Guppy yngel!

#1 - 25 september 2007 12:14
Köpte 3 guppyhonor till min hane för ett par dagar sen och igår när jag kom hem hade en av dem fått små små fisk bebisar :D
Idag flyttade jag över dem till ett såndär yngel-box eller vad det heter, ca 12 st som har överlevt hittils. Hur ska jag göra för att få dem att överleva ännu längre? Ska man ha någon special kost eller räcker det med att mala små flingor? Det är första gången för mig så jag behöver alla tips man kan få!! :D
#2 - 25 september 2007 12:42
Darla skrev:
Köpte 3 guppyhonor till min hane för ett par dagar sen och igår när jag kom hem hade en av dem fått små små fisk bebisar :D

Idag flyttade jag över dem till ett såndär yngel-box eller vad det heter, ca 12 st som har överlevt hittils. Hur ska jag göra för att få dem att överleva ännu längre? Ska man ha någon special kost eller räcker det med att mala små flingor? Det är första gången för mig så jag behöver alla tips man kan få!! :D

GRATTIS !
Du behöver bara smula sönder det vanliga flingfodret till ynglen.Sen är det bara och hoppas :D
#3 - 26 september 2007 09:13
mazzkot skrev:
GRATTIS !

Du behöver bara smula sönder det vanliga flingfodret till ynglen.Sen är det bara och hoppas :D

Mata försiktigt och ofta bara, men jag tycker ynglen skall ut i akvariet igen, om du bara har bra med växter och andra gömställen så kommer ynglen klara sig MYCKET bättre ute med föräldrarna, om du nu inte har andra glupska fiskar i karet, tetror t.ex. kan smälla i sig förvånansvärt stora "akvariekompisar"(t.ex. neontetror kan äta guppyyngel trots sin lilla mun.) ibland....[:o];)
#4 - 27 september 2007 12:50
Tack! Jag åkte faktiskt och köpte ny mat som var utformad för yngel. Lite onödigt kanske, men dem är ju så söta så jag vill ge dem det bästa :P Jag är lite osäker på om jag vågar ha dem tillsammans med de andra fiskarna, de är inte så jätte snälla. Guppyhonan som fick yngel är jätte svart igen, hur långtid kan det ta innan hon får en ny kull? När är det bäst att sätta henne i yngelboxen?
#5 - 27 september 2007 16:09
Darla skrev:
Tack! Jag åkte faktiskt och köpte ny mat som var utformad för yngel. Lite onödigt kanske, men dem är ju så söta så jag vill ge dem det bästa :P Jag är lite osäker på om jag vågar ha dem tillsammans med de andra fiskarna, de är inte så jätte snälla. Guppyhonan som fick yngel är jätte svart igen, hur långtid kan det ta innan hon får en ny kull? När är det bäst att sätta henne i yngelboxen?

Det kan vara omöjligt vara dags för samma hona att yngla igen med så kort varsel utan det brukar väl gå ca 28 dagar emellan?
#6 - 27 september 2007 17:31
Jag är inte så bra på att se, jag provade att ta en bild....det var ganska svårt så kvaliten är inte den bästa...men hon är väldigt svart och tjock tycker jag.

http://img.photobucket.com/albums/v61/Lady_of_Buffonia/IMG_2454.jpg
#7 - 28 september 2007 08:18
cikliden2 skrev:
Det kan vara omöjligt vara dags för samma hona att yngla igen med så kort varsel utan det brukar väl gå ca 28 dagar emellan?

Stämmer bra, cirka 30 dagar brukar det vara emellan, den svarta fläcken FÖRSVINNER INTE när de fött....den honan kanske bara har ätit extremt mycket? De brukar vara hungriga när de fött....

Annons