guppys dör, alla på samma sätt

#1 - 23 januari 2005 07:59
Hej!

Mina guppys dör en efter en på samma sätt:

De vinglar som konstigt och gälarna blir ovanligt röda. Efter ett tag kan de som inte simma och så ligger de på bottnen och vinglar enda tills de dör. Vad är detta???? Jag har försökt att medicinera med en medicin som de på zooaffären sa skulle hjälpa mot alla sjukdomar utom vita prick. Vad ska jag göra??
#2 - 23 januari 2005 08:09
[QUOTE=Mini_agge]Hej!

Mina guppys dör en efter en på samma sätt:

De vinglar som konstigt och gälarna blir ovanligt röda. Efter ett tag kan de som inte simma och så ligger de på bottnen och vinglar enda tills de dör. Vad är detta???? Jag har försökt att medicinera med en medicin som de på zooaffären sa skulle hjälpa mot alla sjukdomar utom vita prick. Vad ska jag göra??[/QUOTE]
Har du kollat vattenvärdena?...Är det en ny startat kar?...Hur stort ä karet.
Du måste först ange vad du har för kar, filter, å allt sånt för att kunna hjälpa dej på bästa sätt. Det är lättare då
#3 - 23 januari 2005 09:59
Men för att föregå diskussionen så kan jag säga att både jag och Poseidon misstänker nitrit, eller?

Byt mycket vatten och ympa in filterbakterier i karet så löser det sig nog.
MVH
Magnus
#4 - 23 januari 2005 10:15
Instämmer med Tropfrog...;-)
#5 - 23 januari 2005 14:14
OK, det är ett 63 liters, vet inte vad pumpen heter. Jag startade upp det för ca 2 månader sedan, så ja, det är ganska nystartat. Filterbakterier, är det något form av medel eller? Hade förut en flaska som man skulle ha i om man bytte mycket vatten, är det något sådant?? Jag ska kolla med zooaffären snarast, vilket vattentest rekomenderar ni, kanske skulle kolla värdena...

Men om det är nitrit är det inte så att fiskarna står vid ytan då ? Borde inte ancisrusmalen också bli sjuk?
#6 - 23 januari 2005 14:20
Pumpen är inte av interesse, det är filtret som är det viktiga. Hur stort är det? Vilken typ? Hur ofta tvättar du det? När tvättade du det sist.

Filterbakterier finns i filtret på ingångna akvarium, om du känner någon som har ett fungerande akvarium så be om lite filterslam till ditt kar. Om du inte vet någon med ett inkört akvarium så kan du köpa typ nitrivec eller liknande "bakterier på burk".

Nitritförgiftning är en akut förgiftning som blockerar syreupptaget för fiskarna. Även om du inte har tillgång till bakteriekultur att ympa i karet måste du byta mycket vatten i vilket fall.

Om du vill konstatera att vi har rätt kan du köpa nitrit test. Det är kul att ha, men det kommer inte att hjälpa dina fiskar just nu. Vänta inte, agera.
MVH
Magnus
#7 - 23 januari 2005 14:25
Jag menade filtret när jag sa pump.... Det är inte så stort, ungefär hur stor volym ska ett innerfilter ha förhållande till akvariets volym? Jag tvättar det en gång i månaden men jag skäljer inte bort allt kladd, ser bara till så att vattnet kan rinna ordentligt igenom det. Tvättade det sist för 3 veckor sedan. Okej, så det är bättre att hälla i mycket vanligt kranvatten idag uatn medel än att vänta tills i morgon och köpa något vattenberedningsmedel och då byta mycket vatten?
#8 - 23 januari 2005 14:35
Okej, så det är bättre att hälla i mycket vanligt kranvatten idag uatn medel än att vänta tills i morgon och köpa något vattenberedningsmedel och då byta mycket vatten?

