Nina82 skrev:max en vecka ;)
Jag minns hur jobbigt det var att vänta första gången. Tyckte det tog en evighet och trodde att hon skulle explodera snart :)
Ha tålamod :D
miirah skrev:hm ,vad lustigt! i min ena guppy har jag sett ögonen i mer än typ 3-4 veckor?? hur kan det komma sig? vad tycker du jag ska göra? några speciella tips som jag skulle ex förbättra?
Aquario skrev:Själv blev jag j*kla överaskad över mina första guppyyngel då dem kom dagen efter att jag köpt fiskarna! Då hade honan haft ynglena i magen i djuraffären, och jag la inte ens märke till det. Men visst är det roligt när man får yngel efter någon fisk för första gången :D
Aquario skrev:Nu har jag sålt/blivit av med dem flesta ynglena, det var ungefär något år sedan. Men dem flesta jag fick hade antingen lite citrongula eller blåa med svarta fläckar och liknande mönster. På stjärtfenorna dvs. Den enda guppy jag har kvar nu är en guppyhane som härstammar från mina första guppys. Han är blå i skiftande färger men svart mönster. På "magen" har han två rosa fläckar och så har samma mönster fast med gult också på stjärtfenan. Himla vacker tycker jag själv :D
miirah skrev:Lyllos du är då!
Nina82 skrev:Nja.. Eftersom Guppy endast är dräktiga i ca. 4 veckor kan du omöjligt ha sett ögon hela tiden.
Kan det inte varit så att du såg ögon för 3-4 veckor sedan och ser nu igen?
Isf. har du missat en kull som förmodligen blivit uppäten direkt.
Det enda du kan göra är att se till at det finns mycket växtsnår och andra gömställen för yngel att gömma sig. Oxå förstås det vanliga, hålla vattenkvalitén stabil mm.
Aquario skrev:Självklart, om jag ny lyckas få honom på bild :) Han simmar hela tiden blad javamossan typ.
miirah skrev:men en sak jag undrar - honan är väldigt svart i baken och man ser ögon på yngel, så när tror ni hon kommer föda? men vad händer om man korsar endlerguppy och vanlig guppy?
miirah skrev:Hur ser hybriter ut? :S
Nina82 skrev:Alltså en korsning. De får lite av båda.. kanske hanynglen blir neonfärgade med stora fenor och honorna gråa med lite färg på stjärtfenan.
Såklart beror det på från individ till individ.
Jag har hybrider här hemma som håller på att färga ut :)
miirah skrev:Okej, vad roligt! :D men när jag köpte henne så var hon jättetjock och jag såg tydligt på henne att hon var med yngel. men hon simmade med endlers guppy då , hanar.. och jag antar att hon har blivit gravid av en sånn hane, så det blir säkert blandning som du sa (; Honan är helgrå, typ silvriga.. och genomskinliga fenor, men hanarna var väldigt vackra =) Så jag undrar hur dom kommer se ut. men när honorna ser fyrkantiga ut typ.. tror du dom kommer föda när som helst då ? [:-145]
Nina82 skrev:Låter som att det inte är någon vanlig Guppyhona du har [:o]
Endlershonor är precis som du beskriver, färglösa. Medan hanar har mycket färg och är hälften så stora :)
Låter som om dina yngel kommer bli renrasiga Endlers ;)
miirah skrev:men vet inte hur jag gör [:-13]
Nina82 skrev:www.zoonen.se ;)
Ett forum precis som zoopet (fast inte lika bra förstås :D)
Regga dig och lägg in bilden där, sen länkar du bildsidan hit. Lätt som en plätt :)
miirah skrev:Förstår fortfarande inte? :confused: Ska jag trycka på ny diskution här på forumen o sen skriva ett nytt forum o lägga till en bild elr vad? :S vart ska jag trycka?
Midway skrev:Lånar tråden lite.
Har tre guppys och först var hanen på den ena honan hela tiden och nosade i stjärten. Idag är han på den andra och gör samma sak. Försöker han para sig? Nu har han lugnat ner sig och simmar bara lungt runt, har han parat sig och känner sig lugn?
Midway skrev:Lånar tråden lite.
Har tre guppys och först var hanen på den ena honan hela tiden och nosade i stjärten. Idag är han på den andra och gör samma sak. Försöker han para sig? Nu har han lugnat ner sig och simmar bara lungt runt, har han parat sig och känner sig lugn?
