Guppy vs. Platy

#1 - 23 november 2006 19:38
Jag tycker ju väldigt mycket om mina guppies men har ju lite problem med dem. Stallägaren som jag fått dem av har samma problem med de fiskar som kommer ur samma kull som mina :confused: Hennes bror har dock fått några ur den kullen men han har inga problem med sina...

Idag pratade jag med den tredje hästägaren och hon har platys.. Vi pratade lite, hon ska åka ned till kusten före jul och sa att hon kunde köpa fiskar om vi ville ha, själv skulle hon köpa räkor och några fiskar.. Jag sa att jag funderade på att köpa två guppyhonor så att man får in lite nytt blod i guppygruppen.. Då började hon prata om att hon har haft mer tur med platys än med guppys.. Nu funderar jag, är platys friskare än guppys, generellt sett? Eller är de lika sönderavlade?

Tänker inte ge upp guppysarna men de kanske kan få några andra kompisar :p

mvh Anna
#2 - 23 november 2006 23:23
Jag vet inte om de är mer eller mindre sönderavlade, men jag har alltid haft bättre tur med guppys än med platys.
#3 - 24 november 2006 02:58
Att få in nytt blod i stammar är ofta bra, men detta med inavel är ofta inte så stort problem som de flesta tror. Det behöver ofta gång många generationer innan det blir ett problem. Vid odling av guppy så är det ganska ofta man med flit odlar på syskon t.ex...

Så kommer problemet om man ska ta in nya guppy i sitt akvarium... då man blandar guppy som inte är så vana vid varandra så är det så lätt det blir problem med det vi så ofta pratar om här på forum, det som vi kallar fen klibb. Jag var på möte hos Svenska guppysällskapet igårkväll och vi pratade just om detta. Ska du ta in nya guppy i din grupp du har så ska du göra vad du kan för att förebygga fenklibb. Bästa sättet är att göra ett 50% vattenbyte just innan du lägger in dina nya guppy med den grupp du har...

Men Platy är också en trevlig fisk och det ena utesluter ju inte det andra :-)

Hälsn Robban
#4 - 24 november 2006 07:06
Jag har i början av min akvariehobby haft både guppy & platys, inköpta med några veckors mellanrum från samma fiskhandlare....

Guppysarna blev det tyvärr problem med direkt!
Såhär i efterhand vet jag att det troligtvis var torpedsjukan (min första vackra kampis strök också med tyvärr - dreadlockfenor,,)
Och de som ej blev drabbade kroknade istället!!

Platysarna svassade helt obekymrat runt i akvariet :D
Efter detta - blev det platys för mig!!! Har inte ångrat det!! :p

Å andra sidan - hade jag verkligen gillat guppysar hade jag nog ändå köpt nya, men det gick inge bra med kampfisk och var i mitt tycke för små!
Platys är mer "min stil" (säger platynörden Helena) :D
#5 - 24 november 2006 11:10
Hade också platy och guppy i början men ja... De blev bara platy kvar efter ett tag. mina tre guppy dog medans endast en av fem platy dog.
Sen tycker jag att guppy är ganska ful med sina gula/rå genomskinliga kroppar (även om de har fina fenor) Då tycker jag platy är roligare!;)
#6 - 25 november 2006 06:57
Det lutar mot att det blir några platys den här gången iaf. Mina yngel verkar ju iaf må bra så det är väl bara att ha lite tålamod antar jag.. Men det finns inte så många kvar av min startgrupp :( De är reducerade till 6 st [:o] [B)] Med andra ord har 11 fiskar dött för mig :( [:o]

Jag funderar över vad som är fel, värdena är fortfarande bra men ändå dör någon fisk ungefär varannan vecka... Den tredje hästägaren har också fått guppies av denna kull (som jag har förstått det) och de har inte heller klarat sig så bra...men stallägarens bror har ju också fiskar ur denna kull och de mår ju bra...

