Gurami och skalare..?

#1 - 4 mars 2005 22:59
Jag har ett 240 litersmed olika gurami....min son vill gärna ha några skalare..funkar dom ihop?
#2 - 4 mars 2005 23:04
[QUOTE=Signe]Jag har ett 240 litersmed olika gurami....min son vill gärna ha några skalare..funkar dom ihop?[/QUOTE]

Hej! Jag använder kombinationen Skalarer och Gurami. Först tänkte jag att mina Guramisar kanske var lite för livliga för att ha ihop med Skalarer.

Men, där hade jag fel. De trivs riktigt bra tillsammans. Nu simmar mina Skalarer ofta ihop med Guramigänget.

Tycker du gör helt rätt i att ha dem ihop med Skalarer, för det är två riktigt vackra arter.
#3 - 4 mars 2005 23:23
Tack Gimbo..

Tack för att du svarade så snabbt..!!

Nu blir nog sonen glad...har du några tips på vilken skalare man ska skaffa sig?

mvh Nina
#4 - 4 mars 2005 23:28
Det var så lite så.
Jag tycker nog att det är bra att börja med den vanliga Skalaren (Pterophyllum scalare). Den är väldigt vacker och inte så dyr som en Altum Skalar.
Men sedan finns det massor av framavlade varianter på Skalaren också som håller vettiga priser.

Här är lite vettig info:
http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=196

Min favorit är den vanliga skalaren. Men, titta gärna på så många olika som möjligt innan ni bestämmer Er. För min smak är inte allas smak :)
HazelCR
#5 - 5 mars 2005 04:45
Jag håller med Gimbo. Den vanliga med bara svarta ränder är snyggast. Det finns emellertid en färgvariant som jag också tycker är vacker och det är den nästan helsvarta.
#6 - 5 mars 2005 05:04
skulle vilja haft ett par skalare i mitt akvarium men då skulle det bli "trafik stockning"
den som är på bilden i länken är fin.

Annons