Gurami drunknar

#1 - 18 oktober 2004 10:57
För ett drygt halvår sedan så blev min guramihona väldigt slö och låg mest på botten. Hon orkade inte simma mycket alls utan låg och tryckte under en växt. Vattenvärdena var bra och pumpens utblås har alltid varit riktat mot ytan för att få mycket syre i vattnet. Efter ett kort tag dog hon och jag förstod aldrig varför, alla andra fiskar mådde ju prima.
Jag köpte då en ny hona till karet och hon har mått fint fram till början av förra veckan då hon visade samma symptom. Hon var så trött att jag kunde ta henne i min hand och försiktigt lyfta henne mot ytan. Då tog hon för sig och "andades", men så snart jag släppte henne så sjönk/simmade hon sakta mot botten igen.
Vattenvärdena var bra och inga andra fiskar visade några symptom.

Akvariet är ett 110l Juwel och jag gör 30-40% vattenbyten varje vecka.

Varför drunknar mina läppguramis?
#2 - 18 oktober 2004 11:55
Har drabbats på samma sätt med 4 st guramisar.Vet inte varför
Fredrik
#3 - 18 oktober 2004 11:59
En av mina honungsgurami uppförde sig på liknande sätt. De andra 5 lever fortfarande o mår bra.

Stressar hanen ihjäl henne kanske?
#4 - 18 oktober 2004 12:07
Den sista honan hade den sista tiden ingen hanne i sitt kar som kunde stressa henne. Det enda som skulle kunna stressa henne är isf ett stim av rasboror. Men de är bara "stressande" när det är matdags, annars stimmar de runt i lugn takt.
#5 - 18 oktober 2004 12:27
Kör du med CO2?
#6 - 18 oktober 2004 12:28
Ingen CO2
#7 - 18 oktober 2004 14:24
Hände samma sak med min dvärggrumaihanne...Föröskte komma upp till ytan, verkade andfåd osv...vet fortfarande inte vad felet var...suck
#8 - 18 oktober 2004 15:21
det beror nog på stress, för att jag hade ett par mary´s ciklider och han var på henne hela tiden till hon låg på botten och som ledde till hennes död.
#9 - 18 oktober 2004 15:44
Vad har du för temp i rummet som akvariet står i och hur varmt har du i akvariet ?

Syre mängden i akvariet har ingen betydelse för Guramis.
#10 - 18 oktober 2004 16:45
Temperaturen i karet är ca 25C. I rummet har jag ingen aning, men det är inte kallt iaf.
Syremängden i akvariet har ingen betydelse för en gurami som kan ta sig till ytan, men eftersom mina låg på botten tänkte jag att det kunde spela roll.

Annons