Så vad är felet??? Det enda jag vet om stallägarens vatten är att det är väldigt mycket nitrat i det (egen brunn). Vi gjorde nämligen ett test på hennes akvarievatten samt kranvatten innan jag tog hem testerna och som sagt...hon har högt nitrat redan ifrån början, dvs i vattnet i kranen.. Kan det inverka på något vis? Men varför klarar sig då hennes brors fiskar så bra... Man borde nog göra ett studiebesök hos honom och se vad som är skillnaden i hans akvarium motför i våra..

mvh Anna
#7 - 25 november 2006 08:10
Det tar ändock upp till 2 månader för ett nystartat akvarium att bli "färdigcyklat", och du är väl inte riktigt där än med ditt akvarium??
Håll koll på dina värden och ha lite is i magen ...
Har de några sjukdomssymptom? Har du medicinerat mot något?

Tråkigt när de dör för en :(
#8 - 25 november 2006 09:02
Nej, jag är ju inte riktigt där än.. Det har bara gått lite drygt en månad...

Däremot så hade jag räknat fel.. Jag ville ha det till att 7 st överlevt men sen räknade jag igen och missade ena hanen [:o] Så 10 st har dött för mig.. 4 av 10 yngel överlevde och nu får de vara ifred för de större guppiesarna...

Äsch..vet inte vad jag tänkte på när jag skrev 10 yngel.. 4 av 6 yngel har klarat sig...Kan inte räkna nu för tiden...

mvh Anna
#9 - 25 november 2006 16:16
om man ska välja så har ja bättre erfarenhet av guppy så ja väljer guppy har också hört att platy brukar hoppa utanför akvariumet och ta livet av sig på många sätt
#10 - 25 november 2006 19:49
Marcus.N skrev:
har också hört att platy brukar hoppa utanför akvariumet och ta livet av sig på många sätt

Hihi...har hittills aldrig stött på en hoppande platy :D :D
Men det är säkert möjligt - de är ju lite busiga :p
#11 - 26 november 2006 09:26
Har läst här på zoopet om hoppande platys men varken stallägaren eller den tredje hästägaren har haft någon platy som har hoppat...

Igår läste jag däremot något skrämmande, det var några platys som hade löpt amok och ätit upp både yngel och räkor för sin ägare [B)] Det vill jag ju inte att det ska hända..å andra sidan så har ju stallägaren en massa platys, (guppies och praktbotior) tillsammans med sina amanoräkor...

mvh Anna
#12 - 26 november 2006 10:27
Via en annan tråd hittade jag en bra sida om Platys. Har kollat in de olika varianterna där och kommit fram till två sorter som jag skulle vilja ha:

*Gul komet
*Indian (sunset variatus)

Jag hittade en platy hos stallägaren ohc tyckte att just den platyn var så fin. Frågade den tredje hästägaren som mest har platys om hon visste vad den varianten hette och hon sa att hon trodde att det var en Indianplaty och det hade hon rätt i..den såg precis ut som på monas platysida :)

mvh Anna
#13 - 26 november 2006 10:48
eldhroka: Hur stort är ditt akvarium och hur många fiskar började du med? Börjar man med för många fiskar brukar det alltid bli katastrof.

Sen är många guppies rätt sönderavlade i dag. Så ja, platy är nog friskare än vanliga guppy. Vill man ha friska guppies bör man satsa på vilda former som har bättre hälsa. Fast det är dumt att blanda vilda former med framavlade former, för då förstör man de vilda stammarna.

Själv har jag endlers och är mycket nöjd med dem. Endlers är så närbesläktade med guppy att många anser att de är en form av vildguppy.
#14 - 26 november 2006 12:02
Det är sant att platyna är ganska hårda på att äta upp sina yngel :(
Och vill man ha kvar yngel får man helt enkelt vara med & passa när det är yngeldax och fånga upp dem. Har man mycket gömställen kan det gå bra, men mina "tjejer" är hopplösa!!! Men för min del uppvägs det av deras charm!!!

Jag har 6 helt olikfärgade vackra platytjejer. Jag gillar när det är färgvariation, och det är spännande att se hur ynglena blir :D
Har nu för tillfället inga hanar - de har nyligen dött (ålder troligtvis)
och jag tycker det räcker med yngel nu!!! *L*

Jag har nu:
1 gul musse (Musse) - lekfull.
1 vit/gul m. svarta fläckar (Dottie) - bossig.
1 sunset (Sunny) - snäll men glupsk!!
1 Wagtail korall -(Wagtail = svarta fenor & mun) (Ruby) - jättelugn!
1 Orange wagtail (Lill-Berta) - full rulle, men ensamvarg.
1 Wagtail m vit & röd kropp (snövit) - rackarkotta!

