guppyodling?

#1 - 11 mars 2006 21:45
Mina guppys ungar bara blir uppätna! Vad ska jag göra? jag har 2 sorgmanteltetror på 3 och 5 år.. Kan de vara dom som äter så snabbt? eller är de guppyhonan? Kan man förhindra att dom blir uppätna utan att köpa någon speciell grej? tacksam för svar!:)
#2 - 11 mars 2006 21:50
är nog alla som äter.

yngelakvarie eller mycke växter
#3 - 12 mars 2006 08:32
Guppyyngel brukar vilja hålla till vid ytan, så flytväxter är rekommenderade. Sen kan du behöva några växtbuskage som ynglen kan gömma sej i. Annars är det bara att köpa en yngelkasse...
#4 - 12 mars 2006 08:44
En stor sudd Javamossa är en ganska bra inredning om man vill att små yngel skall klara sig. Utöver att genom sitt finmaskiga nät av växttrådar ge skydd åt ynglen från större fiskar så finns det också små alger och infusorier att äta där för dem.

Tyvärr är grundprincipen inom fiskvärlden den att om en mindre fisk får plats i en större fisks mun, så blir den mat. Många fiskar äter sin egen avkomma också. Naturen har "programmerat" dem efter principen att det här ynglet har inte gömt sig och kommer att bli uppätet, då är det lika bra att jag äter det, för jag behöver mat så att jag kan producera yngel med förstånd att gömma sig.
#5 - 12 mars 2006 09:56
vad är en yngelkasse?
#6 - 12 mars 2006 10:03
köp en födobur eller vad det heter !! då stoppar du i honan och när hon föder så ramlar ynglena igenom golvet till källaren typ :D så ser den ut http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=49_113&products_id=290

//kim
#7 - 12 mars 2006 16:38
[quote=neon_kimpan]köp en födobur eller vad det heter !! då stoppar du i honan och när hon föder så ramlar ynglena igenom golvet till källaren typ :D så ser den ut http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=49_113&products_id=290

//kim[/quote]
men jag ville ju inte köpa nåt extra skrev jag! men kan man inreda ett litet plastakvarie med doppvärme och växter o grus (endast) o lägga ner guppyhonan eller dör hon då??? Växte tillverkar ju syre tänkte jag...:rolleyes:
#8 - 12 mars 2006 19:07
Har själv precis fått mina första yngel någonsin, guppy yngel.
Eftersom du verkar starkt negativ till att köpa till något så är det inte mer du kan göra än att ge ynglena ett tätt snår med växter, eller ett ställe vart större fiskar inte gärna rör sig.
Mina yngel håller sig vid ytan nu när det blivit lite större, men precis när de kom höll de sig vd pumpen, efter jag ställt ett par täta växter framför.

lycka till , mvh Adde
#9 - 12 mars 2006 19:19
[quote=AndreasR]Har själv precis fått mina första yngel någonsin, guppy yngel.
Eftersom du verkar starkt negativ till att köpa till något så är det inte mer du kan göra än att ge ynglena ett tätt snår med växter, eller ett ställe vart större fiskar inte gärna rör sig.
Mina yngel håller sig vid ytan nu när det blivit lite större, men precis när de kom höll de sig vd pumpen, efter jag ställt ett par täta växter framför.

lycka till , mvh Adde[/quote]
tips på växt? min djuraffär e så himla dålig! kan man köpa växter över nätet? (ja vet att ja kanske låter dum men ja e nybörjare :/)
#10 - 12 mars 2006 20:01
Jag är själv grön inom akvaristiken så jag har inte hunnit sätta mig in i några växt-namn ännu.

Men vi kan ju ta lite nybörjar snack :D!
Först och främst så var de växterna jag hade snabbväxande och gick från botten till ytan.. med många blad som gör att om man ställer flera bredvid varann blir det ett snår.
Se till att det inte är en sumpväxt bara, det är det ändå du behöver se till..
Ta en växt som växer relativt fort, med många blad så att du bildar tät växtlighet med flera bredvid varann, eller så många som krävs för att täcka ett hörn!
du kan också ställe nån typ av grotta eller något som ligger inåt mot pumpen..
tänk dig att du ska bygga in ynglena dit inga större fiskar bemödar sig att simma.

mvh Adde
#11 - 12 mars 2006 20:17
[quote=AndreasR]Jag är själv grön inom akvaristiken så jag har inte hunnit sätta mig in i några växt-namn ännu.

