guppyhotell

#1 - 28 oktober 2008 21:09
guppyhotell som de heter! bra eller dåliga? ser ju fina ut! hittat ett nytt billigt! ska bara ha det till yngel. bra köp eller?:confused:
#2 - 28 oktober 2008 21:16
Det skulle funka bra efter vad jag har hört, dock inga egna erfarenheter.
#3 - 28 oktober 2008 21:19
beror väl på vad det kostar ;)

Jag har ett sådant och är ganska nöjd. Har köpt doppvärmare till och bytat kolfiltret mot filtervadd. Det är ju inte så stort men till yngel eller enstaka småfisk är det ok. Just nu har jag problem med alger i det. Märks verkligen att det är mycket svårare att hålla en bra balans i ett så pass litet kar.
Den välvda rutan stör mig oxå lite eftersom fiskarna blir aningen större än i verkligheten men det är väl en smaksak/vanesak. Jag har dock inte riktigt vant mig och föredrar raka rutor ;)
Munstycket till utblåset har vi vänt inåt/uppåt för att få en bättre ytcirkulation.
Detta var min erfarenhet av karet som i sig är en vacker inredningsdetalj som många tyckt varit minst lika bedårande som vårt stora 450L :D
Det blåa lysröret gör väl sitt oxå. Det blir mycket behagligt ljus men dock inte så starkt (till växternas förtret).
Ska väl kanske påpeka att det väsnas ganska mycket från fläktarna :( Det har jag dock vant mig vid konstigt nog [:o]
Tror inte det är helt omöjligt att byta ut befintliga fläktar mot mer tystgående fläktar om det skulle störa för mycket. Värst är det när det startar på morgonen innan det kommit igång så att säga..
#4 - 28 oktober 2008 21:24
det är helt nytt ouppackat i butiken, måtten är 30x34x40 ska vara 25 lit 595kr med möbel. tyckte bara det verkar praktiskt med allt i ett. hur stort är ditt nina? tack för svaren/maria
#5 - 28 oktober 2008 21:31
doppingen skrev:
det är helt nytt ouppackat i butiken, måtten är 30x34x40 ska vara 25 lit 595kr med möbel. tyckte bara det verkar praktiskt med allt i ett. hur stort är ditt nina? tack för svaren/maria

Det stod lite olika uppgifter om hur stort det skulle vara. På förpackningen stod en sak och i papperna en annan.
Tror att det med utrymmet bakom bakgrunden som även det är vattenfyllt rymmer 45L. Räknar man bara själva ytan framför bakgrunden så att säga är det nog 38L. Så fattade vi det som iaf när vi packade upp det.
25L tycker jag verkar väldigt lite :confused:

595kr med möbel är iaf billigt då bara möbeln kostade strax under 500lappen :)
Är det den svängda/twistade möbeln? Den har vi och är helt klart snyggare ;)
#6 - 28 oktober 2008 21:37
ja, det är den svängda, prissänkt från 995-595kr vet ju inte alls vad de kostar annars, de har ställt undan det åt mig, ville tänka å kolla lite först. men de har sålt många(säger de) för det priset. ja 25 lit är väl lite men firrarna lägger ägg som jag räddar. har nu ca 15 7-dagars yngel av metallpansarmal, blåciklider lägger ägg samt ancistrusarna leker nu alla på en gång. var nån som sa kalkstenen satte fräs/maria
#7 - 28 oktober 2008 21:41
Så här ser vårt ut :D

Tycker visst du kan köpa ett ;)
Som yngelkar funkar det fint :)
#8 - 28 oktober 2008 21:45
visst lika dant! tror jag köper det då! bra att höra sig för lite tack för hjälpen å fin bild. vet du måtten på ditt bxhxl ? bara se hur mycket större ditt är! jag berättar imon sen när jag hämtat det
#9 - 28 oktober 2008 21:52
Mätte vårt nu med tumstock lite snabbt och det är samma mått som ditt. Dock så är det yttersta yttermått (alltså storleken på hela paketet) och inte innermått. Så de måtten stämmer inte riktigt om man ska beräkna vattenvolymen.
#10 - 28 oktober 2008 21:53
Tyckte själv att jag fick bra balans i mitt, fast jag använde AN jord och svart grus ovanpå som botten. Gott om växter och bara räkor. Fungerar bra. Det enda jag också skulle vilja byta ut förutom det Nina gjort är belysningen.
Har även ett molly som ligger på 80 liter där har det också blivit utbytt filter, doppvärmare samt bytt ut till 2*36 watt compactrör. Växer fint i det karet.
Jag är helnöjd med mina kompaktare. Förutom belysningen i guppyt, Men det moddar jag nog en annan dag.
#11 - 28 oktober 2008 21:58
Tenkare skrev:
Tyckte själv att jag fick bra balans i mitt, fast jag använde AN jord och svart grus ovanpå som botten. Gott om växter och bara räkor. Fungerar bra. Det enda jag också skulle vilja byta ut förutom det Nina gjort är belysningen.

