kar än jag tänkt skaffa. Eller så vill de vara flera stycken och jag vill bara ha en. Eller så äter de små ryggradslösa djur (mina räkor?) och det är ju inte bra. Och så står det att de vill ha stark genomströmning och då blir jag skeptisk för jag har fått för mej att guramisarna inte vill ha det... [?] Eller? Med tanke på skumbon å sånt. Fast det kanske inte gör nåt? Har letat efter nån liten algätande stimfisk men inte hittat nån. Det måste finnas! [:-5]

Det är ju klart att utseendet inte är allt, men när det nu finns så mycket olika fiskar att välja på så....... [:-38] (och OJ så många skojiga smajlisar det fanns där då!!)
#15 - 29 januari 2006 22:31
[quote=lenis3]hur stort akvarium har du? de större guramisarna så som mosaikerna bör enligt mig hållas i runt 200l. Får man bråkiga exemplar börjar de bråka om de lever i ett för litet akvarium = den enes död[/quote]

Fakstiskt har jag inget akvarium än... Men jag har tänkt att skaffa så snart jag har råd (har jag sagt i snart ett år nu). Jag tänkte dock skaffa ett på omkring 100 liter eller nåt. kanske 80-cm-klassen nånting. Och marmorguramis tänker jag ändå inte skaffa, [:)] men tack ändå! Lutar åt läpp- och dvärg.
#16 - 30 januari 2006 07:36
[quote=disajners]Och så står det att de vill ha stark genomströmning och då blir jag skeptisk för jag har fått för mej att guramisarna inte vill ha det... [?] Eller? (...) Har letat efter nån liten algätande stimfisk men inte hittat nån. Det måste finnas!
[/quote]

Bara du ser till att det är god cirkulation är det inga problem för malarna, guramina mår förmodligen inte bra av storm i akvariet men det är inte det som efterfrågas utan god cirkulation så att malarna får bra med syre. Lagom är bäst, man får prova sig fram lite men det är såvitt jag märkt inga problem att få gurami och malar att trivas tillsammans... :)

Vad gäller algätande stimfisk finns Otocinclus http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329 som är riktigt söta och man bör ha 4-6 st för att de ska trivas. Att tänka på är att de kan vara ganska känsliga vid flytt till nytt akvarium och att man måste stödutfodra dom (som med alla malar) för att de inte ska svälta ihjäl.
#17 - 30 januari 2006 11:28
Goldfinger

CITAT:
Vad gäller algätande stimfisk finns Otocinclus http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329 som är riktigt söta och man bör ha 4-6 st för att de ska trivas. Att tänka på är att de kan vara ganska känsliga vid flytt till nytt akvarium och att man måste stödutfodra dom (som med alla malar) för att de inte ska svälta ihjäl.[/quote]

SVAR:
Ja det är nån som tipsat om otocinclus tidigare, så kanske är nåt! Tänkte kolla in de olika sorterna som finns, men kommer inte åt alla eftersom jag inte är Goldmedlem. [:-44] Så NU JÄVLAR tänker jag bli det och sluta snåla!!! Heja!
#18 - 30 januari 2006 14:21
[QUOTE=disajners]Ja det är nån som tipsat om otocinclus tidigare, så kanske är nåt! Tänkte kolla in de olika sorterna som finns, men kommer inte åt alla eftersom jag inte är Goldmedlem. [:-44] Så NU JÄVLAR tänker jag bli det och sluta snåla!!! Heja![/QUOTE]

Men varför ska du ha både räkor, snäckor och otocinclus? Det finns flera räkarter som är duktiga algätare. Det är inte bra om det blir får få alger i karet för då kan otosarna svälta ihjäl.

Sen tycker jag att om du vill ha så många guramis (+ kakaduor) så borde du satsa på ett betydligt större akvarium än 100 liter. Som lenis3 säger så kan det bli allvarliga slagsmål (med stressade och döda fiskar som resultat) i fall de lever för trångt.

