[quote=disajners]Måste verkligen guramisarna ha så himla lågt vatten?
Hur stor roll spelar egentligen färgen på sanden, om det är ljus eller mörk sand? Jag tänkte blanda lite för att få lite liv.[/quote]
Nej, lågt vatten till "vardags" är inte nödvändigt men om man ska få dem att leka underlättar det, men det händer (i princip) bara om du har ett separat lekakvarium och vidtar andra åtgärder för att trigga lek.
Färgen på sanden är bara att välja själv vad som känns snyggt, finns vissa bottenfiskar som inte trivs med för ljus botten har jag läst, går säkert att leta fram i någon tråd någonstans. :)
[quote=disajners]
Det blir kanske trots allt en mal... (...) Säg nån snygging!
--- Eller: kommer malen att skrämma ihjäl räkorna???
[/quote]
Tror inte att räkorna är något problem, finns hur mycket olika malar som helst, se
www.goc.se om du vill kolla många olika, det som sätter stopp är ofta pris, tillgång och svårighetsgrad. Många malar blir också väldigt stora (en vanlig i butik är tex Gibbiceps som säljs liten och söt men blir upp till 50 cm) så man ska se till att man verkligen får den mal man tänkt köpa, kan vara lite si och så med det... Clown Pleco
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=335 tycker jag är ganska snygg och behöver inte så stort akvarium, olika ovanligare Ancistrus-sorter kan också vara ganska snygga... (Om det nu var det som var viktigt...) :)