Gurami med sytrådsbajs och flämtar!?

#1 - 26 november 2008 16:30
Sonen har två guramisar i sitt kar på 112L, nu har vi sett att honan har sytrådsbajs och verkar lite flämtig. Hon äter och har inga synliga fel annars.

Vad bör vi vara observanta på, och bör vi låta henne gå kvar i karet eller ska hon flyttas?
#2 - 26 november 2008 16:59
Om de andra fiskarna mår bra, så tycker jag att hon bör isoleras bara om hon slutar äta. Håll dock utkik efter om hon börjar svullna upp, och läs på lite om bukvattusot.
#3 - 26 november 2008 17:27
Jens A. skrev:
Om de andra fiskarna mår bra, så tycker jag att hon bör isoleras bara om hon slutar äta. Håll dock utkik efter om hon börjar svullna upp, och läs på lite om bukvattusot.

Ok, då åker hon ut om hon slutar äta! Läste om det förrut och tyckte inte det stämde in just eftertsom hon äter och verkligen jagar efter maten när vi matade de.
Hon går ihop med 5 platy, en eldstjärt, en ancistrus, en försvunnen siames och herr Gurami.
Bilagor:
#4 - 27 november 2008 17:10
Börjar fundera på om det kan bero på att hanen är elak mot henne, alltså att hon är stressad? Satt och studerade de och så fort honan visade sig jagade hanen iväg henne och de har vid närmare eftertanke aldrig varit såta vänner...

Ska jag flytta honan och låta de gå på varsitt ställe, bör jag isf köpa en ny hane och hona!?
#5 - 28 november 2008 15:31
Maraschino skrev:
Börjar fundera på om det kan bero på att hanen är elak mot henne, alltså att hon är stressad? Satt och studerade de och så fort honan visade sig jagade hanen iväg henne och de har vid närmare eftertanke aldrig varit såta vänner...

Ska jag flytta honan och låta de gå på varsitt ställe, bör jag isf köpa en ny hane och hona!?

Det kan mycket väl vara så att hon är stressad. Möjligtvis kan du köpa mera växter och plantera tätare. På så vis skapas mera gömställen. Men ibland får man rena plågoandar till guramihannar, och då får man separera dem. Vad som skulle hända om man skulle köpa flera guramis vet jag inte...kanske kan det bli så, att aggressionerna sprider ut sig?
Hoppas någon anan som kan mera om guramis kan fylla i den kunskapsluckan...vill gärna veta det själv. :confused:

Annons