Gurami-kar

#1 - 23 september 2010 17:39
Tänkte testa nåt nytt, sen mina apistogramma försvann så har jag funderat på att skaffa någon annan fisk och så såg jag Pygmeguramisarna i affärn och blev helt såld :)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=247&SOK=1

Tror ni att detta kar hade funkat?
Det är på 54 liter och det finns körsbärsräkor i, de fiskar som går där nu kan/skall flytta.
#2 - 24 september 2010 02:45
Låt du körsbären gå kvar, de funkar fint tillsammans. Har själv en liten grupp på ett tiotal av Pygmégurami som går i en 125.liters kub med bla Galaxyrasbora och räkor:).
Jag skulle försöka få till lite mer växter vid ytan, dels så du får det stillare där och dels gillar de att simma omkring bland växterna samt att ifall de leker är det där de gör detta.
#3 - 24 september 2010 03:31
Om du vill att det skall bli några guramiyngel skulle jag inte lita på räkorna. Hanarna bygger ett bo under vattnet - någonstans bland rötter och växtlighet. Man märker det knappt, men det dyker upp ungfiskar då och då som lyckats hålla sig gömda. Den erinrar mycket i beteendet om Parasphaerichthys lineatus.
#4 - 24 september 2010 06:16
ansjo skrev:
Låt du körsbären gå kvar, de funkar fint tillsammans. Har själv en liten grupp på ett tiotal av Pygmégurami som går i en 125.liters kub med bla Galaxyrasbora och räkor:).

Jag skulle försöka få till lite mer växter vid ytan, dels så du får det stillare där och dels gillar de att simma omkring bland växterna samt att ifall de leker är det där de gör detta.

Ok, växterna är nytrimmade så de kommer att växa till sig, så det blir nog bra.

Hur många skall pygméer skall jag köpa?
Vet inte om de är parbildande eller inte.
#5 - 24 september 2010 08:15
Nej, så värst parbildande är de knappast. Jag är även tveksam att räkorna skulle kunna göra något illa vid en ev. lek, men ser du att de ev. leker och det inte blir något resultat så kan du alltid ta tag i problemet då.
Köp 6 st då de funkar fint ihop och bråkar inget, och av 6 st så borde det bli av blandat kön.
Jag hade dessa tidigare och det var ganska kul med tätt planterat akvarium för plötsligt en dag simmade det fram Pygmépygmégurami på någon cm, skitsöta:D!
#6 - 24 september 2010 10:33
Så bra, smsade affären och han tar 44:- st så det är ju kanon :)

Kan tänka mig att ynglen är söta :D
#7 - 24 september 2010 20:15
Idag var jag och köpte 6st guramisar, de är så fina.

Köpte även en H. Polysperma för att fylla ut växtbeståndet.
#8 - 24 september 2010 20:17
Om du vill att det skall bli några guramiyngel skulle jag inte lita på räkorna. Hanarna bygger ett bo under vattnet - någonstans bland rötter och växtlighet. Man märker det knappt, men det dyker upp ungfiskar då och då som lyckats hålla sig gömda. Den erinrar mycket i beteendet om Parasphaerichthys lineatus.

Dessa gör inget skumbo vid ytan som de andra guramisarna?
#9 - 24 september 2010 20:24
#10 - 24 september 2010 20:26

Ok, det är ju lite roligt och förklarar varför ansjo har fått yngel utan att veta om det.
#11 - 24 september 2010 20:27

Har du haft dessa själv? Har du några bilder?
#12 - 25 september 2010 00:25
Trichopsis pumila för circa tio år sedan, Parasphaerichthys lineatus har jag nu. Hemliga små fiskar. Ger man dem hyfsat med utrymme i ett eget akvarium och tjockt med växter ser man dem inte så mycket. Fast vild dvärggurami tycker jag är minst lika skygg. Nu har jag andra generationen yngel. Inte lika blyga som farfar och farmor, men näst intill. Dvärgchokladen har jag ett enda yngel av - det håller sig uppe vid ytan så det ser jag - än så länge.

