Guppyyngel

#1 - 26 februari 2004 09:51
Jag är en nybörjare som startade upp mitt akvarium för en vecka sedan. Det har sedan dess stått utan fiskar men igår köpte jag en mal och fem guppys.

Igår kväll upptäckte jag sex yngel i akvariet, cirka en halv centimeter stora. Jag har inte fångat in dem och placerat dem i någon yngelkorg utan de simmar fritt i akvariet. Nu till mina frågor.
Hur stora är chanserna att ynglen klarar sig med tanke på att akvariet är så nystartat?
Klarar de sig fritt i akvariet?
Får de så mycket foder som de behöver om de går fritt i akvariet? När jag matar verkar det som om de vuxna Guppysarna äter upp allt så att ynglen inte får något och jag vill ju inte mata för mycket eftersom det är ett så pass nystartat akvarium.

Mvh Mattias
#2 - 26 februari 2004 10:26
har du mycket växter?
vad har du mer för fiskar i akvariet?
#3 - 26 februari 2004 10:31
Jag har inte så mycket växter (Jag köpte fem olika srters växter när jag startade akvariet och de har ju inte hunnit ta sig än riktigt) och tyvärr inga flytväxter som jag läst är bra att ha. Meningen är att jag ska fylla på med växter efterhand men det kostar ju penger...

De enda fiskar jag har är de som jag skrivit om i mitt första inlägg.
#4 - 26 februari 2004 10:39
Hej

Jag tror nog att flera stycken kan klara sig, se bara till att när du matar så smula sönder lite grand av maten. Lycka till !!
#5 - 26 februari 2004 10:45
Jag tror nog att dina yngel kommer att klara sig. De brukar gömma sig rätt bra för andra fiskar. Lite av maten sjunker ju ner till botten, så nog får de i sig det de behöver.
Lycka till!
#6 - 26 februari 2004 10:45
Så länge ingen annan fisk går på dom brukar guppyyngel klara sig bra.. Det blir alltid lite småbitar som sjunker ner som dom klarar sig bra, dom är ju inte så stora ;)

/Anton
#7 - 26 februari 2004 10:48
Det låter väldigt bra att ni tror att de kan klara sig.