En bra kombination skulle vara några guramis, ett stim kilfäcksrasbora och så räkorna och snäckorna. Vill ni absolut ha nån mal så kan ni leta efter nån L-mal som inte blir så stor. De flesta L-malarna är något revirhävdande och vill inte leva i stim. I fall ni skulle bestämma er för en clown pleco (L104/L162) - eller nån annan liten panaque - tänk då på att de behöver äta trä. Så man måste ha några rötter i karet. Att de äter trä innebär även att de bajsar trä (smutsar ner något mer än andra malar). Men de är både fina och rätt tåliga :)
#19 - 30 januari 2006 16:07
[quote=batski]Men varför ska du ha både räkor, snäckor och otocinclus? Det finns flera räkarter som är duktiga algätare. Det är inte bra om det blir får få alger i karet för då kan otosarna svälta ihjäl.

Sen tycker jag att om du vill ha så många guramis (+ kakaduor) så borde du satsa på ett betydligt större akvarium än 100 liter. Som lenis3 säger så kan det bli allvarliga slagsmål (med stressade och döda fiskar som resultat) i fall de lever för trångt.

En bra kombination skulle vara några guramis, ett stim kilfäcksrasbora och så räkorna och snäckorna. Vill ni absolut ha nån mal så kan ni leta efter nån L-mal som inte blir så stor. De flesta L-malarna är något revirhävdande och vill inte leva i stim. I fall ni skulle bestämma er för en clown pleco (L104/L162) - eller nån annan liten panaque - tänk då på att de behöver äta trä. Så man måste ha några rötter i karet. Att de äter trä innebär även att de bajsar trä (smutsar ner något mer än andra malar). Men de är både fina och rätt tåliga :)[/quote]

Aha. Jag kanske ska strunta i otosarna då helt enkelt, de var ändå bara en nödlösning... [:o]
Om jag har totalt 6 guramisar + 3 kakaduor och genomsnittslängden för dem är ca 8 cm, så blir det 72 liter minimum om man räknar extremt generellt enligt vissas rekommendationer. Borde la funka även om jag har några räkor och snäckor?
#20 - 30 januari 2006 16:29
[QUOTE=disajners]Aha. Jag kanske ska strunta i otosarna då helt enkelt, de var ändå bara en nödlösning... [:o]
Om jag har totalt 6 guramisar + 3 kakaduor och genomsnittslängden för dem är ca 8 cm, så blir det 72 liter minimum om man räknar extremt generellt enligt vissas rekommendationer. Borde la funka även om jag har några räkor och snäckor?[/QUOTE]

Nja, det tror jag tyvärr inte. Om man tänker på att ett läppgurami-par bör ha minst 70 liter och ett dvärg-eller honungsgurami-par minst 60 så är nog 72 liter alldeles för trångt för 6 guramisar. Sen behöver även kakaduorna minst 60 liter... Så jag håller med lenis3 om att du borde sikta in dig på minst 200 liter. Ett större akvarium är även lättare att sköta, det är lättare att få stabilare vattenvärden och en bra miljö för fiskarna. Dessutom är det snyggast :)
#21 - 30 januari 2006 19:21
Pansarmalar (Corydoras)

Jag tycker du ska pröva Pansarmalar. Dom är ganska små, biter ingen och blir sällan själv biten. Däremot blir man själv alldeles BITEN av dom när man väl har sett dom[:D] ! Den minsta är ju Pygmè-pansarmalen, som bara blir ca. 3 cm. Jag har såna med några tetror och räkor. Räkorna försvann, men det var inte malarna utan pumpen[:(!] [B)] [xx(] [:(] ! Men, dom är fredliga stimfiskar som inte skadar nån! Foder skulle vara tabletter, flingfoder, frysfoder, röda mygglarver mm. I ett nystartat akvarium måste dom få extra tillskott av alger. Ge dom då tabletter för mindre bottenfiskar (ca. en tablett per mal). Räkor käkar gärna minitabletter och foder som sjunkit.
Lycka till[:D] !
#22 - 30 januari 2006 20:14
[quote=disajners]Aha. Jag kanske ska strunta i otosarna då helt enkelt, de var ändå bara en nödlösning... [:o]
Om jag har totalt 6 guramisar + 3 kakaduor och genomsnittslängden för dem är ca 8 cm, så blir det 72 liter minimum om man räknar extremt generellt enligt vissas rekommendationer. Borde la funka även om jag har några räkor och snäckor?[/quote]

Håller med batski om att du nog bör skaffa ett större kar om du vill ha så många fiskar (reflekterade inte så mycket över det innan...). Men i ett 80 cm (ofta ~110L) skulle du enligt mig definitivt kunna ha 1 hane + 2 honor läppgurami och 2 dvärggurami (+ ev en extra om det blir stökigt). Till detta en liten mal i 10-15 cm klassen (eller något annat om du hellre vill det). Se till att det är välplanterat så går det förmodligen bra, även om guramina såklart är individer och man aldrig vet förrän man provat.. :)