Jag hittar inga bilder. Svårfotograferade. Enklare med lite större fiskar.
#13 - 25 september 2010 08:25
Ja, de är blyga fiskar, hoppas att de kommer att känna sig mer till rätta om någon dag så att de inte gömmer sig så fort jag tittar in i karet.
Fast det kan ju vara så att de tycker att jag ser hemsk ut:)
#14 - 25 september 2010 22:53
Aha. Det förklarar varför vissa av mina fiskar är så skygga. :)

Jag fick en bild på ynglet:

http://www.poonai.net/parasphaerichthys%20lineatus%20yngel.jpg

Växterna är alltså andmat, så det är inte så stort, fastän halvvuxet.

Samt en bild på hanen (tror jag) i skräckteckning:

http://www.poonai.net/parasphaerichthys%20lineatus%20hane.jpg

Vid leken blir han nästan lika orange som tegelbitarna på bilden och svart.

Det är alltså en nära släkting till chokladguramin (och gäddguramin) och en av de allra minsta guramiarterna. Störst blir honorna med en totallängd på mellan 2 och 3 cm. Hanarna är territoriella precis som Trichopsis pumila. Jag hade tre hanar och tre honor från början i ett 50 liters akvarium. Nu har jag en hane och två honor (en hona fick svamp) samt ett yngel kvar. Jag såg aldrig hanarna slåss - alla utom en bara försvann. Det verkar vara som med en del Apistogramma-arter att det räcker med att den ranghögste tänker elaka tankar så tynar de andra hanarna bort och dör utan att han ens angripit dem. Fast det är nog bara som det verkar. Våldet finns där fast i smyg.

Det finns inte mycket skrivet om arten, i princip bara originalbeskrivningen av Britz och Kottelat, 2002 (finns inte på nätet) samt Jörg Freihofs lekbeskrivning i DATZ tidigare samma år (om jag minns rätt) fast då har den ju inte fått något namn ännu. Däremot finns Jörgs bild på en hane i lekdräkt på FishBase:

http://www.fishbase.se/Summary/speciesSummary.php?ID=60387&genusname=Parasphaerichthys&speciesname=lineatus

(Alla tre: Ralf Britz, Maurice Kottelat och Jörg Freihof kommer för övrigt finnas med på scenen på FishBase-symposiet i Stockholm den 18 oktober. Och Kjell Fohrman i publiken. Kan vara värt en Stockholmsresa. http://artedi.nrm.se/fishbase/?cat=11 )
#15 - 28 september 2010 19:04
Guramisarna är ju känsliga för dålig vattenkvalitet, räcker det om jag gör två vattenbyten i vecka, 10 % och 25 % (och tillsätter pmd)??

Jag har lagt till 2st microrasbora som jag "räddade" från räkvasen i karet.
#16 - 28 september 2010 19:32
Fråga inte mig jag byter bara vatten när det behövs - och tillsätter bara askorbinsyra om det är känsliga fiskar.
#17 - 28 september 2010 19:34
Ok, då hoppas någon annan kan svara på detta :)
#18 - 28 september 2010 19:36
Fråga inte mig jag byter bara vatten när det behövs - och tillsätter bara askorbinsyra om det är känsliga fiskar.

Hur vet du när det behövs, vattentester?
#19 - 28 september 2010 20:49
PiaJo skrev:
Hur vet du när det behövs, vattentester?

Näsan skulle jag tro, det är den jag använder åtminstone i mitt 54l kar :)
#20 - 29 september 2010 07:12
Ok, jag byter varken det behövs eller ej, vet nog inte hur det skall lukta om man behöver byta.
#21 - 29 september 2010 08:30
PiaJo skrev:
Guramisarna är ju känsliga för dålig vattenkvalitet, räcker det om jag gör två vattenbyten i vecka, 10 % och 25 % (och tillsätter pmd)??

Jag har lagt till 2st microrasbora som jag "räddade" från räkvasen i karet.

Frågar igen:)
#22 - 7 oktober 2010 06:41
Det räcker säkert:).
#23 - 7 oktober 2010 19:06
Jag äntligen fått tagit lite kort, men hittar inte kabeln för att få in dem i datan :(

Jaja det blir väl imorgon.

