guppyyngels överlevnad

#1 - 4 januari 2005 15:08
HEJ!
Min guppyhona har fått yngel. Jag hittade bara två stycken så antagligen har några blivit uppätna. Honan ser fortfarande ut att vara havande, får de inte alla ungar i en kull samtidigt?
Jag undrar också hur stora ynglena är när de föds, mina är ca 0,5cm och det tycker jag verkar stort så det kanske var ett tag sedan de föddes?
Jag undrar om det räcker att ha mycket "flytande" växter ( vattenpest och andmat) vid ytan för att ynglen ska klara sig eller om man måste ha ett yngelkar? Har 2 fjärilsciklider som hela tiden smyger på ynglen fast de kan ju inte ta dem där det är som mest växter.
Jag läste här på sidan om guppys, någon hade skrivit att fler yngel överlever om man har grov grus, varför det, ynglena gömmer sig väl inte i grusen???

Tacksam för svar, vill gärna rädda de små.
#2 - 4 januari 2005 15:14
Har man ynglen i samma kar som andra fiskar stryker alltid många med. För att få så många överlevande som möjligt utan att flytta dem till ett yngelkar kan man använda en yngelkasse av storleken större, eller ha flytväxter som erbjuder gott om gömställen. Java mossa är jättebra till detta tex.
#3 - 4 januari 2005 15:21
Guppy yngel

Är inte proffs på något viss men vi har guppys el rättare sagt min dotter.
Mina observationer.

Yngel i javamossan på botten även bland andra växters rotverk.
Yngel vid ytan bland flytisar.
Yngels stl vid födsel typ 2 svarta prickar och en millimeters stjärt genomskinlig i princip.

Yngelkar är att föredra om man vill behålla dem annars blir de mat till Guppyhonor malar ålar tetror mfl.

Honan kan yngla av sig under någon dag och våra ynglar av sig oftare än var 30:de dag enl mina beräkningar, då vi bara har 2 honor och det kommer ýngel med mindre än 2v mellanrum. Vet dock ej om det stämmer.

Lycka till ;)
#4 - 4 januari 2005 15:48
Grovt grus! Bästa alternativet för yngel!

För ett par år sedan höll jag på med guppys och då hade jag enbart grovt grus. (sådant som man har på grusgångar m.m. ute i trädgåden, ca en centimeters storlek)

Då fick jag en hel massa yngel hela tiden som överlevde. Det pga att när honan föder har ynglen bara en drift, att söka skydd.

I början simmar dom inta så bra, och då blir det att dom ligger på botten, om man då har så grovt grus att dom kan komma ner mellan/under gruset, men inte föräldrarna så klarar dom sig mycket lättare.

Dom lär sig även att stanna där eftersom det ofta finns en hel del överbliven mat och sådant för dom att äta där nere när äggulesäcken tar slut.

När dom är så stora att dom inte längre får platts mellan gruset så har dom oftast lärt sig att simma lite bättre och kan bättre söka skydd bland växter/simma undan.

Jag har inte grovt grus i mitt kar nu eftersom jag för tillfället har valt att flytta över yngel/havande som ska föda till enskilt yngelkar, men om man vill ha många överlevare med små medel så föreslår jag starkt grovt grus, men det måste vara ordentligt grovt.

Inget som man köper i akvarieaffärer alltså, och man måste komma ihåg att tvätta det mycket ordentligt innan man öser ner det i karet.
Det kan även vara bra med en sorts skyddsmatta unders under gruset, då det kan bli en vass kant eller något som ligger mot glaset då det inte är så reglbundet som vanligt akvariegrus.

Lycka till!

/Linnea
#5 - 4 januari 2005 18:24
tack för tipsen

Tack så mycket för tipsen.

Jag försökte fixa javamossa men den var slut hos akvariehandlaren så det fick bli en flytväxt. Ynglena verkar kunna gömma sig riktigt bra i den.

Jag ska fixa grov grus också, måste man ha det över hela bottnen eller räcker det att ha det i en del?
#6 - 5 januari 2005 21:11
Jag hade det i hela karet, men man kan säkert ordna som ett litet stenröse någonstans. Vet inte om det funkar, men du kan ju testa! Kanske att du planterar en växt som skrider ut sig lite som skydd över stenröset, då kanske honorna väljer att föda där.

/Linnea

Annons