gurami odling!!HUR GÖR MAN????

#1 - 6 juni 2003 09:04
hej jag skulle verkligen uppskatta om
någon kunde ge mig några tips om hur
man gör en lyckad gurami odling..........finns det några bra knep..
hör av er snarast.........<font color="red"></font id="red"><font color="green"></font id="green">
#2 - 7 juni 2003 19:47
Vad vill du odla för sorts gurami? I allmänhet är det bra att sänka vattnet. Om man sedan har ett bra par brukar det sköta sig själv sen. Ynglen är små man kan mata dem med infusorier(stavning?). Många hanar sköter om ynglen ett tag. Tja det var väl det viktigaste. Har jag glömt ngt?
#3 - 7 juni 2003 22:50
mina dvärgguramis lekte så fort jag fick hem dom. Stillastående vatten med växter som når upp till ytan (som hanen kan använda att fästa boet i) flytväxter och gömställen åt honan. Så stort akvarium som möjligt! Hanen är en riktig elaking. Det jag har haft lite problem med är att få ynglen att överleva. Och så är det knepigt att dom växer i så olika hastighet. Mitt största är på kanske 2 cm och det minsta bara några mm.
#4 - 8 juni 2003 17:08
ok, men kan honorna vara elaka mot varandra om
dom är olika stora....mina är det..
#5 - 12 juni 2003 09:01
Lägg hanen i eget akvarium som innehåller lite stenar eller rötter som gömställen, växter som når ytan ev flytväxter. vatten ståndet ca 15-20 cm. mata honom med levande eller frystfoder, gärna svarta mygglarver(mkt försiktigt)så hans lust lockas fram att bygga skumbo obs ingen cirkulation i vatten detta kan ta sönder boet. när han är färdig med boet läggs honan i akvariumet, är hon inte villig blir hanen arg så håll lite koll. mata även här med levande eller frystfoder om de inte leker direkt. direkt efter leken tas honan bort, hanen jagar ihjäl henne annars. hanen tar hand om boet, äggen kläck efter ngr dagar då tas även hanen bort. ynglen lever på gulesäcken i ca 4 dagar.
Innan akvariet sätts upp rengörs allt noga föratt ynglen ska klara sej bättre.
#6 - 13 juni 2003 18:03
förresten, temp 27-28 grader
#7 - 14 juni 2003 10:52
Hej,

Ursäkta om jag bryter in här men det var kanske lite onödigt att göra en ett nytt ämne om gurami när alla experter är här ju.

Jo såhär är det, syrrans Hånungsgurami lekte, så sa jag till henne att hon skulle köpa Lighfry (ursäkta stavningen) som foder, så frågar hon personalen i affären då ger dom henne TetraMin Baby, ser ut som mjöl iprincip. Med det är väl för stort?
Paret leker i mitt ena akvarie nu så undrar jag vilket foder som är bäst om det blir yngel. Artima,toffeldjur,Lihgry et.c...?

Mvh Ola
#8 - 16 juni 2003 17:44
hej
kolla faktan på :
www.akvarieguiden.nu
#9 - 19 juni 2003 18:21
Jihaaa, nu har min mosaikguramihanne gjort ett skumbo! Men precis som det står överallt, börjar han nu uppvakta honan lite väl hårt. Tidigare har han varit mycket snäll mot henne. Finns det verkligen någon chans att hon ska lockas till hans skumbo när hon nu blir behandlad så illa? Är det kört eller?

Ser man tydligt på skumboet när leken väl är genomförd och man ska ta bort honan?
#10 - 19 juni 2003 18:38
<font color="red">Kan man ha en syresten i?</font id="red">
#11 - 19 juni 2003 18:41
Jag skulle inte ha nånting i som får vattenytan i rörelse.
#12 - 19 juni 2003 19:06
B-ianca, jag tror hon kommer komma efter ett slag. Rommen är svagt gul så man ska kolla efter en gul nyans. Vissa hanar lägger rommen alldeles på toppen av bot och då kan man se den om man har skarpa ögon.
#13 - 19 juni 2003 19:09
Tack Alva :-) Min hanne har fäst boet på undersidan av ett blad, men jag hoppas jag kommer se rommen sen, om den kommer.
#14 - 19 juni 2003 21:01
<font color="red">Kan man använda vanlig cabomba och vattenpest som flytväxter?</font id="red">
#15 - 19 juni 2003 21:32
Jajamensan, allt som flyter funkar.
#16 - 20 juni 2003 00:53
hej
dom brukar bygga skumbo på kanten av akvariet så de spelar nästan ingen roll om du har nåt som fyter så länge som vattenytan inte rör sej...sen så e de ju bra att ha mycket växter pga att hannen e väldigt agressiv mot honan.
#17 - 21 juni 2003 17:36
Alltså, nu verkar det nästan som om hannen börjar ge upp. Det stora skumboet är nästan borta, det finns dock ett par lite mindre, men han har i princip slutat uppvakta honan. Lekfärgerna har han kvar.

