guppyngel dör

#1 - 2 september 2003 17:31
Hej!
För 9 dagar sedan så fick min guppyhona 32-33 yngel. Idag har ca 10 stycken dött. Akvariet de är i är ca 23 liter med syresten och växt i. Jag har inget grus i utan suger upp slammet som blir varje dag. Fyller sedan på med ca drygt 1 liter vatten som stått över natten Temperaturen är 24 grader.
Vis av erferenheten (suck) så har jag kollat nitrithalten men den ligger på det lägsta värdet på "mätstickan".
De får tetramin som jag smular sönder till pulver. Har idag införskaffat grönfodertabletter som jag har lagt i en av.
Vad gör jag för fel?
Att några skulle gå bort har jag räknat med men 10 på en dag?
Mvh Katarina S
#2 - 2 september 2003 17:46
Jag tycker det låter som om du gör allt rätt förstår verkligen inte vad det är som händer. synd att jag inte kunde hjälpa till... Jag kör ett vatten byte på ca varannan dag då byter jag ca 30-50%av vattnet och häller i vatten direkt från duschslangen mina klarar sig utmärkt...
#3 - 2 september 2003 17:46
Hej Katarina, det ser inte ut som du gör något fel så ungarna dör.
Guppy är idag en problemfisk med massor med olika defekter.'

Du kan ju prova med följande sänk temp till 21-22 grader du får syrerikare vatten och bättre tillväxt på yngel i lägre temp.

Ändra vattenbytena till 50 procent varje vecka.

I stort sett alla "experter" på naturformen av ungfödare bla guppy byter mellan 50-80 procent av vattnet varje vecka finns inget filter som kan jämföras med detta när det gäller att ha en bra kvalitet åtminstonde inget som är värt pengarna :o).

Sedan är det bra med växter, buskage som gömmställen för yngel, flytväxter som de kan gömma sig i ,Mamman är kannibal, och låt det växa alger på bak och sidorutor,gärna några alg bevuxna stenar på botten.
mvh
h-g
#4 - 2 september 2003 17:54
glömde en sak ...foder det är viktigare än man tror att ge yngel levande foder Artemia är utmärkt lätt att göra iordning och ge,de första dagarnas utfodring är livsviktiga för alla yngel, med de som enbart föds upp på flingfoder blir det i regel problem, det gäller även honan är hon inte utfodrad med omväxlande näringsriktfoder så måste hon ta av sina reserver vid födseln och nästa födsel kan bli en katastrof för henne, vill man inte eller kan inte ge levande foder så är djupfrysta rivna räkor ett utmärkt foder.
h-g
#5 - 2 september 2003 20:25
HansG ÄR du helt säker på att detta är ett okej foder för den typen av fiskar tycker mig ha läst på denna eminenta sida folk som avrått från det fråga mig inte varför jag menar Räkmix inehåller ju räkor och det går tydligen utmärkt ! jag menar inte på nåt sätt att ifrågasätta eller kritisera absolut inte men jag ville bara Helgardera mig innan jag stoppar nåt i akvariet som inte är bra (denna gången)
#6 - 3 september 2003 13:37
Hej igen!
Tack alla för era svar! Det känns skönt att veta att jag antagligen inte har gjort något radikalat fel. Det slutade igår med att 12 yngel var kvar. Idag har det hittills inte några dött. Har bytt 50 % av vattnet. Försökte igår få tag på fryst artemia samtidigt som jag köpte grönfodertabletterna men det fanns inte inne på den butiken som jag var in på.
Jag hoppas att de sista överlever. Det känns tråkigt att höra att en sån bra "nybörjarfisk" har blivit så känslig.Minns mina kusiner som hade massor som bara förökade sig och alla var så tåliga och fina exemplar!Men allt ändrar sig. Stress och sönderavlat kanske?
Mvh Katarina S
#7 - 3 september 2003 13:50
när mina guppy ynglar överlever istort sett alla..och detta trots att jag kom på att jag inte bytt vatten på tre veckor i karet där det för 5 dagar sen fötts runt 60 yngel.. (de bor i ett yngelkar så jag ser om nåra dör) (och ja, jag ska byta..idag ...)
ha hellre grus i bottnen som ett vanligt akvarium, så du får riktig biologisk balans, och ha ett litet innerfilter som du satt en strumpa på så de inte sugs in eller ett luftdriver filter som stått i ett akvarie ett tag och plockat på sig bakterier.. det är viktigare med massa nyttiga bakterier än att suga bort allt från en ren bottnen varje dag..tycker jag iallfall.. och mina lever =)
#8 - 3 september 2003 22:23
Jag kom oxå på en grej första gången jag hade yngel fick jag väl 25 30 nånting honorna mådde fint ett tag sen.. hannarna mår bra
men ynglena har jag nu bara kvar 2 av och dom är ena riktigt pigga rackare !hade fyra tills för nåra veckor sen har faktiskt inte en aning om var de andra två tog vägen..