Men vi kan ju ta lite nybörjar snack :D!
Först och främst så var de växterna jag hade snabbväxande och gick från botten till ytan.. med många blad som gör att om man ställer flera bredvid varann blir det ett snår.
Se till att det inte är en sumpväxt bara, det är det ändå du behöver se till..
Ta en växt som växer relativt fort, med många blad så att du bildar tät växtlighet med flera bredvid varann, eller så många som krävs för att täcka ett hörn!
du kan också ställe nån typ av grotta eller något som ligger inåt mot pumpen..
tänk dig att du ska bygga in ynglena dit inga större fiskar bemödar sig att simma.

mvh Adde[/quote]

Tack för tipsen :D men är det viktigt att de är runt pumpen?
#12 - 12 mars 2006 20:21
Det är bara kul :).

Det är det väl egentligen inte.. anledningen till att jag placerade "boet" där var för att jag först upptäckte att ynglena kommit genom att se ett bakom pumpen, och sedan fler å flera under osv.

Egentligen är det väl bäst att placera "boet" där du ser att det slår ner mest mat, så ynglen slipper röra sig ut på öppet vatten för att hitta :).
Men mina yngel drar sig gärna till ytan så jag betonar vikten av att växterna går högt.

Vad har du för andra fiskar? Om du har fiskar som ogärna rör sig vid pumpen vilket jag tycker jag sett att vissa gör, så är det väl ett säkerhetsmoment att ha boet där.
#13 - 13 mars 2006 02:19
[QUOTE=Tove91]tips på växt? min djuraffär e så himla dålig! kan man köpa växter över nätet? (ja vet att ja kanske låter dum men ja e nybörjare :/)[/QUOTE]
Tips på snabbväxande växter hygrophila difformis, hygrophila polysperma, ceratopteris talichtroides, hornsärv, elodea densa, Limnophila sessiflora finns att köpa över nätet på firren.com. Lycka till.
#14 - 13 mars 2006 17:10
[quote=AndreasR]Det är bara kul :).

Det är det väl egentligen inte.. anledningen till att jag placerade "boet" där var för att jag först upptäckte att ynglena kommit genom att se ett bakom pumpen, och sedan fler å flera under osv.

Egentligen är det väl bäst att placera "boet" där du ser att det slår ner mest mat, så ynglen slipper röra sig ut på öppet vatten för att hitta :).
Men mina yngel drar sig gärna till ytan så jag betonar vikten av att växterna går högt.

Vad har du för andra fiskar? Om du har fiskar som ogärna rör sig vid pumpen vilket jag tycker jag sett att vissa gör, så är det väl ett säkerhetsmoment att ha boet där.[/quote]

Jag har guppy, platy, sorgmantel (som ja ska byta mot flera guppy ;)) och lite neontetror.. o sen en mal som jag tror är en mustaschmal.. men vet inte säkert :/
#15 - 13 mars 2006 17:38
Jag köpte en födobur igår betalade 38kr betydligt billigare en och köpa en massa ny växter

Thomas
#16 - 13 mars 2006 18:05
Då har du inga större fisar så det dröjjer förmodligen inte nån längre tid innan ynglen är för stora för deras munnar, är ju underlättande :) !

Ja det som Thomas&Anna sa om yngelbur är förvisso sant... Men det är ju snyggare med växter :). Dessutom kan det användas i akvariet i framtiden.
Men det är väl smak//plats sak hur man gör.
Jag har iallafall 8a yngel kvar nu som har överlevt och är påväg att bli riktiga guppys :). Precis börjat få färg och allt.

Tala gärna om hur du gör ! :D
#17 - 14 mars 2006 13:04
Du kan nog inreda ett plastakvarie som du skrev, det gjorde jag. Jag plockade över ynglena så fort jag såg dom och lät mamman vara kvar i stora akvariet. Sedan fick dom växa på sig tills dom kunde åka tillbaka igen. Jag hade ingen doppvärmare, men det beror på din rumstemperatur om det är tillräckligt varmt. Om du inte har pump måste du byta en del av vattnet var eller varannan dag. Det bästa tycker dock jag är att ha det som jag har nu. Mycket växter, gärna några täta snår som sträcker sig från botten och hela vägen upp till ytan, då har ynglena ställen att gömma sig i och du behöver inte hålla på och flytta över. Alltid är det några yngel som klarar sig.:)
#18 - 14 mars 2006 16:27
[quote=sonsam]Du kan nog inreda ett plastakvarie som du skrev, det gjorde jag. Jag plockade över ynglena så fort jag såg dom och lät mamman vara kvar i stora akvariet. Sedan fick dom växa på sig tills dom kunde åka tillbaka igen. Jag hade ingen doppvärmare, men det beror på din rumstemperatur om det är tillräckligt varmt. Om du inte har pump måste du byta en del av vattnet var eller varannan dag. Det bästa tycker dock jag är att ha det som jag har nu. Mycket växter, gärna några täta snår som sträcker sig från botten och hela vägen upp till ytan, då har ynglena ställen att gömma sig i och du behöver inte hålla på och flytta över. Alltid är det några yngel som klarar sig.:)[/quote]
Problemet för mej är att jag inte bor här alla dagar i veckan utan bara 3 - 5 dagar.. resten av tiden är jag hos mamma... :/
#19 - 14 mars 2006 21:18
[quote=AndreasR]Då har du inga större fisar så det dröjjer förmodligen inte nån längre tid innan ynglen är för stora för deras munnar, är ju underlättande :) !

