Guppysarna dör

#1 - 23 oktober 2005 17:06
Hej
Jag är ganska ny på forumet. Har smygit omkring utan konto ett tag men nu kände jag att jag behövde lite hjälp.

Jag vet inte riktigt vad det är som är fel men mina guppys dör som flugor.
Jag har ett akvarium som är ca 120 l och ett som är 26 l och det spelar ingen roll i vilket de är i de dör ändå.
Jag har köpt JBLs 5 i 1 test och fick detta resultat (det var lika i båda).

PH 8
KH 17
GH 10
NO3 80
NO2 0

Det jag såg som var lite konstigt var att nitrat och PH var högt.

Vad är nitrat egentligen? Vad är skillnaden på nitrat och nitrit?
Jag har gjort vattenbyten men det blir ingen skillnad på värdena.

Jag har sett på denna sida att man kan köpa torv för att sänka PH:t eller så kunde man köpa något medel i zooaffären.

Vi har egen borrad brunn, kan det vara så att fiskarna inte tål vårt vatten?

Tacksam för hjälp.

[COLOR=Sienna]Mvh
Sara[/COLOR]
#2 - 23 oktober 2005 17:24
Dina vattenvärden är knappast något man förväntar sej från sthlm.
Om det är det testerna eller vattnet det är fel på är inte helt säkert.
Kolla med alternativ vattenkälla i alla fall...
#3 - 23 oktober 2005 17:32
Shit! Ph 8 och KH 17 I STOCKHOLM! ;P Jag har ph 6,8 och kh 4 :D
Tror att testerna flippat ur.
#4 - 23 oktober 2005 17:57
har egen borrat brun:p

mvh janne
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 23 oktober 2005 18:07
pH på 8 är bra för guppy.
Hög nitrathalt är inga problem för de flesta fiskar (inkl. guppy) - kan på sin höjd ge lite algproblem.

Visst kan det vara något i vattnet i den egna brunnen som inte är så hälsosamt men inget av de saker som du mätt upp pekar i alla fall på sådana problem.
Testa genom att använda något vattenpreparat (Typ Aqua Safe) vid vattenbytena och se om det hjälper.
#6 - 23 oktober 2005 18:28
aha, egen borrad brunn, sagt det förut, jag suger verkligen på att läsa inlägg från början till slut.

Då är ju dina värden bra! :) Guppys vill ju ha någorlunda hårt vatten. :)
#7 - 23 oktober 2005 18:46
Hej

Enl vad jag har läst lite här och var så är inte dom där stickorna att lita på.Köp ett kh test i droppform och kolla.Övriga värden ser ju ok ut men jag har lite svårt att tro att tro på kh 17...Guppysar har med åren blivit en art som är oerhört hårt avlad och många dör av defekter tex yngel som fastnar m.m
Fredrik
#8 - 24 oktober 2005 07:26
Tack för alla era svar.
Fredrik hur menar du att ynglena fastnar? Några av de yngel jag har fått har varit krokiga.
Alla andra fiskar i akvariet verkar må bra förutom guppysarna. I 120 l akvariet har jag nu:
1 ancistrus
3 zebrabotior
7 neontetror
4 platy
2 slöjsvärdbärare
ca 5 unga guppys

i lilla 26 l akvariet har jag nu 6 unga guppys (de vuxna har kolat vippen).

Det som händer när jag köper nya guppys är att de ser ut att ha det bra i ca 1-2 månader sedan blir de böjda som en simmande makaron och efter någon vecka dör de.
Det är också fler som bara dött utan att visa några tecken på sjukdom innan.

Mina svärdbärare har också betett sig lite underligt. De ligger på botten i perioder och ser ut som om de ska dö vilken sekund som helst och sen nästa dag kan de vara precis som vanligt. Båda är oftast inte på det sättet samtidigt utan de växlar lite,
#9 - 24 oktober 2005 16:01
kolla denna tråden i detta forum
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=79481
kanske kan vara relevant?
står något om makaron yngel i den.
#10 - 24 oktober 2005 18:17
Hej

Jo det jag menar är att honorna inte klarar av att klämma ut ynglen utan dom fastnar på vägen ut och det klarar inte fisken av utan den dör.Är det guppysar med stora vacka fenor som blir krokiga så tror jag på att dom är så hårt avlade.Prova med endlers som har mindre fenor.När ligger dom på botten?.Vid vatten byte?.Håller sig tempen stabil?
Fredrik
#11 - 24 oktober 2005 20:09
Hej igen.
Angående att fiskarna ser ut som makaroner efter några månader så läste jag någonstan på detta forum att de ser ut så när de blir gamla. Kan det vara förklaringen? I så fall så säljer ju Zooaffären gamla fiskar. Hur länge lever en guppy egentligen? När jag tänker efter så är det bara de jag har köpt som har blivit så. De som har blivit uppfödda i akvariet dör utan att visa något först. :confused: .

Ang tråden som >>13<< hänvisade till så kan det mkt väl vara koppar i vattnet. Finns det något man kan mäta koppar med? Jag kan säga att vattnet stinker apa när det kommer ut från kranen men efter ett tag så försvinner lukten. Jag dricker inte vattnet själv men min sambo gjorde analys på det när han flyttade in och det är ingen fara att dricka det.

svärdbärarna ligger på botten lite till och från, det är inget som jag har förknippat med vattenbyte utan det verkar vara slumpvis. Honan som legat på botten i 2 dagar nu simmade omkring som om inget hänt när jag kom hem från jobbet idag.