Om det är nitrit som är problemet så är svaret klockrent JA. Oavsett om det är nitrit eller något annat så skadar ett vattenbyte inte.
MVH
Magnus
#9 - 23 januari 2005 14:41
ok, men kan det inte finnas farliga kemikalier i vattnet som skadar fiskarna om man byter mycket ? Hur mycket ska jag byta, hur många procent?
#10 - 23 januari 2005 14:50
ok, men kan det inte finnas farliga kemikalier i vattnet som skadar fiskarna om man byter mycket ?

Vad tänker du på då? Skulle du dricka kranvattnet om det fanns kemikalier som skadar fiskarna i det?

Hur mycket ska jag byta, hur många procent?

Gör 50%, om det blir bättre så byt 50% en gång till.
MVH
Magnus
#11 - 23 januari 2005 14:53
Nej det är klart, jag vet inre vad jag tänkte, men man vill ju alltid vara på den säkra sidan..... Ok, då byter jag 50% idag då,....
#12 - 23 januari 2005 15:03
Var noga med temperaturen bara.
MVH
Magnus
#13 - 23 januari 2005 15:05
ok, kan blanda kallt vatten och kokt vatten, för det är väl inte bra att ta varmt vatten från kranen? Det dricker man ju inte... För det innehåller väl något onyttigt?
#14 - 23 januari 2005 18:40
Kallt och kokt blir bra.
MVH
Magnus
#15 - 23 januari 2005 18:45
Second Opinion...
I nödsituationer finns ingen anledning alls att fundera över några få kopparjoner från varmvattenberedaren. Mixa och häll i....
Jag känner till flera akvarieaffärer och framgångsrika odlare som kör direkt ur kranarna mycket och ofta. Själv gör jag det inte men det funkar ju för dem...
#16 - 23 januari 2005 18:54
dessutom

Om kopparjonerna så är det många som inte tänker på att spola en hel del vatten innan.. de flesta hus har kopparrör... ingen större fara.
#17 - 23 januari 2005 19:32
Tempererat vatten går bra det med.
MVH
Magnus
#18 - 28 januari 2005 18:22
Tack så mycket, nu har det gått 6 dagar sedan jag gjorde bytet och guppyhonan har i alla fall inte blivit sämre.
#19 - 28 januari 2005 20:19
[QUOTE=Tropfrog]

Vad tänker du på då? Skulle du dricka kranvattnet om det fanns kemikalier som skadar fiskarna i det?

de finns typ alltid kemikalier i kranvatten som fiskar kan dö av..
det borde du veta eftersom att du kan så mycket om vatten.....
#20 - 29 januari 2005 10:43
Är det honorna som dör? Har dom ynglet flera kullar, min honor blir så efter ungefär tredje kullen med yngel, dom magrar av, gälarna blir röda och dom ligger mest på botten tillslut så dör dom. Jag tror att det är på grund av ynglena.
#21 - 29 januari 2005 14:09
Maethor: Det är precis så det är med honorna, de får jättesmal mage, röda gälar och ligger till slut på bottnen och dör... Däremot så har 2 hanar också dött, som om de inte kunnat simma och sedan dött. Men det där med honorna, varför skullde dom dö av att få många barn? Kan det bero på någon form av inavel att de blivit känsligare elelr så???
#22 - 31 januari 2005 13:18
Jag har också problem med guppy och platy. Det verkar som de yngel jag själv fött upp klarar sig. De jag köpt lever en tid typ till de fått en kull yngel (platy) och några kullar (guppy). Honorna strycker med först, hanarna lever längre. Jag har funderat på detta. En del kallar det "platysjuka". Jag vet ej- Mina vatten värden är bra ej nitrit men något för lågt ph ca 6,5.
#23 - 31 januari 2005 14:57
ok, låter konstigt detta....
#24 - 11 februari 2005 13:05
Det ni skrivit om smala magar och röda gälar.. sen på botten o knappt kan röra sig..

Det där låter precis som mina mollyhonor (de jag köpt). :(
De har bara kunnat föda en gång, sen har de dött..
Min senaste fick bara ut 1 yngel innan hon dog [:-48]

Annons