Gurami-odling

#1 - 28 mars 2006 13:37
[FONT=Garamond][SIZE=3]Har precis införskaffat ett 60l akvarium, som jag tänkte ha som odlingsakvarium. Har planer på att testa med guramis. Vi har 2 guldguramis i vårat stora akvarium som ska bli de första. Räcker det med en hane och en hona? eller ska man ha flera honor när man isolerar de. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Garamond][SIZE=3]Läste också att man måste plocka bort honan direkt efter lek, men räcker vårat 60l akvarium eller vill de ha en större lekplats? [/SIZE][/FONT]
[FONT=Garamond][SIZE=3]Vilka andra guramis är spännande och relativt enkla att odla upp? :) [/SIZE][/FONT]

[FONT=Garamond][SIZE=3]Övriga tips uppskattas såsom växter och sådant..[/SIZE][/FONT]
#2 - 28 mars 2006 20:46
[QUOTE=mightymido]...Vilka andra guramis är spännande och relativt enkla att odla upp? :)[/QUOTE] Min absoluter favorit är honungsgurami. Om den är enkelt att odla vet jag inte...

Hejhopp. Ralp
#3 - 28 mars 2006 20:54
[quote=mightymido][FONT=Garamond][SIZE=3]Har precis införskaffat ett 60l akvarium, som jag tänkte ha som odlingsakvarium. Har planer på att testa med guramis. Vi har 2 guldguramis i vårat stora akvarium som ska bli de första. Räcker det med en hane och en hona? eller ska man ha flera honor när man isolerar de. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Garamond][SIZE=3]Läste också att man måste plocka bort honan direkt efter lek, men räcker vårat 60l akvarium eller vill de ha en större lekplats? [/SIZE][/FONT]
[FONT=Garamond][SIZE=3]Vilka andra guramis är spännande och relativt enkla att odla upp? :) [/SIZE][/FONT]

[FONT=Garamond][SIZE=3]Övriga tips uppskattas såsom växter och sådant..[/SIZE][/FONT][/quote]

lite jobbigt att läsa så liten text ?? [:o]

//kim
#4 - 28 mars 2006 21:22
hej!
jag gissar på att 60l är alldeles för litet för så stora guramis! funkar möjligtvis för mindre guramis så som honungsguramis.
det som kan hända om du lägger ner de där är att hanen tar ihjäl honan.

kan tillägga att det är mycket jobb med guramiyngel, bör matas med artemia minst 3ggr dagen, vattenbyten OFTA, ej vanligt innerfilter utan sånt där luftdrivet filter så att ynglena inte sugs in.
jag drog upp en kull honungsguramis och har flera romstinna honor nu (bla dvärg, mosaik och månsken(silver), men vet inte om jag orkar ta upp en till kull.

dessutom OM de skulle leka däri kommer ynglena växa sakta eftersom det blir ganska tajt med säkert minst 100 yngel i 60l.
Lena-Maria
#5 - 29 mars 2006 08:18
[QUOTE=lenis3]hej!
kan tillägga att det är mycket jobb med guramiyngel, bör matas med artemia minst 3ggr dagen, vattenbyten OFTA, ej vanligt innerfilter utan sånt där luftdrivet filter så att ynglena inte sugs in.
[/QUOTE]

Tack för ditt svar!
För den relativt orutinerade odlaren, artemia? Har hört det förut men inte riktigt greppat vad det är för foder..
Sedan undrar jag över luftfiltret, kanske är värt att investera i ett sådant. Är de mycket dyrare än ett vanligt filter?

mvh
/mightymido
#6 - 29 mars 2006 08:22
http://www.pwss.nu/product.php?productid=1894&cat=0&page=1

jag hade 2 såna i mitt 100l.

artemia, du köper ägg som du sedan kläcker hemma i saltvatten, det blir alltså levande nauplier av äggen som fiskarna gladeligen äter. blir svårt, tar tid, om du bara matar med torrfoder, de måste ha väldigt näringsgrik mat.
#7 - 29 mars 2006 10:56
filter

okej, men filtret (som du länkade) ska användas till luftpumpen då? :confused: För det går väl inte att använda ngt sådant separat..

då vet jag vad artemia är. Hur små är de äggen och vad kostar sånt? Skönt att ha bra koll innan man börjar..

mer du tycker man ska tänka på?

Tack för dina svar lenis.
#8 - 29 mars 2006 11:02
[QUOTE=lenis3]ej vanligt innerfilter utan sånt där luftdrivet filter så att ynglena inte sugs in.[/QUOTE]

Eller så kan man köra med ytterfilter och klä filterinsuget med en bit nylonstrumpa.
#9 - 30 mars 2006 08:35
[quote=batski]Eller så kan man köra med ytterfilter och klä filterinsuget med en bit nylonstrumpa.[/quote]

Det fungerar bra alltså? För luftpump blir lite omständigt, och de i affären tyckte jag borde köpa en ny pump/filter för 300 kronor där man kan ställa in som luftpump. Men om nylonstrumpa funkar så vore det perfekt. Då placerar jag den utanför locket?
#10 - 30 mars 2006 08:47
hmm du sätter nylonstrumpan över insuget till ytterfiltret..

vet inte riktigt vad artemia kostar, en burk kanske kostar 50-100kr men den räcker ett tag. jag fick köpa 2 förpackningar (burkar) artemia till min honungsguramikull, men jag minns inte hur stora burkarna var och vad de kostade så det kanske inte säger så mycket:)

Har du kollat upp så du har nånstans att göra av dina ungfiskar sen? Jag hade lite svårt att bli av med mina.
Vilken gurami blev det förresten?
Lenis
#11 - 30 mars 2006 08:58
mina termer inom filtreringen är nog inte de bästa :)
Jag har typ en sådan: http://www.pwss.nu/product.php?productid=580&cat=25&page=1
Ska strumpan in under nedre locket då? eller vara innanför?.. dum fråga kanske.