Ja just det 2 döda guppys till idag båda var hanar varav en sett ut som en makaron i några dagar. Nu har jag bara en vuxen guppy kvar :eek: . Känns inte som någon idé att köpa några nya förrän jag vet vad som är fel.
#12 - 24 oktober 2005 20:13
[QUOTE=fredrikakesson]
Håller sig tempen stabil?
Fredrik[/QUOTE]

Apropå det... Ska man ha doppvärmare eller inte? Jag har hört att det bara är onödigt så jag tog faktiskt ur mina för ett tag sen. Tror du att det kan vara det som är felet?
#13 - 25 oktober 2005 07:54
Om karet är litet så far ju tempen upp och ner som en jojo och det kan mycket väl ta död på fisken.Varför ta bort värmaren????Om det är rätt temp så stänger den ju av sig och drar 0 ström och behövs den så startar den..Har värmare i alla karen men dom startar nästan aldrig annat än vid vattenbyte då tempen dippar lite.
Fredrik
onlyme
#14 - 25 oktober 2005 16:40
Har du köpt guppys ifrån olika affärer så kan det vara ifrån olika odlingar och när de kommer i samma akvarium så klarar de inte av varandras bakterier och till följd av det blir att de dör.

Detta verkar gälla om du blandar svenskodlade med asienodlade.
Jag råkade själv ut för detta för ett tag sen och tänker mig nu för när jag köper nya guppys.
#15 - 27 oktober 2005 10:38
Doppvärmare

Har nu kört med doppvärmare i båda akvarierna i ca 2 dygn.
I morse var en guppy till död så det verkar inte vara värmen det beror på.

Svar till onlyme jo jag har köpt dem på lite olika ställen plus att jag fick ca 20 st av en kompis för 3 veckor sen. Av dem lever nog bara 3 st fortfarande.

Mvh
Sara (som bara har 7 guppysar kvar totalt nu :confused: och börjar ge upp.)
onlyme
#16 - 27 oktober 2005 10:49
Gör då så här:
Ta och sätt kvarvarande guppys i ett akvarium och låt dem gå för sig.

Gör en omstart av det andra akvariumet.. allt med att skölja sand filter osv..

Sen när det har gått ett tag så köp nya guppys och ta reda först på vart de kommer ifrån så du slipper blanda olika bakteriestammar och igen få säker guppydöd.
Om du har möjlighet, försök få tag på svenskodlade då jag personligen tycker att de är tåligare än de asiatiska:).

Lycka till:-D
#17 - 27 oktober 2005 18:14
Avlida Guppy

Hur avlider man en guppy på bästa sätt? En av mina har varit dålig ett tag, sen såg det ut att bli bättre. Men nu ligger hon på botten, rör sig lite smått, och är smal som en sticka. Vill inte se henne lida längre..
#18 - 27 oktober 2005 19:24
[QUOTE=becky_be]Hur avlider man en guppy på bästa sätt? En av mina har varit dålig ett tag, sen såg det ut att bli bättre. Men nu ligger hon på botten, rör sig lite smått, och är smal som en sticka. Vill inte se henne lida längre..[/QUOTE]

Skärbrädan och en kniv är absolut mest "humant" (om man nu kan använda det ordet). Skär ovanför nacken och rakt igenom.
#19 - 27 oktober 2005 19:26
[QUOTE=gren][QUOTE=becky_be]Hur avlider man en guppy på bästa sätt? En av mina har varit dålig ett tag, sen såg det ut att bli bättre. Men nu ligger hon på botten, rör sig lite smått, och är smal som en sticka. Vill inte se henne lida längre..[/QUOTE]

Skärbrädan och en kniv är absolut mest "humant" (om man nu kan använda det ordet). Skär ovanför nacken och rakt igenom.[/QUOTE]
:( Jag vet inte om jag klarar det.. Men jag antar att det är bättre än att vänta och se vad som händer..
#20 - 28 oktober 2005 05:50
Jag avlivade en av mina för några dagar sen, då la jag den på gladpack på diskbänken, vek över en bit gladpack, la på en tidning, blundade och slog med hammaren. Den stendog på en gång.
#21 - 28 oktober 2005 06:01
Tack för dina tips, jag ska nog göra så. har bara 2 guppys i det stora akvariet just nu och de är av "min egen" uppfödning med föräldrar från lokala djuraffären, de får vara kvar. Tänkte vänta ut och se vad som händer med alla i det lilla akvariet innan jag köper nya guppys. Funderar på att skippa guppys över huvudtaget just nu. Jag hade fiskar när jag var liten och då dog de jättesällan.
#22 - 28 oktober 2005 06:05
Småfiskar avlivas enklast med sax...
#23 - 16 november 2005 11:48
Hej.

Tänkte bara komma med en uppdatering.
Jag flyttade över alla mina guppys till det lilla akvariet.
De guppysar som inte var ifrån min egna uppfödning (de jag fått av en bekant) dog ut. Efter detta köpte jag 3 nya guppys ifrån lokala djuraffären och igår hade en av mina egenuppfödda honor fått 7 yngel så nu verkar faran vara över.
Det var nog så att det blev problem när jag blandade de olika guppykolonierna. Lite underligt att de inte tålde varandra.

Mvh
Sara

Annons