Gurami i 112l?

#1 - 27 april 2006 08:38
Är lite sugen på att köpa en eller två guramis. Funderade på någon av dessa guramis:
Honungsgurami,
Läppgurami,
Dvärggurami,
Chokladgurami eller
Pygmégurami/ minigurami

Men går dessa att ha i ett 112l akvarium?

Och så undrar jag om någon av dessa Guramis kan passa ihop med Guppy, Platy, Black Molly och neontetra?
#2 - 27 april 2006 09:59
Heisann!
Jeg vet ikke hvordan det er med de andre, men dvergguramiene klarer seg fint i 60 liters tanker og oppover :)
#3 - 27 april 2006 10:16
Okay. :) Då är ju bara frågan om de kommer överens med Guppy, B.Molly, Platy å Neontetra.
#4 - 27 april 2006 14:44
ja det gör de nog! Men tänk på att köpa kanske 2-3 honor per hanne, annars är det lätt att hanen stressar ihjäl honan. Jag tycker du ska satsa på antingen dvärg- eller honungsgurami.
#5 - 27 april 2006 15:31
Et tips er at du finner ut hvordan du ser forskjell på kjønnene på de fiskene du vil ha, og dobbelsjekker før du forlater butikken hvilke fisker du egentlig har fått. Her er en link hvor du kan se forskjell på dvergguramiene:

http://www.aquahobby.ru/fishes/fish116.jpg

Som med andre levendefødende bør du ikke ha flere hanner om du ikke har mange hunner, da du kan risikere at de slosser seg ihjel
#6 - 29 april 2006 07:26
Alla fungerar fint i ett 112L.. Den art som är mest utrymmeskrävande är min personliga favorit Läppgurami och jag har haft några sådana i ett 112L utan problem. Väldigt mysig och orädd gurami! :) Dvärg- och honungsgurami är också väldigt fina. Choklad- och Pygmégurami har jag hört är lite svårare, har dock aldrig haft dem själv.

Alla fungerar också med de övriga fiskar du föreslår om du inte har alltför många då det blir för trångt. :)
#7 - 29 april 2006 07:32
Ett tips också... Se till att du har planterat ordentligt med växter i ditt akvarium så blir dina gurami mycket tryggare, mindre skygga och färgar också ut bättre! :-)
#8 - 29 april 2006 08:58
[QUOTE=lenis3]ja det gör de nog! Men tänk på att köpa kanske 2-3 honor per hanne, annars är det lätt att hanen stressar ihjäl honan. Jag tycker du ska satsa på antingen dvärg- eller honungsgurami.[/QUOTE]

Det är lite olika med olika arter. Enligt vad jag läst ska man hålla dvärggurami i par.

Guramisarna kommer att komma bra överrens med de andra fiskar (även om gurami och neontetra trivs bäst i mjukare och surare vatten än levandefödare som hellre vill ha lite basiskt vatten), men hanen brukar vara revirhävdande (även mot honan) när han vaktar boet.
#9 - 30 april 2006 10:24
jag tycker du ska ta dvärgurami har själv ett par och hanen blir jätte fin.
#10 - 30 april 2006 10:25
och min dvärgurami kommer överens med guppy och neontetror i alla fall.

Annons