Hon som sålda artemia nära oss, sa att de kostade 150:- för en lagom stor burk. Sen visade hon mig en äggkläckarburk för 250:-. Vad gjorde du? Du bara la i äggen i saltvatten och plockade ut de med en sked innan matning.
Jag köpte dock lite liquifry så jag har de första dagarna.

Blir guldguramis till att börja med, de är ganska små i storleken så vi får se. Ska ha god koll på hanen, så han inte får för sig att göra några dumheter. Har lagt i honan nu i 12 timmar, när tycker du hanen ska i?

Någon speciell temperatur? Nu har jag satt den på 25,5 grader..

tack!
#12 - 30 mars 2006 12:34
[QUOTE=mightymido]mina termer inom filtreringen är nog inte de bästa :)
Jag har typ en sådan: http://www.pwss.nu/product.php?productid=580&cat=25&page=1
Ska strumpan in under nedre locket då? eller vara innanför?.. dum fråga kanske.[/QUOTE]

Jaha, det är alltså ett innerfilter du har. Jag har själv ingen erfarenhet av innerfilter, men strumpan ska sitta där vattnet sugs in.
#13 - 31 mars 2006 11:46
Så nu har båda varit i ett dygn. Hur länge ska man vänta på skumboet? ska man byta ut honan om han inte vill bygga?..
#14 - 31 mars 2006 13:06
[quote=mightymido]Det fungerar bra alltså? För luftpump blir lite omständigt, och de i affären tyckte jag borde köpa en ny pump/filter för 300 kronor där man kan ställa in som luftpump. Men om nylonstrumpa funkar så vore det perfekt. Då placerar jag den utanför locket?[/quote]
När jag provade att odla gurami så körde jag utan pump och filter. :) Satte igång filtret när ynglena var några veckor.
Sänk gärna vattennivån lite, kan i och för sig vara svårt med tanke på att akvariet inte är så stort. Du skrev att de var små i storleken, kanske är för små att leka då?
#15 - 31 mars 2006 14:01
det finns artemiakläckare, är nog ganska skönt att slippa kläcka manuellt
vet inte vad de kostar, men de finns på pwss.nu
ha koll så hanen inte blir elak mot honan bara!
#16 - 31 mars 2006 14:32
Vi köpte artemiakläckare förra vecka och betalade 150kr väldigt smidig då det sitter ett typ teskedsmått bara att lyfta upp och mata fiskarna men nu är det så att fiskarna älskar detta och för att det skall räcka till alla karen så blir det till att käka massor utav glass i helgen så jag får några burkar att odla mer i
#17 - 31 mars 2006 15:09
[QUOTE=mmm]När jag provade att odla gurami så körde jag utan pump och filter. :) Satte igång filtret när ynglena var några veckor.[/QUOTE]

Är inte det lite väl riskabelt i ett litet akvarium? Risk för ammoniak.
#18 - 31 mars 2006 16:18
[quote=lenis3]det finns artemiakläckare, är nog ganska skönt att slippa kläcka manuellt
vet inte vad de kostar, men de finns på pwss.nu
ha koll så hanen inte blir elak mot honan bara![/quote]

Ja, ska kolla om den finns billiigare än de 250 hon i butiken ville ha.
Igår jagade han henne ganska mkt, men nu idag så ligger hon mest och myser i en växt och går runt och bara irrar. =)
Ser att under en växt har det bildats lite skum och en stor bubbla på ca 5 cm i dm. Är det någon början till skumbo? För just nu rör han sig runt det bladet.

tack tack för eran hjälp!
#19 - 1 april 2006 08:11
Det är garanterat ett skumbo han har byggt. Ska jag nu spendera timmarna framför akvariumet och vänta tills honan sätter sig vid boet eller? :)
För just nu så jagar han henne inte alls...
#20 - 2 april 2006 13:33
Händer inte mycket i akvariumet just nu. Hanen vaktar ofta sitt bo, men honan är ofta vid väggen och är inte alls sugen.
Vad gör man?
#21 - 2 april 2006 15:21
hon kanske inte är leksugen? är hon fet, tror du hon är rommstinn?
min mosaikhona är enorm.. hon måste ha massor med rom i sig.

om de inte vill är det inte mycket du kan göra, bara pröva senare.
#22 - 2 april 2006 15:46
Hon var hyfsad rund. Har inte sett en jättefet hona så det är svårt att avgöra.
Men har en annan hona i det andra akvariumet som nu blivit rätt fet såg jag. Är det läge att byta honor? :(
#23 - 2 april 2006 16:58
[QUOTE=mightymido]Händer inte mycket i akvariumet just nu. Hanen vaktar ofta sitt bo, men honan är ofta vid väggen och är inte alls sugen.
Vad gör man?[/QUOTE]

Väntar antar jag. Det är inte alltid som fiskar är leksugna.
#24 - 13 april 2006 14:44
ge dom lite tid snart kommer dom kramas under skumbot och honan avger äggen som flyter upp i skumbot...

Annons