Batski: Mitt akvarium är på 105 l och har varit igång i lite drygt en månad. Jag har gjort dropptester flera ggr och nu var testerna bra.
Efter en månad brukar nitriten vara borta. En ammoniak-och nitritspik i ett nystartat akvarium ser ut så här:
http://www.bestfish.com/newtank3.html
Men med 17 fiskar i ett nystartat 105 liters är jag säker på att det har varit giftigt höga koncentrationer och även de fiskarna som överlevt måste ha tagit skada av det.
Har även tillsatt Nitrivec vid vattenbyten men gjorde inte det sist (gör delvattenbyten 1 gång/vecka) då jag är osäker på hur malar och räkor tål det..
Nitrivec är bara nitrifikationsbakterier och ingenting alls som kan skada några fiskar. Man kan överdosera bakteriekultur utan några som helst problem. Så det finns inga fiskar som inte tål Nitrivec. Däremot är vissa fiskar (och räkor) känsligare än andra mot ammoniak och nitrit. Men även mot klor, koppar (som kan finnas i kranvattnet) och för höga nitratkoncentrationer.
Nu har växterna blivit större och fler också, dessutom fick jag med växter med räkorna och malarna. Jag har även flytväxter i två hörn, i det ena hörnet har jag hornsäv och det jag kallar havssallad (vet inte vad den heter), i det andra hörnet är det mindre exemplar av havssalladen som fröar av sig hela tiden.. Jag märker att hornsäven som jag har tar upp mycket smuts.. Har funderat över att köpa ett till filter...
Det låter bra med växterna! Smutsen på hornsärven kan faktiskt vara döda bakterier. Har du sett om fiskarna äter på det? Mina endlers åt på det. I så fall kommer det att försvinna så småningom.
:eek:Satt och tittade på filter och läste även om det filter som jag redan har, ett Hydor K20 Duo och då står det att det passar för akvarier upp till 90 liter :(
Tänk på att du även har sand och inredning, så det är inte 105 liter vatten i akvariet. Jag håller på och startar upp ett 110 liters och har kollat exakt hur mycket vatten som jag får plats med när jag har både sand, stenar och rötter - 81 liter vatten bara. Visserligen har jag ganska mycket sand, men ditt filter borde räcka. Vad är det för filtermaterial?