Båda mina hanar var tuxedos (det ser ut som om de har mörk frack), och jag har nu 2 små minikopior av dem simmandes fritt i akvariet,
en med helgul botten & svart tux (Hannibal) och en med orangeröd botten & brunsvart tux (Godzilla). En till liten fjutt finns också i akvariet som är helt guldgul med svartspräcklig stjärtrot (Dido).
Det finns säkert andra jag ej hunnit fånga upp också...
Men jag har även 2 wagtails, en korall & en guldgul på tillväxt i yngelkar.. :D

Asch..nu gick jag igång igen med mitt platyprat...sorry
(/platynörden Helena [:o])
#15 - 26 november 2006 15:56
Ingen fara, Healena, det är bara intressant att få lära sig mer :) Platys verkar vara ganska trevliga rackare på allt jag har fått berättat.. Det verkar som om de har väldigt olika personligheter, precis som guppies :D Stallägaren och den tredje hästägaren har en del platy-yngel simmandes i sina kar.. De är duktiga på att gömma sig i flytväxterna :)

Prata gärna vidare om platysarna :)

Batski: Jo, det blev ju så tokigt för min del. Jag hade ju tänkt börja med väldigt få fiskar men fick ju 17 fiskar på en gång.. [B)]

mvh Anna
#16 - 26 november 2006 16:13
Nog är de olika personligheter allt.. :D

Vissa yngel kan tydligen klara sig - hos andra - om de har gömställen!
Men jag har hittills ALDRIG lyckats driva upp ett enda yngel som varit i akvariet hela tiden! Och mina tjejjer har ynglat - MASSOR av gånger!!!
Jag ser DIREKT på dem om/när någon ynglat!! Då är de som små myrslokar överallt i alla vrår..full rulle och viftande stjärtfenor..spanspan..nosnos överallt i alla vrår..inte en lugn stund..de är HELFNATTIGA!!
Då har de rent ut sagt BRAKFEST och det är dax för mig att ta fram håven snabbt som attan om jag vill ha någon kvar!!

De tre jag hittills lyckats med har jag fångat upp och låtit växa till sig till c.a 1,5 cm långa & över 1/2 cm breda innan jag släppt ut dem. Och nu verkar de klara sig fint di små liven.
#17 - 26 november 2006 16:47
eldhroka skrev:
Batski: Jo, det blev ju så tokigt för min del. Jag hade ju tänkt börja med väldigt få fiskar men fick ju 17 fiskar på en gång.. [B)]

Där har du antagligen orsaken till problemen. Med så många fiskar (hur stort är akvariet?) måste du ha fått både ammoniak och nitrit som är dödligt giftiga för fiskarna. Även fiskar som inte dör vid förgiftningstillfället får inre skador som kan leda till döden efter ett tag.

Det man kan göra för att minska riskerna är att:
1. tillsätta bakteriekultur och helst överdosera
2. mata väldigt sparsamt under den första månaden
3. hålla koll på nitriten varje dag (under den första månaden) och byta ganska mycket vatten så fort koncentrationen börjar närma sig 0.2ppm
4. tillsätta salt (utan jod eller andra tillsatser) - 1 tesked per 50 liter vatten
Bilagor:
#18 - 26 november 2006 17:48
Healena skrev:
Vissa yngel kan tydligen klara sig - hos andra - om de har gömställen!

Men jag har hittills ALDRIG lyckats driva upp ett enda yngel som varit i akvariet hela tiden!

Storleken på akvariet gör också en del. Ju större desto lättare för ynglen att klara sig. Men 62 liter är ganska litet så det är inte så konstigt att de blir uppätna.
#19 - 26 november 2006 18:30
Batski: Mitt akvarium är på 105 l och har varit igång i lite drygt en månad. Jag har gjort dropptester flera ggr och nu var testerna bra. Har fått göra fler vattenbyten än vad som egentligen är lämpligt men hellre det än att fiskarna ska må dåligt... Har även tillsatt Nitrivec vid vattenbyten men gjorde inte det sist (gör delvattenbyten 1 gång/vecka) då jag är osäker på hur malar och räkor tål det..

