Guppys som dör

#1 - 22 augusti 2012 10:00
hejsan alla!

Är så att jag har ett litet problem,
fick massa guppys av en vän och alla mår as bra, tills jag köpte ytligare några stycken då dog helt plöttsligt de nya och några av de gamla. dagen innan föddes 25 yngel som jag nu har i samma akvarium fast i ett yngelkar-alla yngel lever.,
Vad kan detta bero på?

haft i litelite salt i vattnet, då jag läste här om att man skulle ha det.
De verkar dö direkt när man släcker ljuset över natten men under dagtid lever alla.

vad gör jag för fel?!
#2 - 22 augusti 2012 11:06
kollat nitriten ??
#3 - 22 augusti 2012 11:16
hur kollar man det?
#4 - 22 augusti 2012 11:19
med vattentester. det bör man alltid ha hemma. köp dropptester för Nitrit och för Ph. bra o ha. köp inte stickor då de inte är påliltiga alls!
#5 - 22 augusti 2012 11:22
och jag säger att det enda man behöver är för nitriten.

särskilt med dom fiskarna TS har.

.
#6 - 22 augusti 2012 11:31
sant. men TS kanske vill avancera o då kan det vara bra att hemma. lite som att man alltid har typ mjöl hemma. basvaror liksom
#7 - 22 augusti 2012 11:54
kollar nu med stickor och de ligger på okej allt som allt, testade för det och ph. ettag luktade vattnet surt som fan och de varade i ca 2 dagar så bytte de 50% och nu är doften borta.
kan fiskarna dö om de är förmånga, tänkte på att jag faktiskt hade ett x antal för många i de lilla akvariumet
#8 - 22 augusti 2012 12:05
stickorna göre sig bäst som brasved.

de är mer värde som energi än som stickor att mäta vatten med.

någonstans mellan taskiga och urusla är dom.

det skall vara DROPPTESTER...inget annat.

vad som händer om det är för mycket fisk är 2-delat.

1) Karets vatten blir instabilt, olika värden kan skjuta i höjden eller rasa ner i källaren väldigt snabbt, effekten är massdöd om man inte har koll på det.

2) Fiskar stressas, vilket får dom att må taskigt, vilket får en del att dö, en del andra blir sjuka och kan dö av sjukdom.

.
#9 - 22 augusti 2012 12:06
stickorna göre sig bäst som brasved.

de är mer värde som energi än som stickor att mäta vatten med.

någonstans mellan taskiga och urusla är dom.

det skall vara DROPPTESTER...inget annat.

vad som händer om det är för mycket fisk är 2-delat.

1) Karets vatten blir instabilt, olika värden kan skjuta i höjden eller rasa ner i källaren väldigt snabbt, effekten är massdöd om man inte har koll på det.

2) Fiskar stressas, vilket får dom att må taskigt, vilket får en del att dö, en del andra blir sjuka och kan dö av sjukdom.

.

instämmer till sista bokstav
#10 - 22 augusti 2012 12:08
okej, får köpa dopptester, de får man tag i vanlig zoobutik eller?
vilket pris ligger de på?

kanske är därför då, får se nu hur det går, lönen kommer på fredag så blir köpa dopptester på en gångdå!

sorgligt när man köper fina fiskar så dör dom.
å sorgligare blir det då man själv kanske har orsakat deras död.
#11 - 22 augusti 2012 12:11
ja de är lite dyrare än stockor, men de håller längre. när man väl fått balans i karet så behvöer man inte kolla vattnet så ofta.

ett tips :) läs den här guiden. jättebra o viktig info för nya akvarister :)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#12 - 22 augusti 2012 12:15
Tack.
#13 - 22 augusti 2012 12:16
Du har i stort sett garanterat nitrit, med så mycket fisk i så små, nystartade akvarier!! De nya fiskarna var inte vana vid det, därför dog de direkt, de andra droppar av vartefter eftersom individer är olika känsliga.
#14 - 22 augusti 2012 12:17
Mumin skrev:
Du har i stort sett garanterat nitrit, med så mycket fisk i så små, nystartade akvarier!! De nya fiskarna var inte vana vid det, därför dog de direkt, de andra droppar av vartefter eftersom individer är olika känsliga.

instämmer

.
#15 - 22 augusti 2012 12:22
hur får man bort det då?
har ett medel som sänker ph i vattnet och sånt.