Ja det som Thomas&Anna sa om yngelbur är förvisso sant... Men det är ju snyggare med växter :). Dessutom kan det användas i akvariet i framtiden.
Men det är väl smak//plats sak hur man gör.
Jag har iallafall 8a yngel kvar nu som har överlevt och är påväg att bli riktiga guppys :). Precis börjat få färg och allt.

Tala gärna om hur du gör ! :D[/quote]
Inga större fisar...:D HAHAHAHAHAHAH
Okej, förlåt :rolleyes: Kvällshumor :p

Förövrigt kan jag rekommendera en sådan där födslobur. De är inte alls dyra, runt 40 spänn som någon nämnde, lätta att använda och det är stor chans att ynglena överlever. Dessutom kan de växa upp i trygghet tills de är stora nog att inte bli uppätna.
#20 - 15 mars 2006 16:01
[quote=Watermelon]Inga större fisar...:D HAHAHAHAHAHAH
Okej, förlåt :rolleyes: Kvällshumor :p

Förövrigt kan jag rekommendera en sådan där födslobur. De är inte alls dyra, runt 40 spänn som någon nämnde, lätta att använda och det är stor chans att ynglena överlever. Dessutom kan de växa upp i trygghet tills de är stora nog att inte bli uppätna.[/quote]

Haha du och dina fisar! såg dina andra inlägg om dom :rolleyes:.

Ja.. men kan man lämna guppyhonan där? (i födselburen)
För jag är bara som sagt hos pappa några dagar i veckan (tror jag sa de iaf ^^)
#21 - 16 mars 2006 17:55
Ja, men hon skulle behöva lite ,observera LITE växter, så att hon får lite simutrymme däri. Hon kommer vara stressad dom första dagarna men hon kommer att vänja sej. Men ha henne inte där mer än 1- 1 ½ vecka.
#22 - 18 mars 2006 15:40
[quote=Tove91]

Ja.. men kan man lämna guppyhonan där? (i födselburen)
För jag är bara som sagt hos pappa några dagar i veckan (tror jag sa de iaf ^^)[/quote]
Jag har mina platy i födsloburen när de är höggravida, och de blir väldigt stressade av det så så kort tid som möjligt ska man ha dem där. Sedan måste man ju ta ut honan så snabbt som möjligt också, så hon inte hinner äta upp eventuella yngel som inte fallit ner genom gallret utan stannat kvar i det övre skiktet.
Hmm...man måste nog ha ganska bra översikt över honan, så att lämna henne där i flera dagar utan tillsyn ger nog kanske inte så mycket.

Förövrigt brukar jag slänga i ganska mycket växter i buren, dels för att minska stressen och för att rädda fler yngel. En till sak som är bättre för honan är att lägga i henne precis innan du släcker akvariet på kvällen, när det är mörkt jagar hon inte upp sig lika mycket.
#23 - 22 mars 2006 11:12
[quote=Watermelon]Jag har mina platy i födsloburen när de är höggravida, och de blir väldigt stressade av det så så kort tid som möjligt ska man ha dem där. Sedan måste man ju ta ut honan så snabbt som möjligt också, så hon inte hinner äta upp eventuella yngel som inte fallit ner genom gallret utan stannat kvar i det övre skiktet.
Hmm...man måste nog ha ganska bra översikt över honan, så att lämna henne där i flera dagar utan tillsyn ger nog kanske inte så mycket.

Förövrigt brukar jag slänga i ganska mycket växter i buren, dels för att minska stressen och för att rädda fler yngel. En till sak som är bättre för honan är att lägga i henne precis innan du släcker akvariet på kvällen, när det är mörkt jagar hon inte upp sig lika mycket.[/quote]
tack för tipsetr :) ska köpa födslobur idag..
#24 - 5 november 2010 14:34
yngelkasse är att rekomndera. funkar skitbra. +++++
#25 - 5 november 2010 14:35
hej o välkommen hit pontus! :D

lite spännande att du skriver i en 4 år gammal tråd! :P
#26 - 5 november 2010 14:47
men du ville ju inte köpa något
#27 - 5 november 2010 14:49
tack :=) hahaha ja men har inget roligare att hitta på ;)
#28 - 5 november 2010 14:49
Tove91 skrev:
tack för tipsetr :) ska köpa födslobur idag..

kjj

Annons