Skulle det vara ok att köpa till lite fler Microrasboras? Så de blir ett lite stimm, de är bara 2 st?
#24 - 7 oktober 2010 20:52
Gör du så, ett tiotal till vore inte fel:).
#25 - 7 oktober 2010 21:38
Jag använder nog synen snarare än luktsinnet, fast jag vet faktiskt inte hur jag vet när det är dags... Men har man hållit på med någonting i drygt 40år kallas det nog intuition?
#26 - 10 oktober 2010 09:47
Här kommer lite bilder:)

Kan någon säga mig vilken sorts anubis det är, den har så små och tunna blad, den på sista bilden?
#28 - 10 oktober 2010 10:11
Mysigt med en massa flytväxter :) hur stort är karet?
#29 - 10 oktober 2010 10:27
Det är tjejens sällskapskar på dryga 200L. Men det är ju småfisk och funkar prima i mindre burkar.

De lekte när pumpen nästan satt igen av klegg och flytväxterna gjort vattnet nästintill stillastående.
#30 - 10 oktober 2010 10:35
Det är så roligt att se att de kommer fram mer och mer, när de var nya som höll de sig bara inne bland växtrna men nu kommer de fram när jag kommer och kikar till dem.

Det är ingen stor genomströmning i det rummet de är i, de finns i tvättstugan :D Men det positiva (tycker Gobben...) är att jag har nog aldrig tillbringat så mycket tid i tvättstugan som när jag startade upp ett kar där :D

(Det brukar vara jag som tvättar så att vita sockar inte blir grå;))
#31 - 10 oktober 2010 18:40
PiaJo skrev:
Här kommer lite bilder:)

Kan någon säga mig vilken sorts anubis det är, den har så små och tunna blad, den på sista bilden?

Det är synd att färgerna inte kommer fram så bra med kameran, de är mycket mer blåskimrande i verkligheten. (iallafall 3 av dem)
#32 - 10 oktober 2010 18:41
..och deras ögon är ganska markanta med, som heller inte syns på bild.
#33 - 10 oktober 2010 18:44
Ja, i vissa vinklar lyser de blått, det är så fint.

Har ni nåt tips hur man får fram det utan ha en värstingkamera?
#34 - 10 oktober 2010 18:51
Mycket ljus ovanifrån och ingen blixt är nog en idé...ska prova i morgon:).
#35 - 15 oktober 2010 14:58
Tänk vad man kan ha fel om en sorts fisk...jag trodde att guramisar var långsamma, stillsamma fiskar men ack vad jag bedorg mig...det är full fart hos dem, riktigt kul:)

Fiskaffären hade inte några Microrasboras inne och nu har jag bara en kvar, finns det nåt annat än räkorna som jag kan ha i karet?
#36 - 19 oktober 2010 17:08
Äter guramisarna räklingar?
#37 - 19 oktober 2010 19:22
PiaJo skrev:
Äter guramisarna räklingar?

Hoppas att de äter några, för de börjar lite många...
#38 - 19 oktober 2010 20:28
Tyvärr tror jag att du får skaffa dig en bättre räkkäkare än Pygméguramin;)....
#39 - 20 oktober 2010 09:55
Ok, förslag ? Håven eller nån fisk?

De gillar arr kalasa på döda räkor iallafall, det hade dött en stor under natten och den åt de på.
#40 - 20 oktober 2010 10:00
Håven, du kan alltid ta med dig ett gäng till auktionen i Göteborg om en månad:).
#41 - 20 oktober 2010 10:03
Men de har inte så fin röd färg, och olika storlekar...men det är kanske någon som vill ha dem ändå?
#42 - 20 oktober 2010 14:20
De får bättre färg när de växer till sig, och hannarna är oftast lite blaskigare i färgen:).
#43 - 1 november 2010 18:29
Igår var jag och köpt lite fler microrasboras, det blev dessa :)
http://www.danios.info/fish/erythromicron.aspx

Fast mina har mer färgen som dessa, allafall de flesta av dem.
http://www.famille-schneider.net/poissons/images/Autres/catalo1.jpg
#44 - 1 november 2010 18:51
Dom där är helt klart trevliga!
#45 - 1 november 2010 18:54
Ja, visst är dem:) vet du nåt om dem hittar inte så mycket text om dem?
#46 - 20 november 2010 17:37
Nu har det flesta av daniosarna flyttat till kuben.