Akvariet är ca 6 månader gammalt
#16 - 22 augusti 2012 12:24
50% vattenbyte VARJE dag nu i en vecka. mata ytterst lite. bara en gång om dagen o knappt det. köp dropptester o kolla värdet för nitrit. det ska alltid vara 0.
Christer5
#17 - 22 augusti 2012 12:25
Vad är det för medel ?
#18 - 22 augusti 2012 12:36
Jag är nyvaken, somnade till i datorstolen, så jag kanske missade något inlägg.

Hur stort är akvariet, hur många individer finns det i det just nu?
#19 - 22 augusti 2012 12:40
okej

medlet heter ; aqua safe av märket tetra - gul flaska med blå text - gör kranvattnet lämpligt för akvariefiskar

det är 30 L och nu är det 4 eller 5 guppys i akvariet, med ca 6 växter
#20 - 22 augusti 2012 12:57
det medlet behöver du egentligen bara använda vid uppstart. jag använder aldrig beredningsmedel annars. o det sänker inte Ph. det binder upp tungmetaller o klor.
#21 - 22 augusti 2012 13:00
alltså vadfan, kommer aldrig i hela mitt liv våga gå till en zoo butik igen.
#22 - 22 augusti 2012 13:04
haha jodå :) men du kommer hänga här ännumer o skaffa info från många erfarna akvarister samt läsa på själv. så när du väl går till en zoobutik nästa gång så kommer du veta exakt vad du ska ha ;)
#23 - 22 augusti 2012 13:04
jodå, skaffa info först bara.

se det som att köpa en bil.

inte katten kör du ner till första bästa bilhandlare och köper det som dom tycker du skall ha sådär rakt av.

nä...du läser på dig, kollar olika modeller som skulle passa dig, kollar på forum, läser mer, skapar dig en liten kunskapsbank.

sedan traskar du ner till butiken och tar ett allvarligt snack med handlarn....

ex. om du hade vetat att ancistrusmalen blir upp till 15 cm, skulle du köpt den då ?

förmodligen inte, du hade bett handlarn först motivera varför en mal som blir så stor att den knappt kan vända sig är bra för ditt kar, och sedan bett om förslag som passar ditt kar, och så går du hem och kollar upp litre innan du går tebax och köper....
#24 - 22 augusti 2012 13:09
sant så sant, dock trodde väl denna kille att jag ville ha den i mitt lilla ettag och sedan slänga över den i de stora..
får väl helt enkelt läsa på och sedan sälja han.
#25 - 22 augusti 2012 13:12
daje93 skrev:
sant så sant, dock trodde väl denna kille att jag ville ha den i mitt lilla ettag och sedan slänga över den i de stora..

får väl helt enkelt läsa på och sedan sälja han.

svårsåld.....

lättare att köpa ett större kar......

:D
#26 - 22 augusti 2012 13:14
dödar den, katten får mat.. :D
ger bort han.

haha, ja, fast har inte platts för det bor på typ 20m2 om ens det med lite andra djur.

tänkte på en sak att om nitrit halten är förhög, dör yngel av det med?
#27 - 22 augusti 2012 13:16
ja alla kan dö av nitit. det är gifitgt.
#28 - 22 augusti 2012 13:18
som alltid i fråga om stress / sjukdomar så är det de små och de svaga som stryker med först.

prexis som en svältkatastrof hos folk, barnen och de gamla ligger i marken först.

.
#29 - 22 augusti 2012 13:21
alla bäbisar jag har har överlevt, de som är så underligt, det dog 1 eller 2 i deras lilla kammare eller vad man säger, sedan lever alla andra.
#30 - 22 augusti 2012 13:26
Svårsåld? På de auktioner jag har varit på säljs nästan alltid en hel del ancistrusar till bra priser. Det är ju en utmärkt algätare i lite större akvarier. Jag vet inte om Karlskoga akvarieförening finns kvar, men det är inte alltför länge sedan de hade auktion åtminstone en gång om året. Har någon annan koll på det? För övrigt är det väldigt roligt att vara med i en akvarieförening, man lär sig mycket på att prata med erfaret folk som älskar akvariefiskar utan ekonomiska baktankar!

Olle
#31 - 22 augusti 2012 13:42
sant så sant, dock är jag en fattig student som även jag vill unna mig ett snyggt akvarium med fina fiskar, inredning mm
därför jag älskar tradera, billiga och bra växter blev även medlem på en ny sida idag där de sålde växter, hade dock inga jag ville ha ute, men de blir nog bra tillslut.
kan tänka mig att de blir bättre när man har mer pengar i kassan så man kan köpa vad man vill dvs större akvarium med de tillbehören man vill ha till.

Annons