Har det gått så här för att jag stoppade i båda i lekakvariet samtidigt? Ska jag ta bort honan ett tag och sen stoppa tillbaka henne? Eller blir hon ännu mer tjurig då?
#18 - 21 juni 2003 19:21
Låt dom vila ett tag. Försök sen igen och stoppa i hanen före honan.
#19 - 21 juni 2003 20:06
Dessutom, till skaparna av denna sida, varför finns det artbeskrivningar för guld- blå OCH marmor gurami???
#20 - 21 juni 2003 22:10
<font color="red">Måste få fråga en sak angående odling av Gurami, räcker ett helt nytt 12 Liters akvarium för odling?</font id="red">
#21 - 22 juni 2003 07:42
Vad vill du odla?? Det är nog lite litet till gurami, men kampfisk kan du nog försöka med....
#22 - 22 juni 2003 09:45
<font color="red">Blågurami.</font id="red">
#23 - 22 juni 2003 15:01
Zeroz, du bör ha minst 60 liter för att det ska fungera.

Och här kommer fler frågor i min mosaikguramiföljetong. Jag hade missbedömt läget, nu har hannen precis byggt ett enormt skumbo. Han uppvaktar honan mer aggressivt än någonsin, men hon verkar definitivt inte vara sugen på att lägga ägg i hans bo. Är det läge att avbryta deras lek då eller ska jag låta honom hållas? Eller kommer hon falla till föga verkligen?
#24 - 22 juni 2003 15:31
Jamen fy tusan :-) Nu har han banne mig lyckats locka dit henne och de dansar en liten vals. Återkommer med mer info :-)
#25 - 23 juni 2003 20:26
Ähum, jag tror jag har ett litet problem. Nu är det yngel på g, det är ju helt klart, de har tom börjat kläckas på sina ställen i skumboet. Kul som 17 :-) Problemet är att vi ska åka bort ett par dagar om en vecka, lagom tills att alla ynglen bör vara frisimmande och äta yngelfoder. Finns det nåt knep för att lösa foderbiten (typ ha i mängder av levandefoder) eller måste jag skjuta på trippen?
#26 - 24 juni 2003 16:11
Och B-ianca fortsätter sin monolog på Zoopet ... Hittills har ju allt gått bra, men eftersom detta är första gången jag odlar gurami blir jag enormt tacksam för kunniga svar!

Nu har massor av yngel kläckts, dock inte alla. Det sistnämnda tror jag eftersom det var i förrgår jag såg dem lägga rom, det förstnämna måste bero på att de lagt rom i flera dagar utan att jag såg det.

Hannen håller på och tar upp ynglen i munnen hela tiden och spottar ut dem på andra ställen, varför gör han det? Och när börjar det beteendet övergå i yngelätarbeteende?

Den största frågan just nu är dock vattenkvaliteten. Det har ju varit stillastående någon vecka och jag har matat med bland annat mygglarver. Nu när ynglena är kläckta matar jag med Liquifry (no2 eftersom no1 fanns inte i affären, men de sa att detta skulle funka lika bra, vilket jag betvivlar). Vattnet lär ju få farliga värden inom ganska kort tid, men vågar jag göra vattenbyte så länge skumboet finns kvar? Och vågar jag göra det så länge ynglena är så här små? kan det räcka med att höja vattennivån eller måste vattnet _bytas_?

Många nervösa frågor, snälla svara någon!
#27 - 3 juli 2003 00:08
Jag ska bara komma med ett inlägg... Stoppa alltid i honan först, därefter hanen. Detta mildrar hanens aggressivitet och honan blir villigare.. Hanen kommer till honans revir lixom. Inte honan till hanens.
#28 - 6 juli 2003 19:32
går det bra att ha två honor
och en hane när man ska odla gurami.....
#29 - 23 november 2003 22:51
Hallå där B-ianca, hur gick det? Hur gjorde du, och blev det något kvar?

Annons