Skulle man kunna ha en till sort gurami i detta kar, den jag funderar mest på är Chokladguramin eller är den mycket svår?
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=242&SOK=1

eller Honungsgurami:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=234&SOK=1

eller Dvärggurami:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=237&SOK=1

Eller finns det någon annan sorts fisk som går bra förutom rasboros eller liknande?
#47 - 20 november 2010 17:54
Chokladguramin är en känslig fisk. En hel del beror på om man får tag i friska exemplar skulle jag tro. Lätta fiskar är det inte, men inte så svåra heller om man vet hur man ska sköta dem. Vanligt kranvatten tycker de nog inte om speciellt mycket.
#48 - 20 november 2010 18:09
Den är inte så lätt heller, men Lakritsgurami? Det finns ett par tre olika sorter ute på marknaden just nu som är väldans trevliga...
#49 - 20 november 2010 18:24
Lakritsguramin är en art som är rätt tillbakadragen och äter ganska försiktigt, det bör man i så fall ta hänsyn till. Jag vet inte om de äter fryst mat eller dylikt. Det här är en väldigt fin fisk också. http://aquaworld.netfirms.com/Labyrinthfish/Sphaerichthys/Sphaerichthys_vaillanti.htm
#50 - 20 november 2010 18:55
ansjo skrev:
Den är inte så lätt heller, men Lakritsgurami? Det finns ett par tre olika sorter ute på marknaden just nu som är väldans trevliga...

Kangas skrev:
Lakritsguramin är en art som är rätt tillbakadragen och äter ganska försiktigt, det bör man i så fall ta hänsyn till. Jag vet inte om de äter fryst mat eller dylikt. Det här är en väldigt fin fisk också. http://aquaworld.netfirms.com/Labyrinthfish/Sphaerichthys/Sphaerichthys_vaillanti.htm

Tack för förslagen, lakritsarna har jag kikat på med :)

Skall hålla utkik efter dessa sorter, kommer ni på någon mer så säg till.
Finns det nån mal-liknade tro som man kan ha ett sånt här litet kar, som är från samma världsdel?
#51 - 20 november 2010 18:59
Det första jag kommer att tänka på är Garra flavatra men den blir lite väl stor för ett 54-liters... http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1533&SOK=1 Det var sådana jag har i min ena kub i sovrummet om du kommer ihåg?
#52 - 20 november 2010 19:01
Jo, jag kommer ihåg, dessa har jag även stått och tittat på i fiskaffären, de är så fina:)
#53 - 20 november 2010 19:05
Det är isf att köpa dem små och flytta dem när de vuxit upp en del. De växer ganska sakta har jag märkt, men man ska ha någonstans att göra av dem sedan också:).
#54 - 20 november 2010 19:38
Otocinclus Affinis blir inte så stor, runt 5 centimeter kanske. Den är visserligen inte från Asien, men det kanske går bra ändå. En fisk fisk tycker jag.
#55 - 21 november 2010 10:26
ansjo skrev:
Det är isf att köpa dem små och flytta dem när de vuxit upp en del. De växer ganska sakta har jag märkt, men man ska ha någonstans att göra av dem sedan också:).

Ja, så kan man göra men jag har ju ingenstans att göra av dem när de blir för stora :(
#56 - 21 november 2010 10:27
Kangas skrev:
Otocinclus Affinis blir inte så stor, runt 5 centimeter kanske. Den är visserligen inte från Asien, men det kanske går bra ändå. En fisk fisk tycker jag.

Tack för tipset, men vill hålla mig till asien i detta kar.
#57 - 21 november 2010 13:40
Någon grönling kanske? Annars finns det ju botior i alla möjliga former och en och annan mal. Dock så verkar det ont om algätande malar i Asien så det gäller att ha animaliskt forder. :)
#58 - 21 november 2010 13:42
PiaJo skrev:
Ja, så kan man göra men jag har ju ingenstans att göra av dem när de blir för stora :(

Jodå, kolla upp med affären om du inte kan byta in dem mot små igen när den dagen kommer. De är bra mycket dyrare när de är större, så både du och affären kommer att tjäna på det:).
#59 - 21 november 2010 13:45
Dvärgvingemal/vingmal verkar ju passande?
#60 - 21 november 2010 18:25
ansjo skrev:
Jodå, kolla upp med affären om du inte kan byta in dem mot små igen när den dagen kommer. De är bra mycket dyrare när de är större, så både du och affären kommer att tjäna på det:).

