Guppyhane med trasig fena

#1 - 27 februari 2008 18:26
Jag köpte 2 guppyhanar till mitt akvarium som jag har haft sen jag startade upp mitt akvarium.
När jag hade släppt i hanarna så verkade den ena väldigt rädd av sig och gömde sig i olika hörn eller andra små gömställen.
Några dagar senare åkte jag och köpte tre guppyhonor för jag trodde att han skulle bli lite tuffare då, och det blev han.:)
Det blev mycket bättre och han gömde sig inte alls längre.
Nu har det gått ett tag och när jag gick till karet för att mata fiskarna så hittade jag honom inte, men sen hittade jag honom bakom pumpen och han hade nästan ingen fena kvar:( Den var helt förstörd så jag fångade honom med håven och la honom i min skål som jag har, jag la ner en hona också så att han inte skulle bli så ensam.
Vem är det som äter på hans fena??

Dessa fiskar har jag:

2 slöjstjärtar (en liten och en lite större)
1 golfboll
5 guppyfiskar
2 ballongmolly
2 röda tetror (vet inte vad de heter)
2 ganska små malar

Jag trodde att det var någon utav slöjstjärtarna, men de har ju så stora munnar så de kan inte ha gjort alla dessa "flikar" eller vad man ska kalla det.

Jag är rädd att han dör vad ska jag göra och vem mobbar honom så??
Någon som vet...

// Sofie
#2 - 28 februari 2008 09:04
Det kan vara de andra guppyhanen som fightas med honom. Fenan växer ut igen om inte fenbasen är skadad, men kolla så att inte det bildas vitt ludd på den - då kan det vara svamp. Försök att identifiera de röda tetrorna och malarna....det är svårt att veta något annars.
#3 - 28 februari 2008 09:16
Om du hittade honom liggande på botten eller simmande mer eller mindre lodrätt så är det nog tyvärr inte så lång tid för honom kvar.
Det blir ofta på det här sättet med slöjguppy då de har ganska mycket att släpa omkring med, och visar de tecken på att vara lite ur kondition så kan andra fiskar nagga efter honom och de brukar då vilja vara för sig själva.
Hoppas nu att din fisk repar sig så han får många fina yngel med honan:)!
#4 - 28 februari 2008 14:01
Tack för svaren!
Jag ska kolla efter vitt ludd, men jag har inte sett nåt hittills.

// Sofie
#5 - 28 februari 2008 18:22
Jens A. skrev:
Det kan vara de andra guppyhanen som fightas med honom. Fenan växer ut igen om inte fenbasen är skadad, men kolla så att inte det bildas vitt ludd på den - då kan det vara svamp. Försök att identifiera de röda tetrorna och malarna....det är svårt att veta något annars.

De röda tetrorna är röda fantomtetrahonor, det syns på en bild hon har på sin sida ;)

Hur går det med övertalningen av din pappa soffan96? Eller har du fått ett eget större akvarium?
#6 - 1 mars 2008 10:25
ize skrev:
De röda tetrorna är röda fantomtetrahonor, det syns på en bild hon har på sin sida ;)

Hur går det med övertalningen av din pappa soffan96? Eller har du fått ett eget större akvarium?

Pappa säger att vi ska vänta lite eftersom vi fick 61-liters akvariet för bara någon månad sedan, men ett större akvarium det blir det någon gång, det är jag säker på ;)

/ soffan96
#7 - 2 mars 2008 09:09
:D Låter bra, men tänk på det där vi pratade så att det inte tar för lång tid bara.. dina fiskar kommer att växa..
#8 - 2 mars 2008 17:26
ize skrev:
:D Låter bra, men tänk på det där vi pratade så att det inte tar för lång tid bara.. dina fiskar kommer att växa..

Jo, jag vet, jag ska tjata ännu mer :p

Jag måste fråga en sak bara.
Jag har ett flingfoder som heter Bio Vit.
Jag köpte den på en akvariebutik för bara 9 kr (REA)
Det är vegitariskt. Det står så här längst ner på burken: Vegetable flake food for all aquarium fish.
Ger det den näring de behöver eller ska jag köpa ett som inte är vegitariskt, typ SERA eller något annat märke? (Märket på maten jag har nu är Tropical.)
BILDER PÅ FODRET:
http://sofiie96.piczo.com/?g=35320679&cr=1

// Sofie
#9 - 2 mars 2008 18:08
Kolla vad det är för bästföredatum på fodret.
#10 - 2 mars 2008 18:21
Så här står det på botten:
EXP.D.02.2007
Vad betyder det??

// Sofie
#11 - 2 mars 2008 18:53
Skulle tro att det är tillverkningsdatumet, men det ska stå ett sista förbrukningsdag med, om det nu inte är det;).

Annons