Guppyhanne DÖD

#1 - 23 mars 2007 22:14
Idag dog min sista guppyhanne av någon oförklarlig anledning:( Dom är ganska veka guppyna

http://www.imagehost.ro/viewer.php?img=24002032460452b028f26
Obs, provar att lägga upp foton, då jag inte vet hur detta fiungerar till 100%
#2 - 23 mars 2007 22:36
de är ganska vanligt att Guppy dör, tycker dock honorna brukar a mycket sämre än hanarna.

har lyckats få ett 10 tal yngel som börjar bli 2-3cm stora nu som jag iaf hoppas ska hålla sig bättre än de man köper.

Blackmolly verkar va rätt taskig kvalite på med, men samma där har fått ett 30-40 tal yngel ikväll faktiskt som jag hoppas på ska va bättre.

Svärdbärare är väl den art som håller sig bra än, pltay är rätt tålig med (iaf de jag fått tag i) och förökar sig ofantligt, har ca 100 Platy yngel, 40 svärdbärare =P
#3 - 24 mars 2007 08:24
tänk på att i fångenskap lever guppyn ca ett år (även om det kan förekomma längre). När du köper en fullvuxen guppy i butiken är den kanske redan 6 månader gammal. Väl hemma hos dig har du kanske 6 månader kvar innan den kommer dö bort.
#4 - 24 mars 2007 08:37
Prova Endlers istället, dom är tåligare även om min erfarenhet även där är att honorna verkar vara känsligare i alla fall dom köpta, dom som är födda i akvairet verkar klara sig mycket bättre.
#5 - 24 mars 2007 08:56
Anledningen till att dom tål mer om dom är födda i karet är att dom föds till de vattenvärden du har. FIskar som är odlade och uppväxta någon annan stans har haft ett helt annat vattenvärde. Många akvarister gör dessvärre ett dåligt arbete när det gäller att vänja en fisk från ett vatten till ett annat.

En del häller i de nya fiskarna bums (vilket oftast slutar med död)
Andra låter det ta någon eller några timmar innan vattnet helt är utjämnat.

Själv hävdar jag att minst ett dygn borde göras för fiskarnas skull.

Annons