Guppyyngel frågor

#1 - 1 mars 2007 19:35
Kan guppyyngel byta kön?

När blir de könsmogna?

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=969034&gid=1050977
Jag vet att det är en dålig bild, men är det någon som kan se vad det är för färg och säga vad den heter?
#2 - 1 mars 2007 20:17
I normala fall kan inte guppy yngel byta kön men fiskar med störning i hormonsystemet eller fiskar som blivit behandlade med hormoner kan i sällsynta fall byta kön. Dom blir dock sterila och obrukbara i avel.

Redan efter 3 veckor kan en erfaren akvarist börja skilja könen åt. Vid 5-6 veckor kan hanarna redan börja jaga honor men honorna är inte mogna då.
#3 - 1 mars 2007 20:51
Okey, grejen är denna:
Jag har tre yngel och har varit helt säkra på deras kön väldigt länge nu. Då två av dem har haft en tydlig äggfläck vid stjärten. Men nu har den enas fläck försvunnit :S och dens analfena är mer långsträkt än den andra honans. Dessutom jagade den sin syster idag, det har jag aldrig sett förut.
#4 - 2 mars 2007 05:39
fläcken kanske kan ha varit något annat än just en äggfläck? en pigmentfläck eller nått?
#5 - 2 mars 2007 16:07
Jag tyckte den såg ut som en äggfläck, satt på precis rätt ställe och allt :S
Nu är jag mest fundersam om det är en hona eller en hane. Den är ju väldigt färggrann (se bilden jag länkade till, Korall heter den) och pigmentfläck kanske det var för den är väldigt fläckig nu. Men sen är den störst av alla ynglen :S
#6 - 2 mars 2007 16:25
ÄR det Korall bilden du syftar på så e det en hane
#7 - 2 mars 2007 17:58
Jag sticker in med en fråga: hur ser man skillnad på könen så tidigt? Kan man göra det på stjärtfennan eller kan man se gonopodiumet? (eller vad det heter)
#8 - 3 mars 2007 19:38
Jag har också konstaterat att han är en han nu, fast han såg precis ut som en hon förut :S

Nu är frågan om de är könsmogna nu? De är ca 2 cm långa och mellan tre och fyra månader gamla. Jag vill inte ha för mycket inavel egentligen så då får jag nog sälja eller byta bort både Korall och Linus :/ Lite synd då jag tycker Korall är så himla vacker. Kanske går lika bra att köpa till en eller två andra honor?
#9 - 3 mars 2007 21:53
morrhoppa skrev:
Kan guppyyngel byta kön?

När blir de könsmogna?

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=969034&gid=1050977

Jag vet att det är en dålig bild, men är det någon som kan se vad det är för färg och säga vad den heter?

Jag TROR, av bilden att döma, att du har ormskinnsguppy, men det är "dålig" ormskinnsfärg, den täcker bara bakre delen av kroppen verkar det som, kolla in på Svenska guppysällskapets sida så finns det fina bilder att titta på där, kan tyvärr inte adressen....

När det gäller inavelstanken så skulle jag inte bekymra mig om det, alla guppystammar är i någon mån inavlade, annars skulle aldrig stammen kunna bli stabil, det du kan göra är att då och då föra in nytt blod genom att köpa hanar av samma typ som den du har, om det är viktigt för dig med just DEN färgvarianten, annars är det rätt spännande att hålla en mixad grupp och se vad det blir av det färgmässigt.
Inavel i fiskvärlden är oftast inget stort problem, det resulterar oftast inte i några stora genetiska defekter eller så, men OM man märker att MÅNGA yngel föds med fel på t.ex. ryggraden så Kan det bli növändigt med nytt blod, men inte förrän DÅ.....tvärtom är inavel och tillbaka korsning en förutsättning för alla de färger vi ser på guppy idag, det hade ALDRIG gått att få fram dem utan inavel...genom inavel stärks underliggande ressesiva genanlag så de kommer till uttryck och blir pålitliga....
#10 - 3 mars 2007 21:56
Guppysällskapets sida:
http://hem.passagen.se/mikeno/
#11 - 3 mars 2007 22:36
tummen skrev:
Jag TROR, av bilden att döma, att du har ormskinnsguppy, men det är "dålig" ormskinnsfärg, den täcker bara bakre delen av kroppen verkar det som, kolla in på Svenska guppysällskapets sida så finns det fina bilder att titta på där, kan tyvärr inte adressen....