Jag skulle nog lugna mig med kakaduor iaf eller skaffa mig ett större kar på direkten som batski säger. :)
#23 - 30 januari 2006 20:44
gurami

Hej, Jag har 4 dvärggurami och 5 honungsgurami i mitt 150 l akvarium. Det går fin-fint. Honungsguramisarna är jättefina särskilt hannarna och små så de kräver inte så mycket plats. Dvärg o honungs ska ha mycket växter och vissa växter blir uppätna. Men har man bara tillräckligt som växer snabbt så går det fin fint. Jag har bla javamossa och valisneria och svärdsplantor. Klarrt man ska ha en mal som håller rent och ser cool ut. Jag har ancistrus-skäggmunsmal den är diskret och fascinerande. Chokladgurami finns nog mest i böcker-de verkar vara riktigt känsliga och finns inte odlade så det kan du nog glömma. Jag funderade också på en sån efter att ha sett en bild men med lite mer läsning insåg jag att det går nog inte. Dvärgguramis finns förresten som marmorguramis i flera olika färgnyanser om du vill ha variation. Det finns blåa (mina har dock varit väldigt känsliga) skyblue, vanliga röda med blå ränder och röda utan blå ränder (rubin). De går att blanda och kan para sig. Mina leker ibland och bygger hel-häftiga bon men några yngel har jag ännu inte sett.
Dvärgguramis kan nog vara lite känsliga om det finns aggressiva fiskar i närheten, mina honor har till och med blivit attackerade av guppies-ingen höjdare. De kan bli skadade i revirstrider och sen bli angripna av andra slags fiskar. Jag prioriterar dock mina guramis. Det vore kul att höra när du väl har fått akvariet vilka fiskar du har valt och om det funkar med gurami och ciklider.
Det vore ju helcoolt om det fungerar.
Från Mint
#24 - 30 januari 2006 22:20
[quote=batski]Nja, det tror jag tyvärr inte. Om man tänker på att ett läppgurami-par bör ha minst 70 liter och ett dvärg-eller honungsgurami-par minst 60 så är nog 72 liter alldeles för trångt för 6 guramisar. Sen behöver även kakaduorna minst 60 liter... Så jag håller med lenis3 om att du borde sikta in dig på minst 200 liter. Ett större akvarium är även lättare att sköta, det är lättare att få stabilare vattenvärden och en bra miljö för fiskarna. Dessutom är det snyggast :)[/quote]

Ojoj! Ja, jag hade verkligen missförstått karstorleken jmf m fiskantal...! :eek: Hade i bakhuvudet att jag läst o hört på massa ställen att man kan räkna med ca 1 liter vatten per centimeter fisk, men det var ju helt galet. För det första är det alldeles för lite, totalt övergeneraliserat och dessutom som varierar det ju såklart mellan olika arter. Ju. http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=245&Itemid=125
Hur stort är egentligen ett 200-liters? Får gå å spana. Vi har ju lixom lite platsbrist... Annars får jag strunta i kakaduorna och köra bara guramisar och räkor+snäckor i kanske ett 150-liters? Hm. Mycket med det här. Egentligen vill jag ju ha ett gigantiskt akvarium men det får vänta tills vi skaffar hus (om hundra år...).
#25 - 30 januari 2006 22:22
[QUOTE=calle95]Jag tycker du ska pröva Pansarmalar. Dom är ganska små, biter ingen och blir sällan själv biten. Däremot blir man själv alldeles BITEN av dom när man väl har sett dom[:D] ! Den minsta är ju Pygmè-pansarmalen, som bara blir ca. 3 cm. Jag har såna med några tetror och räkor. Räkorna försvann, men det var inte malarna utan pumpen[:(!] [B)] [xx(] [:(] ! Men, dom är fredliga stimfiskar som inte skadar nån! Foder skulle vara tabletter, flingfoder, frysfoder, röda mygglarver mm. I ett nystartat akvarium måste dom få extra tillskott av alger. Ge dom då tabletter för mindre bottenfiskar (ca. en tablett per mal). Räkor käkar gärna minitabletter och foder som sjunkit.
Lycka till[:D] ![/QUOTE]

Jag håller med calle95 om att corydoras är söta och trevliga :p Det finns många olika arter pansarmalar, både små men även större, så det är bäst att kolla upp så man inte skaffar en art som blir för stor. Olika arter är även olika känsliga, så man bör även ha det i åtanke när man skaffar corysar.

