Gurami och Eheim 2217?

#1 - 9 augusti 2006 07:20
Ska snart starta upp ett 240l akvarium och ska ha gurami däri (tillsammans med ett gäng kilfläcksrasboror). Vattnet ska ju inte ha för hög cirkulation och därför undrar jag om nåon har tankar angående pump. Har fått tips om Eheim 2217 men den är ju upp till 300l och egentligen något överdimensionerad, är det kanske bättre att ha en lite mindre?

Sedan skulle jag gärna höra lite om era uppfattningar om fluval och rena, för det tycks vara vad man kan köpa här på ön (utan att beställa själv via internet såklart).

Fråga nummer 3 handlar om doppvärmare. Jag vill ju intet gärna koka fiskarna och funderade på att ha två mindre, men vilken effekt ska de ha? Vilket märke är bäst?

Stort tack på förhand!

/Emma
#2 - 9 augusti 2006 08:25
Jag har haft fluval innerfilter i över 1 år och de har fungerat jättebra.

Undrar lite över varför du vill ha två doppvärmare? Det minskar ju inte risken för att fiskarna skulle bli "kokta".
Det skiljer från tillverkade till tillverkare hur hög watt effekt de rekommenderar till olika akvarier. Du får titta på vad som står på kartongen. Men köp en istället för två.
#3 - 9 augusti 2006 10:05
Jag tänkte att om nu en doppvärmare flippar är det bättre att det är en liten, och eftersom en liten har för låg effekt för att värma upp akvariet tänkte jag ha två :)
#4 - 9 augusti 2006 10:54
Jag skulle också vilja föreslå en doppvärmare, Eheim 50-75 w, möjligen 100 w och en tydlig och tillförlitlig termometer.
Risken att få kokta fiskar är lite överdriven tror jag, även om den finns.

Annons