Nina82 skrev:Tryck på länken jag skickade, skapa ett krypin och lägg in dina bilder där. Sen är det bara att länka bilderna som du lagt in där hit :)
Om jag är otydlig och någon annan är bättre på att förklara så varsågoda [:o]
miirah skrev:[:-56] Alltså.. jag hittar ingenting här ,, :( kan du säga steg för steg vart jag klickar? [:-28] Skulle va assnällt!!
MeKaL skrev:De känns som att jag har en miljard guppy :o har ett kar på 100 liter som yngelkar där de för stunden bara går guppy, 3 ancistrus och en siamesisk algeätare. :D:D
miirah skrev:Nina, kan annars skicka länk på bilderna så får du se (:
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2273755
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2273758
men tror du hon kommer föda när som helst?
Är det en sånn där endlers hona ?
miirah skrev:men en fråga bara xD .. Den bilden på guppyn som du har som typ visningsbild .. den vita me gulorange fena typ... har du odlat den sj ? :p den va grymt fin!
Nina82 skrev:Jo den är fin :)
Köpte den för avla på den men som många vuxna Guppy man köper så blev han inte långlivad [:o]
Var även lite slarvig när jag valde ut honom. Blev störtkär och glömde helt att titta efter hur han mådde och rörde sig så han dog något dygn efter hemkomsten, tyvärr :(
miirah skrev:Åå , Va synd att dne dog :( men idag ska jag köpa en ny hane och jag har en hona med stor stärtfena och den lyser verkligen gröngul och massor med mönster i! :o den är verkligen fin :O så har du ngt tips på hur hane ska se ut? (; Tänkte attt hon oxå ska bli med yngel ^^
Nina82 skrev:När jag skulle köpa Endlershanar (vilket var länge sedan) tittade jag efter stjärtfenan. Jag ville ha en med förlängning i stjärtfenan både uppe och nere oxå fina färger förstås :)
En annan sak man ska titta efter är hur den mår och rör sig. Även om någon annan fisk ser sjuk ut. Skulle andra fiskar i samma kar vara sjuka är risken väldigt stor att även den fisken är sjuk.
sina_aslami skrev:Hej !
I filmen har jag filmat tre st guldguppy. två har stora magar och den tredje inte.
Jag undrar är de två med barn?
http://siasl002.thg.se/bilder/fisk.wmv
Nina82 skrev:Det där är inga guppy ;)
Platyn som låg på botten skulle jag hålla ett vakande öga på om jag vore du. Såg inte ut att bete sig normalt. Levandefödare som lägger sig på botten är oftast inget gott tecken. De andra två såg krya ut och det är mycket möjligt att de har yngel i magen..
sina_aslami skrev:Tack för svaret !!
Ja jag håller med.
Jag tror den som låg på botten mår inte så bra !!
Vad kan jag göra? Jag tror inte att jag kan göra nåt speciellt !! eller?
sina_aslami skrev:Hur länge har akvariet varit igång? 1 månader
Hur stort är det? 60 L
Hur mycket fisk har du? 20 st
Är pumpen placerad så det bildas vågor på ytan? Nej
nu är den en till som ligger på botten !!
Nina82 skrev:Ok.. Då kom vi ett steg längre :)
Sätt pumpen så det bildar vågor på ytan.
Mata ytterst sparsamt var tredje dag ytterligare en månad för att verkligen få igång akvariet. Just nu är det ganska mycket fisk till ett så pass litet kar så tänk igenom om det är några fiskar du skulle kunna klara dig utan i fortsättningen. Visserligen kommer det förmodligen fixa sig självt eftersom dina svagaste fiskar förmodligen kommer falla bort inom det närmsta.
Hur ofta gör du vattenbyte?
Ca. 30% 1ggr per vecka brukar rekommenderas.
Har du använt nitrivec under uppstarten?
Om inte kan du gott köpa det nu så bakteriefloran kommer igång ordentligt.
Bakterierna sitter främst i filtret så därför ska du inte rengöra filtret förrän det är så skitigt att flödet minskar.
sina_aslami skrev:Tack för svaret Nina !
Nu har jag fixat pumpen. jag bytte igår vatten typ hälften och ja jag använder sera nitrivec. dör inte fiskar om jag matar de var tredje dag?
När jag öppnar locket så luktar det illa !! är det normalt?
Nina82 skrev:
Bakterierna sitter främst i filtret så därför ska du inte rengöra filtret förrän det är så skitigt att flödet minskar.
sina_aslami skrev:Tack för svaret Nina !
Nu har jag fixat pumpen. jag bytte igår vatten typ hälften och ja jag använder sera nitrivec. dör inte fiskar om jag matar de var tredje dag?
När jag öppnar locket så luktar det illa !! är det normalt?