Guppyhane som håller sig vid ytan

#1 - 5 februari 2005 10:15
Min guppyhane är hela tiden vid ytan. Och när den simmar, simmer den licksom snett med stjärtfenan nedåt lite grann. Den är ganska smal med en stor fena.

Någon som vet vad de kan bero på?
Min guppyhona ligger ej vid ytan. Utan hon beter sig noramlt.
#2 - 5 februari 2005 13:02
Några av mina hanar gör så också! mern jag vet inte varför =/
#3 - 5 februari 2005 18:54
Okej, de är lite tråkigt tycker jag :( för då syns de ej så bra. Och så blir ju guppyhonan lite ensam.
Men finns de nån som vet vad de beror på?
#4 - 9 februari 2005 19:34
Jätteskumt

Jag har samma problem, just nu ligger hanen vid ytan i ena hörnet av akvariet. Hans tittar lixom helt uppåt och hans stjärtfena är rakt neråt. Jättetråkigt!
Vet dock ej vad det kan bero på. Är mycket nyfiken på vad et kan va.
#5 - 9 februari 2005 20:53
Mina Guppisar gjorde precis likadant innan dom dog.... skulle oxå vilja veta varför...
#6 - 10 februari 2005 08:05
Okej, min äter inte så mycket heller. bara på morgonen simmar den runt lite. Men sedan håller den sig gömd.
#7 - 10 februari 2005 16:54
Verkligen ingen som vet vad det kan bero på?
#8 - 10 februari 2005 21:35
måste bara få klämma in att min guppy hane stod hela tiden vid ytan och var blek men en morgon när jag tände då var han död?!
#9 - 11 februari 2005 16:05
Är det ingen som vet? För mina två hanar som dött stod båda vid ytan med bakfenan neråt, som om de inte orkade hålla den uppe eller nåt sånt...
#10 - 11 februari 2005 16:46
Okej, min är också väldigt blek. Men igår köpte jag en ny hane till min hona. Och då "vaknade min gamla guppyhane till liv".
#11 - 12 februari 2005 10:53
Jag har några guppys och de simmar runt vid ytan nästan hela tiden, jag tror att dom är såna bara. De trivs ju i översiktet.

Vad har du för andra fiskar? Du aknske har många fiskar som är på mellan och nedre regionerna gupysarna kanske tycker att dom får mer lungn och ro där uppe?:)
#12 - 14 februari 2005 08:04
Nej. de är bara 2 andra fiskar i akvariet (nu 3 andra). De andra fiskarna mobbar den lite, iaf guppyhonan den är jätte agresiv mot hanen :(
#13 - 14 februari 2005 08:35
Det är vanligt att guppy håller sig ganska nära ytan. Bleknar fisken så mår den inte bra. Den kan vara sjuk men det kan också bero på stress. Hur stort kar har du? Har du växter som dom kan gömma sig i?
#14 - 15 februari 2005 08:08
Det finns mycket gömställen, akvariet e på ca 30 liter. Den har börjat simam fram lite mera nu sedan jag köpte den andra hanen. Men guppyhonan jagar runt hanen i akvariet om de kommer för näre henne. och den andra fisken biter i dens fena om den är ivägen.
Nu kommer den iaf upp o äter.... Så jag hoppas att den blir bättre..
#15 - 15 februari 2005 09:11
om du har guppysarna tillsammans med din slöjstjärt i kupan så kanske guppysarna är stressade. men du kanske har dem i ett annat större akvarum? har för mig att din kupa var på 20-25 liter och inte 30?
#16 - 16 februari 2005 17:23
Ja, de bor med slöjstjärten. Jag vet inte hur många liter som rymms i akvariet, mellan 20-30 liter. Det är bara 1 guppy som har detta symtom. ( de andra 2 mår bra) Och den fick de inte för ens jag satte i den nya honan. Hade en innan den med den fick nån sjukdom och dog.

Men hanen har börjat simma runt mera nu, men den är fortfarande blek....
#17 - 17 februari 2005 20:16
Guppysar har idag har avlats fram till att bli större och med vackra färger. Tyvärr klarar inte deras rygg av den tunga stjärtfenan och går helt enkelt av. Det börjar med att de kroknar av och i slutänden ser ut som ett upp och ner vänt V. Det ända att göra är att avliva guppyn.

//Camilla
#18 - 24 februari 2005 16:59
Nu beter den sig som vanlig. Fast den är fortfarande blek.
#19 - 26 februari 2005 13:41
du kan ju testa med att skaffa nån mer guppy när jag hade mina så trivdes dom bäst när man hade ganska många... sen så blir ju ofta fiskarna slö när dom börjar bli gammla... dom brukar även äta sämre och till följd bli magra... men det kan ju även bero på att den blir stressad som någon här var inne på såg jag... ofta när fiskar är bleka beror de på att dom är rädd för något... mitt tips är att skaffa några till efter som att dom känner sig tryggare när dom är fler... men det kan ju även funka skaffa någonstans där den kan gömma sig tex en växt men då är risken att den bara byter ställer och ligger å trycker i växten iställe... det är svårt att ge något bra tips utan att själv ha set hur fisken/fiskarna beter sig och ser ut

/Daniel

Annons