Guppys och Svädbärare

#1 - 5 juni 2005 06:50
Hej Jag fick guppyn av min syster (tre honer en hane) men hanen blev inte accepterad av mina fiskar, framförallt inte av min svärdbärarhane som inte har egna honer för att dom blev sjuk, jag ringde till en djuraffär och dom sa att jag skulle släcka ner och ge dom mat så skulle det bli bra men sen när jag tänder akvariumet så är min guppyhane död, fenorna helt borta. Kan det möjligen bero på att svärdbärarn inte har egna honer??
#2 - 15 juni 2005 06:54
Jag har också problem med svärdbärare o guppy, fast mina svärdbärare hade honor. Men det är en speciell som jagar alla andra fiskar, han har dödat 4 st guppyhannar, nästa gång åker han ut. det kan vara så att just en speciell hanne kan vara överdrivet agressiv.
#3 - 15 juni 2005 20:19
Vi hade en grön svärdbärarhanne som var riktigt dominant! Han hade egna honor, men trots detta var han efter alla andra fiskar. Värst var han på jakt efter en svart svärdbärarhanne som vi köpte. Han vågade aldrig komma fram utan höll sig bakom pumpen hela tiden.
Även plattyhannen var han bitsk emot.
Den gröna svärdbärarhannen höll låda i hela akvariet for fram och tillbaka och stressade upp alla de andra fiskarna. När han till och med var efter en av silverhajarna då tyckte vi det var nog- vi tog honom och lämnade honom till en affär. Eftersom han var så vacker ville vi inte ha ihjäl honom, så nu kan man ju hoppas att han kommit till ett akvarie där han inte terroriserar alla de andra......
... fast risken är stor. Han var VÄLDIGT agressiv...
#4 - 15 juni 2005 20:30
Enligt min erfarenhet - hannar av tandkarpar (levandefödare eller äggläggande - dvs killis) har mycket svårt att acceptera andra hannar ssk om de är av mindre storlek. Däremot respekteras ofta honor av andra arter om det inte rör sej om en fiskätande hanne. :D
Som ett exempel hade jag en ganska stor Fp sjoestedti hanne som accepterade både en mindre Notho-hona (försökte leka livet ur henne faktiskt) och tom en röd wagtail platy hona som båda myckt väl skulle passa in i hans mun och detta under tre veckors påtvingad fasta.
#5 - 17 juni 2005 15:34
Elak svärdbärarhona

Jag hade flera gröna svärdbärare och en av honorna var ruskigt argsinnt. Hon tog död på två stora scalarer på en natt. Högg mot ögonen på dom och sen var det snart över....Nu bor hon med andra levandefödare, och är snäll igen...
#6 - 17 juni 2005 15:40
Undrar om det är fram för allt de gröna svärdbärarna som är ilskna?!
Min hanne var ju så ilsk och honan som är kvar kan vara lite bitsk ibland.
Men de andra svärdbärarna jag har är inte alls så.

Annons