Och B-ianca fortsätter sin monolog på Zoopet ... Hittills har ju allt gått bra, men eftersom detta är första gången jag odlar gurami blir jag enormt tacksam för kunniga svar!
Nu har massor av yngel kläckts, dock inte alla. Det sistnämnda tror jag eftersom det var i förrgår jag såg dem lägga rom, det förstnämna måste bero på att de lagt rom i flera dagar utan att jag såg det.
Hannen håller på och tar upp ynglen i munnen hela tiden och spottar ut dem på andra ställen, varför gör han det? Och när börjar det beteendet övergå i yngelätarbeteende?
Den största frågan just nu är dock vattenkvaliteten. Det har ju varit stillastående någon vecka och jag har matat med bland annat mygglarver. Nu när ynglena är kläckta matar jag med Liquifry (no2 eftersom no1 fanns inte i affären, men de sa att detta skulle funka lika bra, vilket jag betvivlar). Vattnet lär ju få farliga värden inom ganska kort tid, men vågar jag göra vattenbyte så länge skumboet finns kvar? Och vågar jag göra det så länge ynglena är så här små? kan det räcka med att höja vattennivån eller måste vattnet _bytas_?
Många nervösa frågor, snälla svara någon!