Guppys och Räkor?

#1 - 15 juli 2007 23:10
Hej Fiskenördar:p

Jag undrar bara om 4 + 2 yngel Guppys + 10 Körsbärsräkor + 1 algätare + 1 Zebrabotia = :confused:

Skulle det gå dåligt att blanda dessa i ett 60L akvarium?
#2 - 15 juli 2007 23:12
4 medel + 2 yngel GUPPY [har nu] //10körsbärsräkor [Nästa Vecka] //1 algätare [Har nu]
\\\1///2STYCKEN Zebrabotia [Imorgon].Förresten borde jag köpa 2 zebrabotia isstället för 1 zebrabotia???
#3 - 16 juli 2007 06:10
Jag tycker du ska hoppa över Zebrabotian, de vill helst vara flera (4-6 st står det i artbeskrivningen) och ska ha lite större akvarium än du har.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=928
#4 - 16 juli 2007 09:46
Har du guppy får du inga räkyngel (dem blir uppätna)
håller med om att du borde skippa zebrabotian.:(
karet är för litet och dem ska vara minst 5 st.

satsa på ett tetrastim eller fler algätare.

Vad är det för algätare du har?:)
#5 - 16 juli 2007 09:47
[quote=pingvin93;991301]Hej Fiskenördar:p
quote]

det vill jag inte bli anklagad för

fisknörd? visst!

men fiskenörd? aldrig i livet!
#6 - 16 juli 2007 09:54
Med gott om gömställen så går det utmärkt att föda upp räkor tillsammans med guppy.

//C
#7 - 16 juli 2007 14:13
Algätaren är lite mer rocka liknande inte som de vanliga ancistrus.
mina guppysar är max 2 cm långa så de blir väl inge problem?
Mina Zebrabotior, när börjar de äta upp mina sniglar? de viftar lite upp o ner i akvariet.Och förresten köpte inte 1 zebrabotia utan 2 så lite bättre blev det !
#8 - 16 juli 2007 15:00
Botior äter sniglar och andra små skaldjur.

//C
#9 - 16 juli 2007 16:47
Jag har en guppy hos mina räkor, och den försöker ständigt äta räkungar. Betoningen ligger på försöker, för den hinner inte ikapp dem.
#10 - 16 juli 2007 20:32
jag har en massa räkor som går ihop med endlers o det e inga problem....
#11 - 21 juli 2007 15:15
pingvin93 skrev:
Algätaren är lite mer rocka liknande inte som de vanliga ancistrus.

mina guppysar är max 2 cm långa så de blir väl inge problem?

Mina Zebrabotior, när börjar de äta upp mina sniglar? de viftar lite upp o ner i akvariet.Och förresten köpte inte 1 zebrabotia utan 2 så lite bättre blev det !

Du borde ha skippat botiorna, men nu när du har dem så kommer de nog tyvärr äta fisk och räkmaten (kanske också räkorna?) före de äter sniglarna, tyvärr alltså. Vill man att botior skall äta sniglar så är det bra att lämna dem utan matning över en veckas semester, men i ditt akvarium kommer de kanske istället att äta upp dina räkor.

Men om du har mycket gömställen så går det utmärkt att ha guppy tillsammans med räkor, men ännu bättre är det att hålla minifiskar som t.ex dvärgrasbora-arter eller ett gäng Iratherina werneri tillsamans med räkorna, då klarar sig räklingarna nästan garanterat. Hur otroligt (?) det än låter så funkar Ancistrus också förträffligt tillsamans med räkor....:D

Annons