Har även ett molly som ligger på 80 liter där har det också blivit utbytt filter, doppvärmare samt bytt ut till 2*36 watt compactrör. Växer fint i det karet.

Jag är helnöjd med mina kompaktare. Förutom belysningen i guppyt, Men det moddar jag nog en annan dag.

Haha.. Ja det var sambon som hjälpte dig när du skaffade ditt om jag inte har helt fel för mig ;):p
#12 - 28 oktober 2008 22:12
Hon fick bestämma på ett hörn eller två ja.
Men hon gillade dom små karen bäst, 720 och 540 var väl aldrig några stora favoriter.
Finns lite bilder i min blogg.
#13 - 28 oktober 2008 22:23
Tenkare skrev:
Hon fick bestämma på ett hörn eller två ja.

Men hon gillade dom små karen bäst, 720 och 540 var väl aldrig några stora favoriter.

Finns lite bilder i min blogg.

Jag menade min sambo. Sorry om jag var lite otydlig där [:o]
Du hade problem med munstycket till utblåset tror jag. Det följde inte med då du köpte det begagnat.
#14 - 30 oktober 2008 14:41
doppingen skrev:
visst lika dant! tror jag köper det då! bra att höra sig för lite tack för hjälpen å fin bild. vet du måtten på ditt bxhxl ? bara se hur mycket större ditt är! jag berättar imon sen när jag hämtat det

Hur går det med Guppyhotellet? ;) :D
#15 - 30 oktober 2008 18:56
hej! skulle presic skriva nu! hämtade det igår men hann ej köra igång det förrän nu i em. jag är jättenöjd. det låter knappt nåt susar bara från fläktarna å utblåset precis lagom. väntar nåra dar innan ynglen får flytta in sen vill zoobutiken gärna köpa in både pansarmal-och ancistrusyngel av mig. kul pratade med dom idag de har köpt guppy-yngel tidigare. så allt är bara bra snyggt blev det ju åxo tack för tips å råd/maria
#16 - 30 oktober 2008 19:16
Nina82 skrev:
Jag menade min sambo. Sorry om jag var lite otydlig där [:o]

Du hade problem med munstycket till utblåset tror jag. Det följde inte med då du köpte det begagnat.

Ok, jag tycker det är kul när hela familjen engagerar sig, dock så har jag slutordet då jag har mer koll.
Skulle sett när dom fattade att mitt senaste var ett saltvattensakvarie. Min dotter blev ju överlycklig (Nemo). Och frugan älskar det verkligen.

Jag har fortfarande inget riktrör till utblåset, men det stör inte så mycket.
Ska väl göra om det och ha snäckletare i det istället.

Doppingen:
Lycka till med ditt akvarie, och du förstår att vi vill se en bild eller två när du är helt igång med det va?
#17 - 30 oktober 2008 19:18
doppingen skrev:
hej! skulle presic skriva nu! hämtade det igår men hann ej köra igång det förrän nu i em. jag är jättenöjd. det låter knappt nåt susar bara från fläktarna å utblåset precis lagom. väntar nåra dar innan ynglen får flytta in sen vill zoobutiken gärna köpa in både pansarmal-och ancistrusyngel av mig. kul pratade med dom idag de har köpt guppy-yngel tidigare. så allt är bara bra snyggt blev det ju åxo tack för tips å råd/maria

Kul att du gillade det :)

Alltid bra när man har någon som kan ta emot ens yngel. Annars är det ju huvudbry alltid att hitta nya ägare [:o]

Du får fotta och lägga upp sen när du fått det i ordning ;) :D
#18 - 30 oktober 2008 19:47
okej! ska se om jag lyckas lägga in foton har ju 3 kar jag kan lägga bild på! vilket forum läggs det i då? om jag nu ´kan me det! ha det gott alla/maria
#19 - 30 oktober 2008 20:19
doppingen skrev:
okej! ska se om jag lyckas lägga in foton har ju 3 kar jag kan lägga bild på! vilket forum läggs det i då? om jag nu ´kan me det! ha det gott alla/maria

Om du vill lägga in bilder på dina andra akvarium finns det en tråd som heter "Hur ser ditt akvarium ut". Testa där ;)

Annons