Pansarmalar är dock inte algätare. calle95 var har du hört att de skulle behöva algtabletter i början? Fast jag tycker ändå inte man ska börja med pansarmalar i ett nystartat akvarium. Bättre att börja med nån annan art. Man ska ändå inte ha många fiskar under de första månaderna.
#26 - 30 januari 2006 22:23
[quote=mint]Hej, Jag har 4 dvärggurami och 5 honungsgurami i mitt 150 l akvarium. Det går fin-fint. Dvärgguramis finns förresten som marmorguramis i flera olika färgnyanser om du vill ha variation. Det finns blåa (mina har dock varit väldigt känsliga) skyblue, vanliga röda med blå ränder och röda utan blå ränder (rubin). De går att blanda och kan para sig. [/quote]

Det låter mycket bra! [:-146] Kanske bara dvärgguramisar helt enkelt! Kul att det finns så många varianter! Guramisar är så ljuuuuvliga. Jag älskar deras vackra spröt!
#27 - 30 januari 2006 22:33
Asch, Ture. Så pygmépansarmalarna äter inte alger? Trodde alla malar gjorde det, men alla svenska älskar ju inte sill heller. :) Tycker annars att dom är himla charmiga (pygméerna alltså...) trots att jag "egentligen" inte gillar malar. Små och söta och inte så där typiska som malar i vanliga typiska sällskapsakvarier brukar va - stora och biffiga, coola och tuffa, en skojig pryl, svarta och fläckiga, den tuffa killen i klassen eller klassens clown. Vet inte, men det känns så B... Det finns ju lixom andra små varelser som oxå äter alger.

Växter vill jag ha gott om! Skulle egentligen kunna tänka mej ett riktigt växtakvarium istället för trädgården jag inte har. Men jag tycker sand är så himla vackert så lite helöppna ytor får det allt va oxå. Så det får bli en blandning mellan växt- och sällskapsdito (dock utan mal då [;)] ).
Sen när jag skaffat det där stora huset får det nog bli några akvarier till...!
#28 - 30 januari 2006 22:41
[QUOTE=disajners]Asch, Ture. Så pygmépansarmalarna äter inte alger? Trodde alla malar gjorde det, men alla svenska älskar ju inte sill heller. :) Tycker annars att dom är himla charmiga (pygméerna alltså...) trots att jag "egentligen" inte gillar malar. Små och söta och inte så där typiska som malar i vanliga typiska sällskapsakvarier brukar va - stora och biffiga, coola och tuffa, en skojig pryl, svarta och fläckiga, den tuffa killen i klassen eller klassens clown. Vet inte, men det känns så B... Det finns ju lixom andra små varelser som oxå äter alger.[/QUOTE]

Lång ifrån alla malar äter alger. Och alla algätare är inte heller malar. De malarna du tänker på är nog ancistrusar och andra L-malar. Fast jag tycker inte de är så tuffa. Snarare skygga faktiskt.
#29 - 30 januari 2006 22:54
[QUOTE=disajners]Hur stort är egentligen ett 200-liters? Får gå å spana. Vi har ju lixom lite platsbrist... Annars får jag strunta i kakaduorna och köra bara guramisar och räkor+snäckor i kanske ett 150-liters?[/QUOTE]

Ett akvarium på 200 liter kan vara t ex 100x50x40 cm eller 100x45x45 cm.
#30 - 31 januari 2006 11:30
[quote=batski]Lång ifrån alla malar äter alger. Och alla algätare är inte heller malar. De malarna du tänker på är nog ancistrusar och andra L-malar. Fast jag tycker inte de är så tuffa. Snarare skygga faktiskt.[/quote]

Ja det är därför jag tycker de är så tråkiga. Mesar bara omkring, men folk tycker de seeer så himla tuffa ut. Bah. ;)

[quote=batski]Ett akvarium på 200 liter kan vara t ex 100x50x40 cm eller 100x45x45 cm.[/quote]

