Guppyidentifiering?

#1 - 14 maj 2004 11:24
När ser man på ett guppyyngel vilket kön det är och vilket blir det första tecknet?
#2 - 14 maj 2004 12:53
Det är näst intill omöjligt att bara säga könet på en gång. Efter några månader kanske man börjar se att hannarna får lite speciella färger och fenan börjar bli stor. Det första tecknet ser man väl efter några månader.

Jag hade själv ganska många guppy-yngel. Det var för litet utrymme så jag försökte bli av med de. Jag misslyckades och till slut så slängde jag ynglen. [:-30][:(!][:-132][B)]
Vad hade jag för val?! Vissa yngel var kvar och jag såg sakta men säkert att analfenan blev annorlunda och större fena samt färg på hanarna.

Första tecknet måste vara: färg, fena + analfena.

Lycka till!
#3 - 14 maj 2004 12:57
Tack, det förklarar en hel del. Nu har det gått ca 2 månader och man kan se att vissa börjar bli svagt färgade. Jag hade hört att det är vanligt att en kull består av bara ett kön, så jag var livrädd för att jag bara hade honor (de är ju så fula) :)
#4 - 14 maj 2004 13:19
Om du vill så kan du se könet på ett guppyyngel redan efter en vecka.
Använd en lupp och en ficklampa, honorna har en svart fläck på bakdelen av buken.
Vissa guppyyngel blir könsmogna efter fyra veckor och kan börja para sig redan efter sex veckor. Så dina yngel kan i bästa (eller värsta) fall alltså få yngel ca 10 veckor efter de fötts. Räkna dock med att det tar ytterligare ett par veckor.
Färgen på stjärtfenorna kommer sakta men säkert och börjar visa sina tecken på allvar efter ca sex veckor.
#5 - 14 maj 2004 13:47
Men lupp blir svårt, de rör sig så mycket. Kan man ta upp en fisk ur vattnet och låta den ligga i luft i säg 15 sekunder?
#6 - 14 maj 2004 13:53
Tror inte det e så bra med yngel... har också Guppy yngel under uppfödning...mina e ett par veckor gammla och jag kan se en viss skillnad= hanarna har fått lite mera färg och blivit finare :)

/Niklas

Annons