guppyhona med yngel

#1 - 16 augusti 2004 17:56
Hej hej
Jag har en svart guppyhona som är hur rund som helst. Det var 35-40 dagar sedan hon ynglade sist, så här länge har ingen av mina guppys varit dräktiga. Hon är pigg och äter men är så tjock att ryggen böjs. Är det verkligen normalt? vad ska jag göra?

Dessutom så har jag en till fråga. för ett par dagar senare upptäckte jag att mina yngel, ca 3-4 veckor gamla, har en helt annan form på fenan än sina föräldrar. Jag har guppys med helt runda fenor men ynglenas bakfena är spetsig längst ut. Jag tror inte att de har blivit bitna på fenorna för det är flera stycken som har så. Vad jag vet så har de aldrig haft hanar med den formen på fenan i zoo-affären...

Tack på förhand
#2 - 17 augusti 2004 14:33
ingen som vet [:(]
#3 - 17 augusti 2004 18:08
Sånna yngel som har någon sorts missbildning måste du nog avliva, annars plågas dom.
#4 - 17 augusti 2004 20:46
de verkar inte lida eller må dåligt. de äter jättebra och håller precis på att få färg på fenorna
#5 - 17 augusti 2004 21:28
Du kan inte fixa någon bild på hur det ser ut?
#6 - 17 augusti 2004 23:10
Hej har haft samma problem som du med Guppy yngel ..det slutade illa och efter 5-6 veckor ungefär så dog dom som flugor.jag vet inte riktigt om det är genetiskt eller pga dålig skötsel..men det är inte så mycket man kan göra åt det tyvärr.
#7 - 18 augusti 2004 14:27
Jag hade samma problem som Do'h beskriver. Först blev ryggarna böjda sedan så började alla fiskarna dö. Jag hade tröttnat lite på dom så de kan bero på dålig skötsel.
#8 - 21 augusti 2004 06:35
När ynglen ser ut så på fenorna så kan det bero på att det på nåt sätt blivit en korsning och då blir de väldigt häftiga sen när de växt upp. (Så länge de inte verkar sjuka alltså)
#9 - 21 augusti 2004 07:39
Ang. din hona så har jag haft samma problem med två fiskar (dock inte samtidigt). Dom vägrade yngla och ynglen var tillslut så stora att honan fick skador på ryggen. Den böjdes och det såg inte särskilt trevligt ut. Dom har fått ur sig ynglen men skadan har kvarstått och dom har fått problem att simma vilket i sin tur har lett till att dom efter en tid tyvärr dött. Nu har jag bara låtit två av mina honor få gå igenom detta då jag tror att det är ett mindre angenämt sätt att dö på. Om en hona börjar kröka ryggen (lite brukar gå bra, men inte för mycket) brukar jag avliva dom och enbart rädda ynglen. Vet nu inte om det är jag som haft otur med dom två som dött av sig själva men jag tycker det har sett plågsamt ut och föredrar att ta bort dom. Tilläggas ska dock att det inte sker ofta, kanske 1-2 ggr/år (med tanke på att jag har ganska hög "omsättning" är det inte så ofta) och att det har drabbat honor som i övrigt är helt friska och tidigare ynglat utan problem.

Ang. ynglens fenor så skulle jag inte oroa mig, mutationer kan uppstå mellan två föräldrar pga olika genetiska sammansättningar och om dom verkar må bra i övrigt så har du förmodligen några vackra fiskar om några veckor. Det är ju genom mutationer och tillfälligheter vi har avlat fram många av dom fiskar som vi har i våra akvarium och att två gensammansättningar resulterar i annorlunda fenor är ingen ovanlighet.

Lycka till!!
#10 - 21 augusti 2004 14:29
Tack så jättemycket för alla svaren!

Efter ett par dagar upptäckte jag att hanarna i akvariet vek ihop fenorna och blev sjuka. Jag avlivade dem efter ett par dagar och en del yngel också. resten dog [:-118]

Den svarta honan har fortfarande inte ynglat. Hon är verkligen hur stor som helst, men verkar må bra. äter som en häst, fast hon har börjat se lite rolig ut när hon simmar... hoppas det händer något snart.

Annons