Guppyhonor.

#1 - 3 december 2006 18:39
Har sökt igenom forumet ett tiotal gånger för att får reda på;

Hur ser man att en hona är med barn? (Förutom att dom blir tjock)
Finns det några tecken på att hona snart kommer få yngel? Alltså att hon snart kommer få yngel så det är dags att flytta över hon till yngelnätet?

Vill inte riktigt släppa ner honan i yngelnätet, hon ser inte ut att ha så värst roligt där inne alldeles själv, så jag väntar helst in i det sista.

:)
#2 - 3 december 2006 18:43
Det är väldigt svårt jag fick vänta typ en månad innan min tjocka hona ynglade av sig, de är nog ingen idé att lägga hon i en yngelkasse, låt hon föda i akvariumet sen fångar du upp ynglena och stoppar i dom, så gör jag det funkar fint.
#3 - 3 december 2006 18:45
Det är bara det att jag har i princip inga bra gömställen för mina yngel, så antagligen skulle dom bli uppätna inom 10 minuter eller dylikt.
#4 - 3 december 2006 20:27
Mjo de är möjligt, men jag hade väldigt dåligt med växter i mitt och så köpte jag fler, då fick hon yngel dagen efter så det kanske går snabbare då eller nåt??
#5 - 3 december 2006 21:04
Om hon är väldigt tjock och har varit det ett tag (nån dag) så kan du lägga över henne men du skulle kunna lägga i lite växter med henne däri. Det blir ett skydd för henne (kan gömma sej när hon är stressad) och skydd åt ynglena när dom kommer... Om hon är under normala omständigheter (i akvariet utan att nån har gjort nåt annorlunda) så uppvisar hon lite stressymptom när dom ska föda upplever jag. Drar sej undan (men inte så att det märks alltid) och andas häftigt.

Lycka till!
#6 - 4 december 2006 08:51
Okej, då ska jag hålla ögonen öppna, jag låter hon va ute i akvariet någon dag till, hon verkar inte va på gång precis än.
#7 - 5 december 2006 17:52
Hur går det?
#8 - 9 december 2006 14:27
Hej Du.:)
Så du tror att hon ska föda?
Låter ju toppen:)
Om du har mycket växter i ditt akvarium så kommer ynglen att klara sig.
Om du inte har det så tippsar jag om att du köper det för om du ska holla på att rädda alla yngel och ta bort mamman så blir det inte bra..
1. Ditt akvarium kommer snart att bli proppfullt av Guppys..
2. Guppy Honan kan dö om du flyttar den till ett annat akvarium.
[:-145]

Så mitt tipps är.

1. Köp växter om du inte redan har många.
2. Flytta inte mamman till ett annat akvarium.
3. Om du nödvändligt vis vill flytta ynglen så var försiktig minst 3 / 10 lär dö när du fångar upp dom med håven ( I fall du slår till dom )
4. LYCKA TILL! :)

Annons