guppybebisar!!

#1 - 2 oktober 2003 21:47
Jag har en sådan guldfisk skål på 48 liter, den som maxine har en länk till...
jag har nu guppys i den och undrar om det är lugnt om honan föder i den?? är det bättre att låta henne föda nån annanstans??´
något speciellt som jag bör tänka på?
graderna är mellan 25-26 grader dygnet runt..

//Madde
#2 - 2 oktober 2003 21:50
Har du nån annan fisk i skålen eller bara guppyn ??
#3 - 2 oktober 2003 21:52
ja en mal... vanlig algätare.. kommer inte ihåg vad den heter..
bör jag flytta honom?
#4 - 2 oktober 2003 21:55
Njae Det ska väl kunna funka har du java mossa eller nån annan växt i så bör det vara lungt jag har idag hållt på att flytta guppy yngel som jag inte visste att jag haft tidigare Pytte små knappt ett dygn gamla men de har gått med sina föräldrar 7 st och silver molly (stora)
black molly (stora) och svärdbärare de har alltså haft gott om gömställen !
och så länge de har det är det ingen fara !
#5 - 2 oktober 2003 22:02
ska man ta bort föräldrarna när dom har fötts? jag kan ju alltid flytta malen till de andra fickarna.. har tyvärr ingen mossa..än.. tack för svaren!!
#6 - 2 oktober 2003 23:00
måste inte flyttas det blir rikttigt många yngel ändå efter ett tag !så du ska inte bli för lessen om nåra äts upp!
#7 - 2 oktober 2003 23:04
Tjaa föräldrarna till Guppy yngel hyser ingen större föräldra känsla för sina barn, utan äter upp dom omdom får chansen. Som näms ovan så är javamossa ett mycket bra gömställe för dom små liven. Läste någonstans här på Zoopet att det var bra att ha en bit skoskrapningsmatta dvs den där grönaktiga som du brukar skrapa av skorna på innan du går in i huset och som påminner om en utslagsmatta på vissa tee och drivingranchar. Dessa plast mattor fungerar tydligen bra som skydd då dom kan simma ner mellan plastborsten.
#8 - 2 oktober 2003 23:10
Jag vet inte har du provat detta doohan ?? plast i ett akvarie känns väl inte helt hundra ?!
Men får man tag på en matta av tyg som bygger på samma princip så borde det gå bra !
jag skulle nog vara försiktig med att stoppa plast i akvariet !
#9 - 2 oktober 2003 23:31
ok...jag tror att de skulle vara ganska lugnt med plast i akvariet.. det är ju hård plast vi pratar om inga påsar el. dyligt.. men tror ändå jag skippar det.. få köpa lite extra växter som kan flyta runt på ytan istället... får väl se hur de blir med föräldrarna, om dom blir kvar eller inte!

Tack för tipsen!
#10 - 2 oktober 2003 23:34
jo, är det något speciellt annat som kan vara bra att tänka på? vill ju att dom små liven ska överleva..
hade kampfiskyngel för ett tag sedan, men efter två veckor bara dog alla.. vill inte att de ska hända med guppysarna!
#11 - 2 oktober 2003 23:46
byta vatten lite vatten ofta !
mata lite ofta
sänk gärna temperaturen ner till ca 21 grader SAKTA alltså under flera dygn försök ta det en grad per dygn helst du får bättre tillväxt på ynglen dvs dom växer fortast möjligt ...
men först och främst se till att vattnet är rent ...så rent som möjligt så ska det nog gå bra guppy är inte riktigt lika känsliga som kampfiskar LYCKA TILL !
MVH Do`h
#12 - 2 oktober 2003 23:53
ok, ska mata på dom =)
men ska de verkligen vara så kallt i vattnet?? jag läste någon annan som hade 25-26 grader i vattnet..
har ingen värmare eller så, så den värmen är det akvariet håller av sig självt.. kan väl inte göra så mycket?
det ä ju lite kallare på botten..
#13 - 3 oktober 2003 00:00
Aha okej men då är det bara att köra på trodde att du hade värmare i eller nåt i den stilen men har du inte det så bara kör =) det borde funka men det är klar "lite spill får man räkna med " jag har bara 1 kvar från min första kull 5 från min andra och 3 från den tredje...

Annons