När det gäller inavelstanken så skulle jag inte bekymra mig om det, alla guppystammar är i någon mån inavlade, annars skulle aldrig stammen kunna bli stabil, det du kan göra är att då och då föra in nytt blod genom att köpa hanar av samma typ som den du har, om det är viktigt för dig med just DEN färgvarianten, annars är det rätt spännande att hålla en mixad grupp och se vad det blir av det färgmässigt.

Inavel i fiskvärlden är oftast inget stort problem, det resulterar oftast inte i några stora genetiska defekter eller så, men OM man märker att MÅNGA yngel föds med fel på t.ex. ryggraden så Kan det bli növändigt med nytt blod, men inte förrän DÅ.....tvärtom är inavel och tillbaka korsning en förutsättning för alla de färger vi ser på guppy idag, det hade ALDRIG gått att få fram dem utan inavel...genom inavel stärks underliggande ressesiva genanlag så de kommer till uttryck och blir pålitliga....

Tack för svaret :)
Jag ska kolla svenska guppysällskapets hemsida :)
Det är inte speciellt viktigt för mig med färgen egentligen, det jag vill ha är friska guppys det var därför jag blev lite fundersam med inavel, men nu har jag bestämt att ha kvar honom då jag läste ditt svar. Jag köper lite fler honor sen när de har fått flytta in i det nya akvariet istället :)
#12 - 3 mars 2007 22:49
morrhoppa skrev:
Tack för svaret :)

Jag ska kolla svenska guppysällskapets hemsida :)

Det är inte speciellt viktigt för mig med färgen egentligen, det jag vill ha är friska guppys det var därför jag blev lite fundersam med inavel, men nu har jag bestämt att ha kvar honom då jag läste ditt svar. Jag köper lite fler honor sen när de har fått flytta in i det nya akvariet istället :)

BRA! Många överdriver det där med inavel jämt och ständigt! Puh, man blir sååå trött....

Satsa på hanar av den sort du vill ha, annars får du snart supermixade guppys -de har ju förrådsbefruktning som du kanske vet ocu kan få yngel med många olika fäder under låååång tid....fast om du inte bryr dig om den biten så är det ju tvärtom en FÖRDEL att köpa befruktade honor, då får du ju det spännande "arbetet" att se vad som blir av det...blanda gärna in någon snygg vildguppy, då händer det mycket, se också till att få med många olika fenformer på hanarna....översvärd, dubbelsvärd, undersvärd, "pintail", det finns HUR många sorter som helst....:D
Min dotters akvarium är ett sådant MIX-experiment, jag har stoppat i bland annat: Endlerguppyhybrider, guldguppy, vildguppy, blåa triangelsjärt, röda dito mm mm. likaså har vi ungefär 5 olika färger på platy där....mååånga blandningar blir det.....
#13 - 3 mars 2007 22:56
Men med inavel är det ju också lätt att de dåliga egenskaperna förstärks också.

Jo, jag kollade på hemsidan, men de med ormskinn såg inte riktigt ut som Korall han har mycket större fläckar, dessutom en röd rand längs ryggen. Men men, han är fin i alla fall :)

Sen räknade jag också ut att det blir större chans att jag får fler fläckiga guppys om jag har kvar honom då hans syster bor där med :)

Jag funderade på det men då var det någon som sa att det inte var bra att blanda eftersom att man skulle hålla vildformerna rena. Nu vet jag inte hur jag gör med den saken, jag har ändå inte tänkt försöka odla eller sälja mina guppys och då tycker jag att det spelar mindre roll.

Som sagt, jag vill ha friska fiskar det är det som räknas. Är de fina är det dock ett plus :D

Tror du de är könsmogna vid det här laget eller är de för små?
#14 - 3 mars 2007 23:07
morrhoppa skrev:
Men med inavel är det ju också lätt att de dåliga egenskaperna förstärks också.

Jo, jag kollade på hemsidan, men de med ormskinn såg inte riktigt ut som Korall han har mycket större fläckar, dessutom en röd rand längs ryggen. Men men, han är fin i alla fall :)

Sen räknade jag också ut att det blir större chans att jag får fler fläckiga guppys om jag har kvar honom då hans syster bor där med :)

Jag funderade på det men då var det någon som sa att det inte var bra att blanda eftersom att man skulle hålla vildformerna rena. Nu vet jag inte hur jag gör med den saken, jag har ändå inte tänkt försöka odla eller sälja mina guppys och då tycker jag att det spelar mindre roll.

