Det låter som det vi kallar Torpedsjukan/Fenklibb/Guppysjukan.
Detta är ett bekymmer med ungfödare och man ser det ofta hos guppy och då främst på importerade fiskar, inte lika ofta på svenskodlade. När det gäller nästan alla ungfödare och kanske främst guppy så förebygger man detta bäst med att köpa svenskodlad fisk.
Jag har råkat ut för detta flera ggr och det finns flera olika sätt att behandla med. Det vanligaste är att man tillsätter salt och gör ett riktigt stort vattenbyte... men det beror på om du har ngt extra akvarium att använda eller på vad du har för fiskar i ditt akvarium.. malar är t.ex inte alls förtjusta i om du tillsätter salt.
Det hela handlar om att fisken har nedsatt immunförsvar och det dyker oftast upp efter att man bytt miljö för fisken, så ngt som drabbar främst nyinköpta fiskar som man fått hem.
Det finns många maskar som kan angripa fiskar som sitter på hud och främst fenor. Det finns ett läkemedel man kan köpa hos akvariehandeln som heter Sterazin som går att testa, men man kan även gå till apoteket och be dem blanda till 10% Axilurlösning.
Prognosen för dessa fiskar är ändå inte så god och jag brukar oftast avlägsna fiskar som drabbats av detta och frenetiskt göra stora vattenbyten. Det är mkt smittsamt och kan räcka med att man använder samma håv i 2 akvarium för sprida runt detta.
Så jag tror din fisk har en mask. Då jag pysslat mkt med guppy känner jag väl till symtomen. Jag är inte ngn expert på fisksjukdomar, men sök vidare på nätet på sökorden jag gav dig så hittar du kanske mer information.
Lycka till
Hälsn Robban
edit : hade läst lite slarvigt... du hade fisken i ett eget akvarium ser jag nu. Tillsätter du syre med en syresten så ha den inte på för starkt då det i så litet akvarium blir för oroligt i vattnet o fisken har det jobbigt nog ändå. Så i det lilla akvariet ska det vara friskt vatten ( som byts ofta ) o sedan är det frågan om du vill testa med salt eller ngn medicin, men som jag sa innan... det brukar inte så ofta sluta lyckligt.