guppysar dör en efter en..

#1 - 26 februari 2005 23:23
Hallojsan alla!

Min vän har ett nystartat akvarium (hennes första!) som fick stå i lite över en vecka, med bakterikultur start och växter och hela kittet. Hon började att köpa 6 st guppys för att köra igång karet lite, men de dog mystiskt en efter en. Nu har hon bara 1 stackare kvar. Jag var där och mätte nitrit, ph och temperatur och allt sådant som var helt i sin ordning. Inga synliga sjukdomstecken på firrarna heller. Det som hände med fiskarna var att de gömde sig och "flämtade" och vägrade äta.. Läste här att det tydligen var ett vanligt fenomen hos guppys!

....eller är det verkligen det? Vad finns det mer för orsaker till fiskarnas död som jag kan ha förbisett? Det finns inga husdjur med i bilden (katter t.ex) eller andra kända stressfaktorer... Hon har inte heller matat för mycket/för lite..

Hon skall nu iallafall köpa ett gäng neontetror och ompröva sin metod..

Tacksam för svaren..
#2 - 27 februari 2005 11:44
tvätta ni ur akvariett innan ni körde igång de??? när ja köpte ett av mina akvarierer så trode ja att de va rent eftersom att ja lite på va dom sa men han hade förmoderligen tvättat de med nå starkt medel så när ja satte ner fiskarna började dom dö en efter en så fort fiskarna kom upp till ytan fick dom spel å dog... så de var bara ut me allt å puttsa å fixa :(
#3 - 27 februari 2005 13:29
vi sköljde ut det och gnuggade eller vad man skall kalla det... Men det kan ju vara en möjlighet. Kanske en idé att tvätta ur det innan man trycker i de andra firrarna?
#4 - 27 februari 2005 17:15
jo de kan ju vara en bra ide men om ni sköljde å gnuggade noga så borde de ju vara rent...
#5 - 27 februari 2005 18:44
aktivt kål renar ju bort de mästa så du kan ju testa köpa lite å sätta i pumpen...
#6 - 28 februari 2005 09:40
Vad gnuggade ni med? Tvättsvampar och disktrasor brukar innehålla en del rengöringsmedel och då är det inte konstigt om fiskarna dör med förgiftningssymptom.

Det kan ju för all del ha varit nitrit ändå. Använde du teststickor eller ett riktigt test? Ett nystartat akvarium utan nitrit låter rätt osannolikt.
#7 - 28 februari 2005 11:26
[QUOTE=dinajel]Vad gnuggade ni med? Tvättsvampar och disktrasor brukar innehålla en del rengöringsmedel och då är det inte konstigt om fiskarna dör med förgiftningssymptom.

Det kan ju för all del ha varit nitrit ändå. Använde du teststickor eller ett riktigt test? Ett nystartat akvarium utan nitrit låter rätt osannolikt.[/QUOTE]

Vi gnuggade med våra egna händer! - andvände endast vatten..

Nitrit < 0,3 - Jag har ett TetraTest http://ema.bonn.de/weiher/images/geraete_chemikalien/Nitrit.JPG

vätsketest..

tänkte även för säkerthetsskull ta med vattenprov till affären där fiskarna blev inköpa för att vara på säkra sidan..

PS! Nu är alla guppysar döda.. :(
#8 - 28 februari 2005 11:28
[QUOTE=Danne_K]aktivt kål renar ju bort de mästa så du kan ju testa köpa lite å sätta i pumpen...[/QUOTE]

renar det mesta?? :p
#9 - 28 februari 2005 12:35
[QUOTE=slechmiinh]Vi gnuggade med våra egna händer! - andvände endast vatten..[/quote]
Och händerna var tvättade i endast vatten och inte tvål? (Låter iofs väldigt långsökt.)

Nitrit < 0,3 - Jag har ett TetraTest http://ema.bonn.de/weiher/images/geraete_chemikalien/Nitrit.JPG

vätsketest..

Låter också bra.

Hm. Kanske blev de stressade av nya miljön och därmed känsliga för nån infektion eller invärtes parasiter som de dog av? Eller så var det mycket nitrit i början som sen försvann, men de var så försvagade av nitritspiken i början att det tog kål på dem ändå?

Eller jag vet inte. Andra idéer?

(Och "aktivt kål" vore kanske ett annorlunda alternativ till lavemang? :D )
#10 - 28 februari 2005 23:30
japp så kan det gå ibland!

Nu är det över iaf, hon ska byta 50% av vattnet och köra igen..

Kan fiskar verkligen dö av förstoppning? - vad för käk orsakar sådant då? Gäller ju att akta sig.. :p

tack för hjälpen BTW..
#11 - 1 mars 2005 10:18
hoppas att det går bra med neontetrorna. Guppy är känsliga. Mina överlevde inte heller länge typ ett par månader. Detta gäller även mina platy ca 6 månader. Andra generationen lever längre. Jag har fått höra att de är känsliga för vattnet och den nya generationen som är födda hos dig tål ditt vatten.
Fast jag vet inte om det är sant.
#12 - 1 mars 2005 15:46
neontetror är tåligare men om det inte funkar kan du ju alltid köpa kopparbarber.

fiskar,ödlor och salamandrar kolla in min zoon!där heter jag frida90:D
#13 - 3 mars 2005 15:36
tips byt allt vatten innan ni skaffar nya fiskar... ifall de va någon sjukdom så kan det ju vara kvar i vattnet... Sarah frågade om fiskar kan dö av förstoppning. ja de kan dom har vart med om de ett fåtal gånger under dom 20åren jag har haft akvarie fiskar men de kan dock hända skulle gissa att de har hänt mig 2-5 gånger kanske så de är ingenting som är vanligt men de inträffar... min personliga erfarenhet av guppys å neon teror har varit att guppysarna har varit mer tåliga men det kan säkert variera lite på av vem man köper dom av

Annons