Som sagt, jag vill ha friska fiskar det är det som räknas. Är de fina är det dock ett plus :D

Tror du de är könsmogna vid det här laget eller är de för små?

När det gäller att hålla vildformerna rena så är det viktigt, men inte för dig, bara för de som odlar dem.....

Fläckarna är en naturlig färgteckning, finns med mer eller mindre, speciellt i "icke rena" ormskinnsguppy. Din "Korall" är inte en "ren" ormskinn, som jag sade från början, men han har devis det mönstret vill jag hävda, men vill du förstärka det anlaget så jaga rätt på fler snygga ormskinnshanar, då får du mer mönster, och troligen kommer också fläckarna att stanna i mönstret med. Vill du ha friska guppy hävdar jag ändå att du skall ha med någon "vild" hane i aveln, då om någonsig motverkas ev. negativa gener i din stam....och de blir så friska de KAN bli. Härdiga kommer de troligen också att bli, mna färgglada guppystammar är ju ganska känsliga eftersom de är så hårt avladeatt de förlorat sin naturliga härdighet. DET är en SVAGHET i avelsarbetet, man har fokuserat på färg, och struntat i andra saker som att de t.ex. skall vara robusta....

Man kan ju faktiskt också "låna in" en vildhane, och sedan plocka ut honom igen när han gjort sitt, det är betydligt svårare när det gäller honor....

Man kan motverka inavel genom att odla flera linjer av samma stam, sedan tillbaka korsar man mellan linjerna då och då, så motverkar man genetiska defekter i aveln.....detta är lite överkurs, borde kanske skriva en artikel om det istället.....
#15 - 3 mars 2007 23:22
tummen skrev:
När det gäller att hålla vildformerna rena så är det viktigt, men inte för dig, bara för de som odlar dem.....

Fläckarna är en naturlig färgteckning, finns med mer eller mindre, speciellt i "icke rena" ormskinnsguppy. Din "Korall" är inte en "ren" ormskinn, som jag sade från början, men han har devis det mönstret vill jag hävda, men vill du förstärka det anlaget så jaga rätt på fler snygga ormskinnshanar, då får du mer mönster, och troligen kommer också fläckarna att stanna i mönstret med. Vill du ha friska guppy hävdar jag ändå att du skall ha med någon "vild" hane i aveln, då om någonsig motverkas ev. negativa gener i din stam....och de blir så friska de KAN bli. Härdiga kommer de troligen också att bli, mna färgglada guppystammar är ju ganska känsliga eftersom de är så hårt avladeatt de förlorat sin naturliga härdighet. DET är en SVAGHET i avelsarbetet, man har fokuserat på färg, och struntat i andra saker som att de t.ex. skall vara robusta....

Man kan ju faktiskt också "låna in" en vildhane, och sedan plocka ut honom igen när han gjort sitt, det är betydligt svårare när det gäller honor....

Man kan motverka inavel genom att odla flera linjer av samma stam, sedan tillbaka korsar man mellan linjerna då och då, så motverkar man genetiska defekter i aveln.....detta är lite överkurs, borde kanske skriva en artikel om det istället.....

Det var det jag menade.

Jag vill mer tänka på att hitta en vildformsguppy och korsa in i sånna fall, som sagt bryr jag mig inte så mycket om att odla på färgerna även om det är roligt med vackra fiskar. Det blir nog en hona eftersom jag redan har två hanar (visserligen yngel men ändå).
Eftersom jag är nybörjare med akvarier och fiskar vill jag inte riskera att få mer känsliga fiskar än vad jag kan undvika.

Skriv gärna en artikel om det, jag tycker genetik är fruktansvärt intressant. Jag försökte läsa om det på svenska guppysällskapets hemsida men det blev lite överkurs för mig.

Finns det någonstans där man kan hitta vilka färger som är dominanta och ressesiva hos guppys? Det hade varit roligt att veta.
#16 - 17 mars 2007 12:13
jag ser om det är en hona eller hane på hur färgerna ser ut! om det är färger ända upp till magen och kanske lite till är det alltid en hande hoss mig :)
#17 - 18 mars 2007 11:48
Jag kollar på honornas äggfläck. Bara det att denna hade först en som sedan "försvann".

Han har för övrigt börjat flörta järnet med sin syrra nu ^^

Annons