Det där skall jag kolla upp!
#61 - 21 november 2010 18:26
Dvärgvingemal/vingmal verkar ju passande?

Den var rolig, är den vanlig?
#62 - 21 november 2010 18:40
ansjo skrev:

Hur många skulle jag kunna ha om jag får det att fungera men affären ?
#63 - 21 november 2010 18:50
Ett par stycken om du stödmatar dem:).
#64 - 21 november 2010 21:06
PiaJo skrev:
Den var rolig, är den vanlig?

Vet att jag såg ett antal Stockholm men de är ofta inte billiga.
#65 - 1 december 2010 18:16
Det händer inte så mycket för tillfället i karet förutom att daniosarna har blivit fulltaliga igen, en del fick flytta till kuben men de kom tillbaka i söndags till detta karet.

Kollade vad de skall ha för Panda Garrorna och de skulle ha runt 300:- styck[:O] så dessa blir det inte:(
#66 - 1 december 2010 18:44
De slog alltså DM Hällas 199kr/st! [:-27]
#67 - 14 december 2010 18:42
Pygméguramisarna knorrar riktigt högt, lite häftigt faktiskt :d
#68 - 14 december 2010 19:44
Åh, jag vill höra! Här fanns det praktbotior som knäppte, innan jag flyttade hem. :(
#69 - 15 december 2010 15:07
Här kommer lite bilder, de är inte så bra för fiskarna blir så jädrans rädda när man kommer nära med kameran.
#70 - 15 december 2010 15:24
ansjo skrev:
..och deras ögon är ganska markanta med, som heller inte syns på bild.

PiaJo skrev:
Ja, i vissa vinklar lyser de blått, det är så fint.

Har ni nåt tips hur man får fram det utan ha en värstingkamera?

ansjo skrev:
Mycket ljus ovanifrån och ingen blixt är nog en idé...ska prova i morgon:).

Jag lyckades få till deras klarblå ögon med den nya kameran :)
#71 - 15 december 2010 15:38
Owaow vilka snygga guramis! :)
(säger hon som är anti gurami)
#72 - 15 december 2010 18:36
Det tycker jag med :)
#73 - 28 december 2010 18:14
Här kommer lite bilder på karet:)
#74 - 1 januari 2011 16:31
Är lite ledsen idag för nu har jag bara 3 st guramisar kvar.

Jag skaffar inga fler förrän jag får igång mitt nya projekt i tvättstugan, jag vet ju inte vad jag kommer att ha för kar eller om jag skall ha ett asien kar då, troligtvis blir det väl det men vill inte binda upp mig för att sen ångra mig.
#75 - 2 januari 2011 04:41
jisses vilka priser på garra panda.
149 kr små 169 stora i linköpings DM
#76 - 2 januari 2011 10:25
Grymt mysiga bilder!! :D
#77 - 2 januari 2011 10:32
Fasen vad fint du gjort! Om man sneglar på mina förfallna kar i jämförelse så är det inte konstig att även jag har decimerat guramibestånd, de tog nog helt enkelt kollektivt självmord pga alla stilmissar. :p
#78 - 2 januari 2011 13:54
Nubi skrev:
Grymt mysiga bilder!! :D

Fasen vad fint du gjort!

Tack:)

Bättre skall det bli senare under året för då skall jag byta ut detta gamla kar mot ett 63 liters, tror jag att det blir :)
#79 - 9 januari 2011 18:32
Här kommer lite snabb-bilder, gillar att det har blivit så tätt med växter. Men det skall bli mer vill ha riktigt grönt :) samlar även så att jag har till mitt andra projekt:p

Hur stor dos pmdd skall jag köra till detta kar? ena anubisen har fått så ljusa blad, kan det bero på för lite pmdd.
#80 - 30 januari 2011 15:39

Annons