Guppybebisar!! Snabba svar tack!

#1 - 25 augusti 2003 17:20
Har för första gången i mitt liv fått yngel!!
Har haft de två guppyhonorna i sådan där tvådelad flytande födkasse några dagar. Har kollat noga noga varje dag, så helt plötsligt idag ser jag två småttingar där nere, men de är närmare 1 cm långa totalt. Hur stora (små) är de när de föds??
Hur lång tid kan det ta för honorna att föda fram alla... för nog måste det väl bli mer än 2 bebisar på 2 honor??

Tacksam för all hjälp jag kan få, för att ta hand om de små på allra bästa sätt. Har tyvärr inget yngelkar, men kanske jag kunde flytta över alla fiskar utom ynglen till mitt 375 kar??
Eller så får det bli en sväng till djuraffären imorgon för att inhandla ett litet yngelkar... eller räcker det med en plastbytta??

Tack på förhand!
#2 - 25 augusti 2003 17:22
Kolla nogare, det är säkert fler. De är ganska stora när de föds. En plastbalja duger bra ett tag.
#3 - 25 augusti 2003 17:45
I yngelkaret är det bara två stycken... de verkar pigga & så.
Har haft honorna åtskilda & lite flytväxter i. Men kanske de andra blivit mat åt mamorna ändå när de fötts?
För de ska väl inte kunna komma ut i det stora akvariet genom "springorna" i botten??

Har dom i en plastbalja med flytväxter nu, ska sätta tillbax honorna i födkassen - de ser fortfarande jättedräktiga ut! :)

#4 - 25 augusti 2003 17:48
Jo det kan de kanske, jag vet inte hur stort det är. Kanske de blivit uppätna, men det brukar inte guppy göra ofta tycker jag. Honorna kan föda under ett par dagar. Har du pump i baljan? Tänk på att tempen kan växla rätt mycket i så lite vatten.
#5 - 25 augusti 2003 18:04
hade du dubbelbotten i födokassen? för då brukar ynglen samlas under bottnen där..mammorna brukar inte äta sina yngel medans de ynglar.
små guppyhonor föder bara några få yngel, men stora kan föda rätt många.. du kan lyfta bort mammorna ur födokassen sen & ha kvar ynglen däri nån vecka & mata dem tills de blir lite större så har de större chans att klara sig när du släpper ut dem sen..lycka till!
#6 - 25 augusti 2003 18:15
Jag har dom i en fd pepparkaksburk, har lagt i javamossa & vattenpest och gjort små hål i den. Den ligger & flyter i akvariet nu.

Ska hålla koll nu, för speciellt den ena honan ser ut att spricka ungefär när som helst! :)

Tack för svaren!
#7 - 25 augusti 2003 18:20
JR:

Tack för svaret.
Som jag skrev ovan har jag nu flyttat ynglen, passade på att göra rent födkassen (de bajsar en hel del för att vara så små *s*) & sedan satte jag tillbax honorna i den.

Det är dubbelbotten, så mammorna kan inte komma åt dom om de väl har kommit ner.

Jag har NutraFin hemma till bebisarna. De ska visst matas 3-4 ggr/dag, tror jag mig ha läst??

Mvh
#8 - 25 augusti 2003 18:28
jo lite mat på morronen, mitt på dan & på kvällen så växer de bra, men det viktigaste för tillväxten är alltid stort akvarium & rent vatten..... men flyter de runt i en ganska stor burk i ett akvarium med bra rening så är det ju toppen!
#9 - 25 augusti 2003 19:02
Vad bra! Då får de vara i burken ca 1 vecka, tills de vuxit till sig, sedan får de komma ut till de andra.

Tackar tackar

Annons