Guppyn betar på plantorna

#1 - 3 februari 2007 20:52
Har några guppys och har sett att dom käkar på mina växter , Verkligen tuggar i sig dom.
Är det normalt?
Sen hänger dom uppe vid vatten ytan en del numera.
Kollat värdena , inget nitrit nu, men har gjort täta vattenbyten det sista för att få ner nitriten.Den har inte gått över 0.2 nån gång men det blir ju 2 byten i veckan ungefär. Kan det vara med det att göra?
Matar mycket sparsamt nu, och tror dessutom att honorna är gravida...tjocka och svarta i buken ( eller vad det heter)
Använder vattenberedningsmedel och nitrivec för övrigt..
#2 - 3 februari 2007 21:01
Att de betar från växterna gör de flesta ungfödare, då de äter en del alger som växer på plantorna.
Att de är mycket vid ytan, är det likadant efter vattenbyten? Om inte så kan det kanske vara lite syrebrist och testa att rikta flödet från pumpen lite mer mot ytan så du får ytrörelse och då mer syre i vattnet.
#3 - 3 februari 2007 21:32
Pumpen är riktad upp mot ytan , det är nästan så strålen lämnar ytan.Rejäl "bula" på ytan där. Gjorde vattenbyte idag 50% så syre borde dom ha, plus att jag har väldigt mycket växter.
#4 - 3 februari 2007 21:37
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Som ansjo säger så är det troligtvis alger dom "betar" på växterna, dom går gärna uppe vid ytan och mumsar i sig sån't som ligger och flyter. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har man ytalger eller proteinhinna på ytan så är levandefödare kanon ;)[/COLOR][/FONT]
#5 - 3 februari 2007 22:47
Varierad kost...

... ger du några grönsaker eller vegetariskt foder??? Har en känsla av att de kan tugga på växterna annars precis som sniglar gör om det inte finns tillräckligt med alger... ;)

Mina gravida honor har inte mått bra om de har fått för lite mat när de ska få ungar... Jag ger idag fryst levande foder före och efter förlossning och nu mår de mycket bättre, dessutom äter de upp färre bebisar... :p Mina honor står gärna och "jäser" där det är mindre strömt, uppe vid ytan inne bland ytväxterna, när de är riktigt tjocka... Men de kippar inte efter luft så gör dina det så är det något fel, tror jag.. Mitt innerfilter sitter med utblåset i vattenytan och bryter den alltså... ;)
#6 - 4 februari 2007 19:13
Blandar, flingor och tabletter med spirulina.
Bilagor:
#7 - 4 februari 2007 20:21
Aha...

Blandar, flingor och tabletter med spirulina.

... jag vet inte vad spirulina är... :confused:
Men jag ger ett vegetabiliskt flingfoder och fryst levande ca 2 gånger i veckan och någon skalad tinad ärta ibland... Sen snor de ciklidpellets när de kommer åt eller knaprar på tabletten för bottenfiskar...;)

Mina håller växterna rena men äter inte växterna... :p

Annons