Gurami + Guldbarb = bu eller bä?

#1 - 2 juli 2006 18:57
Jag har hört att det går jättebra och jättedåligt att blanda gurami med guldbarber, och ärligt talat så känner jag mig lite kluven. Har tänkt mig följande scenario i mitt 200-liters:

Scalarer, mosaikgurami, guldgurami, mal, algätare och som sagt guldbarber.Någon med erfarenhet av denna kombination som vill ena mitt sinne?

(Har aldrig haft gurami förut, men vill så gärna)
#2 - 3 juli 2006 18:18
Jag hade den sammansättningen förra gången jag hade akvarium och det var inga som helst problem fiskarna emellan. Fick sjukdom som tog en efter en trots medicin istället.
#3 - 3 juli 2006 19:52
Ok, tråkigt att höra om dina fiskar, men tror du att det beror på sammansättningen (stress osv) att de blev sjuka?
Annars låter det ju lovande.
#4 - 5 juli 2006 05:50
Nej jag tror inte det berodde på stress snarare så att jag mixade fiskar från 4 affärer du vet en av dessa hade sjukdomen. Så jag tror faktiskt inte att det berodde på stress. Akvariumet var inrett så bra det kunde med hänssende till fiskarna. En möjlig orsak kan ju vara att med alla yngel i akvariumet så blev 120 liter överbefolkat. Men jag råder dig att inte handla från 4 affärer iallafall. Jag köper mina från 2 affärer nu inte fler. Man lär så länge man lever! mvh Ann
#5 - 6 juli 2006 08:10
Jag tror att det går superbra med guramis (dom allra flesta och vanligaste) och guldbarber, jag har haft en del guramis med Kopparbarber, dom blir ju iof mindre än Guldbarberna, men dom ska vara snälla och inte retas som Tigerbarber :)

Annons