Det är ju inte så himla stort iaf...
Men kanske jag ska satsa på bara en sorts gurami plus kakaduor och räkorna+snäckorna? Goodness vilken beslutsångest man kan få! :confused: Jag är så himla kluven, vill ju ha gurami å ena sidan och ciklider å andra sidan.
#31 - 31 januari 2006 12:15
[QUOTE=disajners]Ja det är därför jag tycker de är så tråkiga. Mesar bara omkring, men folk tycker de seeer så himla tuffa ut. Bah. ;) [/QUOTE]

Jag tycker inte de ser tuffa ut. Däremot tycker jag att många L-malar är både vackra och intressanta. Synd bara att de är mest nattaktiva. Kolla in den här: http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/peckolti/213_3.PHP

Och så tycker jag att corydoras är väääldigt söta :p Men smaken är ju som baken :)

[QUOTE=disajners]Det är ju inte så himla stort iaf...
Men kanske jag ska satsa på bara en sorts gurami plus kakaduor och räkorna+snäckorna? Goodness vilken beslutsångest man kan få! :confused: Jag är så himla kluven, vill ju ha gurami å ena sidan och ciklider å andra sidan.[/QUOTE]

Hehe det brukar man tycka i början när man får hem akvariet, men sen börjar man itsället tycka att det är för litet :D

90x40x40 till ex är bara på 144 liter. Så en liten skillnad i storleken är en rätt så stor skillnad i volym.

Jo jag förstår dig. Både gurami och dvärgciklider är charmiga fiskar. Det är därför jag längtar efter mitt andra akvarium så jag kan ha guramis :p

Men om du köper ett akvarium på 100 liter kan du nog ha både ett par guramis och 3 kakaduor, plus några andra icke-revirhävdande fiskar.
#32 - 31 januari 2006 17:00
Äter inte Corydoras alger?? I butiken sade dom "Mata med algtabletter i början, för dom vill ha alger". Trodde dom var algätare! Man är väl Nybörjare:D [:o] ;) !
#33 - 31 januari 2006 21:54
Hipp hurra!

Idag var jag för första gången på Herkules Zoo och jag säger bara: Guuuuuud, det var ju himmelriket på jorden! Så underbart mycket fiskar. Najs! Varför har jag inte åkt dit tidigare??? Fast sen åkte jag till Trop Import och jag måste säga att den snubben var så grymt trevlig så där handlar jag mycket hellre!!! Dessutom har han kar med aluminiumram till skillnad mot Herkules och mycket mycket mycket finare dvärgguramisar! De var så vackra! Precis såna som jag vill ha. Gött mos. Nu jädrar! [8D]
#34 - 31 januari 2006 21:55
[QUOTE=calle95]Äter inte Corydoras alger?? I butiken sade dom "Mata med algtabletter i början, för dom vill ha alger". Trodde dom var algätare! Man är väl Nybörjare:D [:o] ;) ![/QUOTE]

Du kan läsa lite om Pygmé-pansarmalar här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=310
#35 - 31 januari 2006 22:03
[QUOTE=disajners]Idag var jag för första gången på Herkules Zoo och jag säger bara: Guuuuuud, det var ju himmelriket på jorden! Så underbart mycket fiskar. Najs! Varför har jag inte åkt dit tidigare??? Fast sen åkte jag till Trop Import och jag måste säga att den snubben var så grymt trevlig så där handlar jag mycket hellre!!! Dessutom har han kar med aluminiumram till skillnad mot Herkules och mycket mycket mycket finare dvärgguramisar! De var så vackra! Precis såna som jag vill ha. Gött mos. Nu jädrar! [8D][/QUOTE]

Då har du varit på av de bästa (kanske rent av de 2 bästa) akvariebutikerna i Gbg! Nästan alla mina fiskar kommer från Trop, utom svart fantomtetrorna och fjärilscikliderna som kommer från Herkules.
#36 - 31 januari 2006 22:04
[quote=batski]Då har du varit på av de bästa (kanske de 2 bästa) akvariebutiker i Gbg![/quote]

Ja, jag har förstått det! :) Det snackas ju en del om dem här. Finns det nån mer jag borde besöka?
#37 - 31 januari 2006 22:11
[QUOTE=disajners]Ja, jag har förstått det! :) Det snackas ju en del om dem här. Finns det nån mer jag borde besöka?[/QUOTE]

Om du har bil så finns det även Zoomässan i Kungsbacka.

Annons