Hej.. Guppy äter gärna både sina egna yngel och även andras.
En bra växt att prova är javamossa eftersom vuxna guppy omöjligt kan ta sig in där.
Ynglen kan röra sig fritt inne i mossan utan hot och smulor från flingfoder, alger och annat smått och gott fastnar i mossan så ynglen har gott om mat.
Att ha en hona i yngelbur kan vara mycket stressande så att ha två däri skulle jag inte rekommendera.
När det är dags för honor att föda drar de sig instinktivt tillbaka och gömmer sig bland växter eller bakom pump. Men i en yngelbur känner honan sig trängd utan en möjlighet att gömma sig.
Förstår om du är frustrerad efter så lång tid utan yngel men försök med javamossa. Så fort du fått några yngel att överleva kommer det gå lättare. De vuxna vänjer sig då vid att mindre fiskar simmar tillsammans med dem och låter därför ynglen vara.
Att ha både Guppy, Molly och PLaty i ett 54L är lite mycket så det kan ha varit därför som ynglen blivit mat.
Lycka till i framtiden :)
Hej och tack för svaret!
Jasså, ja där ser man, jag som trodde att guppy lät sina ungar vara ifred!
Det var mycket tydligt att platyhanen var ute efter de små guppyynglen när han strök omkring yngelkassen och försökte ta ett yngel som hade hamnat utanför yngelkassen på något vis... Den undan men så vips var det istället en guppyhane som slukade den!
Att det kan vara stressande att sätta en hona i yngelkasse fick jag se idag, en av de två honorna jag hade lagt i den nya tomma yngelkassen igårkväll dog idag... Trist.
En av honorna som jag hade mycket problem med att fånga in började att hålla sig undan och blev nästan omöjlig att ta, det var helt uppenbart att hon hade lärt sig att hålla sig borta från håven och den främre delen av akvariet efter ett misslyckat försök - även ett halvt dygn senare!
Nu har jag inga mollysar kvar och bara en platy, resten är ca 6 vuxna guppys, ca 8-9 neontetror, 4-5 indiska glasmalar (men de är ganska försynta och håller sig mest i mer eller mindre gömda i bakgrunden så man ser för det mesta bara en eller två av dem men mest vid matning och ibland ingen av dem, och så 3 anictrusmalar, en väderål och en siamesisk algätare...
Alla fiskarna är små/unga, malarna är mycket så än så länge osv.
Jag tänker skaffa ett större akvarium till vardagsrummet (det här står i barnens rum och var ett projekt till barnen fast jag sköter om det så klart) så de indiska glasmalarna och kanske någon fler för flytta in där då.
Tack för tipset om javamossa, det var intressant men tydligen så räckte inte skyddet som de hade förut av de fina flytväxterna och deras rötter som hängde ner...
Det var svårt att hitta det där ynglet som fanns fritt simmande där förut pga alla rötter och blad osv men det räckte inte, han försvann ändå...
Senare, när den lilla pumpen jag hade (Fluval 1) gick sönder och jag köpte en ny, snäppet större (Fluval 2+), vilket jag tänkte att både fiskar och växter skulle må bättre av så trivdes inte flytväxerna så bra längre när vattnet började att cirkulera mycket så jag har tyvärr förlorat en hel del av dem nu...
Jag vågar inte släppa ut guppyynglen i nätkassen, de kommer väl att bli uppätna som dess föregångare har blivit och så blir ju risken stor för inavel... Något som jag för övrigt har läst att de moderna guppysarna ofta har problem med, att det är därför som de har blivit mindre tåliga...
Så det får nog bli minst ett till akvarium och sälja/ge bort lite yngel när de har vuxit till sig antar jag...
En annan sak jag funderar över, honan som födde ungarna (för några dagar sen) är fortfarande väldigt tjock... Hon verkar vara tjock hela tiden!
Det blir bara lite mer och lite mindre tjock!
Hon är så himla tjock nu fast hon har fått ungar för mindre än en vecka sen!!
De andra guppyhonorna är inte tjocka hon... De kan bli lite runda om de har fått ett riktigt skrovmål någon gång som när jag har släppt ner lite för mycket av de frysta röda mygglarverna, men bara lite, inte som neontetrorna - de kan bli nästan trekantiga efter att ha ätit mycket och spännt ut magen...!
Annars ser de andra guppyhonorna rätt så normala ut och en är väldigt slank.
Jag trodde att guppyhonan helt tömmer sig när han har "fött" ungar - men med tanke på den här honans städigt tjocka mage (inte bara just nu!) så undrar jag om det kan vara så att hon inte tömmer sig helt utan hela tiden fortfarande ägg i magen, en omgång befruktade ägg som ska mogna och kläckas och "födas" om några veckor...?