Nu har växterna blivit större och fler också, dessutom fick jag med växter med räkorna och malarna. Jag har även flytväxter i två hörn, i det ena hörnet har jag hornsäv och det jag kallar havssallad (vet inte vad den heter), i det andra hörnet är det mindre exemplar av havssalladen som fröar av sig hela tiden.. Jag märker att hornsäven som jag har tar upp mycket smuts.. Har funderat över att köpa ett till filter...

mvg Anna
#20 - 26 november 2006 19:50
[quote=batski]Storleken på akvariet gör också en del. Ju större desto lättare för ynglen att klara sig. Men 62 liter är ganska litet så det är inte så konstigt att de blir uppätna.[/quote]
- Det stämmer nog det som du säger Batski ;)
#21 - 26 november 2006 22:00
:eek: Satt och tittade på filter och läste även om det filter som jag redan har, ett Hydor K20 Duo och då står det att det passar för akvarier upp till 90 liter :( Jag har aldrig tänkt på att läsa om det tidigare eftersom jag fick akvariet med pump och allt utom doppvärmare som jag dock fick låna några veckor.. Hon som haft akvariet (tredje hästägaren) köpte nytt och köpte då en likadan (men kanske större..hoppas) pump då hon tyckte att denna var så bra.

Den sista veckan har jag funderat över detta med syresättningen och mina fiskar. Jag har upplevt det som om det har varit lite för lite syre när jag har tittat på dem men tänkt att jag inbillar mig (har bara haft en känsla). Tänkte dock att det inte skadar att köpa ett till filter och ha två men nu känns det som om det är bråttom.. Känner mig som en djurplågare :( Stackars mina akvarieinnevånare [:-28]
#22 - 26 november 2006 22:31
eldhroka skrev:
Batski: Mitt akvarium är på 105 l och har varit igång i lite drygt en månad. Jag har gjort dropptester flera ggr och nu var testerna bra.

Efter en månad brukar nitriten vara borta. En ammoniak-och nitritspik i ett nystartat akvarium ser ut så här: http://www.bestfish.com/newtank3.html

Men med 17 fiskar i ett nystartat 105 liters är jag säker på att det har varit giftigt höga koncentrationer och även de fiskarna som överlevt måste ha tagit skada av det.

eldhroka skrev:
Har även tillsatt Nitrivec vid vattenbyten men gjorde inte det sist (gör delvattenbyten 1 gång/vecka) då jag är osäker på hur malar och räkor tål det..

Nitrivec är bara nitrifikationsbakterier och ingenting alls som kan skada några fiskar. Man kan överdosera bakteriekultur utan några som helst problem. Så det finns inga fiskar som inte tål Nitrivec. Däremot är vissa fiskar (och räkor) känsligare än andra mot ammoniak och nitrit. Men även mot klor, koppar (som kan finnas i kranvattnet) och för höga nitratkoncentrationer.

eldhroka skrev:
Nu har växterna blivit större och fler också, dessutom fick jag med växter med räkorna och malarna. Jag har även flytväxter i två hörn, i det ena hörnet har jag hornsäv och det jag kallar havssallad (vet inte vad den heter), i det andra hörnet är det mindre exemplar av havssalladen som fröar av sig hela tiden.. Jag märker att hornsäven som jag har tar upp mycket smuts.. Har funderat över att köpa ett till filter...

Det låter bra med växterna! Smutsen på hornsärven kan faktiskt vara döda bakterier. Har du sett om fiskarna äter på det? Mina endlers åt på det. I så fall kommer det att försvinna så småningom.

eldhroka skrev:
:eek:Satt och tittade på filter och läste även om det filter som jag redan har, ett Hydor K20 Duo och då står det att det passar för akvarier upp till 90 liter :(

Tänk på att du även har sand och inredning, så det är inte 105 liter vatten i akvariet. Jag håller på och startar upp ett 110 liters och har kollat exakt hur mycket vatten som jag får plats med när jag har både sand, stenar och rötter - 81 liter vatten bara. Visserligen har jag ganska mycket sand, men ditt filter borde räcka. Vad är det för filtermaterial?
#23 - 26 november 2006 23:27
Tack för ditt svar :)

Nej, det är klart att det inte blir 105 l... så långt tänkte jag inte [:o] Sen har jag dessutom inte vatten upp till kanten.. Jag har en skumpatron i filtret, den är svart och relativt grovporig..

