Guppytransa??

#1 - 9 oktober 2004 16:16
Vi har fyra guppyhanar och nu har en av dom börjat uppvisa tecken på graviditet... Rund om magen, "ruvar" på botten osv
Kan guppy byta kön om det inte finns några exemplar av det andra könet??
#2 - 10 oktober 2004 21:04
nä, inte vad ja vet iaf.
#3 - 11 oktober 2004 13:25
Ibland händer det att honorna blir väldigt färgglada och får lite större stjärtfena än "normalt", men så händer det ju också att en hane kanske inte får så mycket färg eller så stor stjärtfena... Lite lurigt är det allt med det där :)
#4 - 11 oktober 2004 20:44
Vet att jag diskuterade detta för många år sedan efter att någon bekant fått en "transa". Det sas då att det förekommer men hur vanligt det var minns jag inte.
Trodde att grannen fått en "transa" för någon månad sedan men jag tittade inte så noga och det visade sig dagarna därpå att det var fisktuberkolos. Lurade mig att tro på ett naturfenomen men kommer att vara noga med att kolla andra saker innan jag skulle lura mig att det är en "transa" igen...
#5 - 11 oktober 2004 20:46
det förekommer fiskar som kan byta kön(svärdbärare ex) men om det finns hos guppy vet jag dock inte...
#6 - 12 oktober 2004 14:29

jag har hört att man inte ska ha några guppyhanar utan honor till, de mår inte så bra. Stämmer det?

Va vet jag
#7 - 12 oktober 2004 14:56
är det sant att räkor är tvåkönade?
#8 - 12 oktober 2004 15:58
Japp!!

Från början är de alla hanar! När de är könsmogna i 2-årsåldern byter de kön. Detta sker feb-april. Det är därför man ofta bara får romstinna honor i denna period om man köper räkor.
#9 - 12 oktober 2004 21:19
Har också hört att svärdbärare kan byta kön, men när gör de det? Är det när de blir gammal? visst är det honorna som blir hanar, och de hanarna är väl sterila?

Sara
#10 - 13 oktober 2004 13:45
jag hade en neonsvärdbärarhona som var vuxen...köpte en hane o hona som var röda...efter några mån så blev min neonhona en hane iställlet.
#11 - 25 oktober 2004 12:56
Ursprungligen skickat av Pecera

jag har hört att man inte ska ha några guppyhanar utan honor till, de mår inte så bra. Stämmer det?

Va vet jag

Det beror på. De trivs mycket bättre om de har honor att jaga efter. Men man skall tänka på att inte ha för få honor heller för de blir stressade av att hanarna jagar efter dem.

Föder man upp guppy är det bra att ha dem separerade.

Annons