Lycka Till med dina yngel du ska inte vara jätte lessen det blir ändå snart fler än du kan tro ! =)
#9 - 4 september 2003 17:04
Tack goá ni!
Känns skönt med så snälla och omtänksamma männsikor i "närheten" , bakom skärmen iallafall...
Funderar på att starta upp ett akvarium till för guppyna... Men snart sittre man väl där med massssor av burkar i alla hörn...
Kram på er, Katarina S
#10 - 4 september 2003 18:16
Ang foder för fiskarna så är det absolut lämpligast med den mat du har i kylen och frysen etc.
Fisk,skaldjur, fiskbullar, fiskrom, havregryn grönsaker.
Sedan finns det ju de som är lierade med fodertillverkare som förhärligar torr-och flingfoder ,tex Akvariets Lexikon som gör ohejdad reklam för flingfoder, men 50 års akvarie hållande har då lärt mig att du inte får friska fullvuxna fiskar med enbart torrfoder.
Visst kan man använda flingfoder men som basföda ,nej.
Levande är naturligtvis bäst men den frysta maten är en bra lösning om man inte har något annat.'
Sedan är jag ingen älskare av räkmix och andra mixade rätter, fisken är som små barn äter upp det göttaste och resten blir bara liggande och förstör vatten, tror det här med mix är ett männskligt påfund, försök äta mixad mat under vatten och du ser vad som händer :o)
Nej rivna räkor ena dagen och skalade ärtor den andra ,var mat bit för sig är min erfarenhet av det hela
mvh
hans-göran
#11 - 5 september 2003 05:59
Jej!
Nu har jag fått mer att tänka på!! Ska kanske börja länsa kylskåpet?Nej, skämt åsido så ska jag idag ta mig in till Nyköping för att se vad de har att erbjuda där till fiskarna. Det som jag tänkt på är fryst artemia och svarta mygglarver (mygglarverna till de fiskarna som går i det "större" akvariet). Ska se om de har något annat också.
Ska prova ärtor. Fisk, kan man ge vilken fisk som helst? Går det bra med frysta blocken av torsk, sej? Kan man ju isåfall passa på att servera fisk på menyn till akvariefiskarna när man själv äter fisk menar jag. Eller ska det vara egenfiskad fisk? Harr? Brax? Abborre?(Såg genast hur alla får ge sig ut om helgerna för att fiska ihop föda till småfirrarna...)
Har ni några råd om hur ett bra yngelakvarium ska vara, i storlek, inredning osv?
Jag har ju snappat upp en hel del genom era goda råd men undrar om det finns något mer att tänka på?
Kram, Katarina S
#12 - 5 september 2003 07:10
Vilken fisk som helst,skrapa den frysta fisken med en kniv, räkorna rives med rivjärn skalen ska vara på och hela räkan kan rivas, men glöm inte grönsaker ,viktigt för ungfödare, förväll spenat, broccoli,sallats blad som mijukas upp lite i vatten är bra men tyvärr är alltmer av den köpta sorten odlade i vattenbad så den inehåller mycket nitrit ,så egen odlad är bäst, och som sagt havregryn som sköljs i en kaffesil är toppen mat, och till sist omväxling.
h-g
#13 - 5 september 2003 08:10
rätt foder kanske??
#14 - 5 september 2003 14:15
Nu börjar det här bli lite långdraget men jag hoppas ni står ut!!
Tack för alla tips och råd om maten! Ska börja att tillaga lite själv, ska bli intressant! Vilket tålamod ni har med mig!!!!!!!!!
Nu har jag idag konstaterat att ett guppyngel har en lite ihopklistrad stjärtfena (de dör som flugor nu...). Vid inköpstillfället så införskaffades även en hon till och en hane. Har nyss lyft över den honan till ett annat akvarium (är det så här det börjar när man får många burkar runt omkring i hemmet....?)för hon ser inte helt frisk ut. "Hängig" och lite slö. Nu till nästa tanke; hanen bör väl också vara smittad med vad det nu kan vara? Kanske bör lyfta ur honom också ur sällskapsakvariet innan alla dör, om de inte redan är smittade? Känns som att det kan bli en dyr historia det här...
Kram på er, Katarina
#15 - 6 september 2003 18:49
låter mysko det där du... men hur såg/ser fiskarna ut på stället du köpte dom när du köpte dom... är tidigare påoekat på denna sidan att dom kan vara lite slöa i början miljöombyte osv tar nog ganska hårt...hur verkar din hanne må ?jag känner väl igen mig i dig jag menar med tålmodighet håller dina yngel fortfarande på att dö ?eller det har lugnat sig ?man behöver inte ha massor utav akvarier jag har bara två och klarar mig utmärkt men det beror ju på vad man vill =) försök att byta ca 10-30 %av vattnet dagligen och se om detta hjälper ha gärna i en syresten eller nåt (om du inte redan har det) de borde ju sluta dö snart hoppas att det löser sig lycka till

MVH Henric
#16 - 6 september 2003 19:23
Hej!!
I akvariet där fiskarna gick där vi köpte dem såg de ok ut. Men man undrar ju om man inte missade något ändå...?
Hanen ser helt fräsch ut, han har bara fortplantning i huvudet....
Den sista honan som har blivit dålig har nu fått lite trasig stjärtfena. Kanten är lite vlätt vit med rosa inslag och ser "muk" ut. Inte luddig men som fennröta ungefär. Hon är inte vidare pigg. Läste någonstans i en tidigare fråga om att någons honor blev som "förlamade". Jag kan nog beskriva min likadant. Hon hänger med bakkroppen och ligger nära botten.
Jag har en stor syresten i och har bytt vatten lite varje dag och även provat att byta 30% och 50% ("Desperado" är numera mitt mellannamn....).
Yngelantalet är nu nere på 3!!
"Ett visst svinn får man ju räkna med"!
Mvh Katarina S

Annons