"Men med 17 fiskar i ett nystartat 105 liters är jag säker på att det har varit giftigt höga koncentrationer och även de fiskarna som överlevt måste ha tagit skada av det."

Så man kan inte lita på vattentesterna? De har hela tiden visat att värdena är ok..eller nja.. nitriten var uppe i 0.02 ppm och då bytte jag vatten..men det kanske var försent?? Blev tvungen att gå tillbaka till inläggen jag skrev direkt efter jag gjort testerna ohc det var ju tur det.. Det är ju liite skillnad på 0.02 och 0.2 som jag skrev först...

Så här såg det ut 18/10
"Mätte nitrit idag också: fortfarande 0.02 mg/l
Mätte även nitrat: 10 mg/l

tycker dock att det är lite svårt att se riktigt vilken färg det är.. Var osäker på om nitriten var 0.02 eller om den stigit till 0.05..men efter att ha tittat ordentligt så tyckte jag iaf att den var kvar på 0.02..hoppas det.." Det fortsatte att vara ungefär dessa värden även senare men nitriten minskade till 0.01 ppm andra eller om det var tredje veckan..

Jag hoppas verkligen att fiskarna som har överlevt har klarat sig utan skador men jag förstår om de inte har gjort det... :(

Jo, jag har sett att fiskarna gärna är och äter smutsen på Hornsäven :)

mvh Anna
#24 - 27 november 2006 11:04
eldhroka skrev:
Så man kan inte lita på vattentesterna? De har hela tiden visat att värdena är ok..eller nja.. nitriten var uppe i 0.02 ppm och då bytte jag vatten..men det kanske var försent?? Blev tvungen att gå tillbaka till inläggen jag skrev direkt efter jag gjort testerna ohc det var ju tur det.. Det är ju liite skillnad på 0.02 och 0.2 som jag skrev först...

Hmm, 0.02ppm är inte farligt. Det var faktiskt det jag hade under cykeln. Det verkar som om dina tester är JBL:s och de brukar vara tillförlitliga.

eldhroka skrev:
Så här såg det ut 18/10

"Mätte nitrit idag också: fortfarande 0.02 mg/l

Mätte även nitrat: 10 mg/l

0.02ppm nitrit är som sagt en acceptabel koncentration, även om nitrit ska vara 0ppm. Men det brukar alltid bli lite nitrit under första månaden. Nitrat bör vara mellan 10-20ppm (i ett akvarium med växter) så där var det också ok. Vet du om du hur mycket ammoniak du hade under första veckan? Och hur är det med KH och pH? Har du kommunalvatten eller egen brunn?

eldhroka skrev:
Jo, jag har sett att fiskarna gärna är och äter smutsen på Hornsäven :)

Då kommer det att försvinna med tiden.Hornsärv är förresten en väldigt bra växt att börja med eftersom den växer snabbt och konsumerar en del ammonium/ammoniak. Det är antagligen därför du har haft så bra mätningar trots så många fiskar.

Men då måste orsaken till fiskarnas ohälsa och död ha varit en annan. Vet du hur det är med klor och koppar i ditt vatten?
#25 - 27 november 2006 13:38
Jag har mätt med Tropic Marin's tester, är de bra?

Vi har nästan inget klor i vattnet, koppar vet jag inte.. När jag mätte pH-värdet så låg det på 7.5 men enligt kommunen så har vattnet ett pH på 8.0.. Vattnet är mjukt. Vet tyvärr inte vad ammoniakhalten var varken i början eller nu..

mvh Anna
#26 - 27 november 2006 13:46
eldhroka skrev:
Jag har mätt med Tropic Marin's tester, är de bra?

Jag känner tyvärr inte till märket, så jag vet inte, men skalan påminner om JBL:s. Just det, har du kollat bäst före-datumet? Sen ska man inte heller lita på tester som man öppnat för mer än 6 månader sen.

eldhroka skrev:
Vi har nästan inget klor i vattnet, koppar vet jag inte.. När jag mätte pH-värdet så låg det på 7.5 men enligt kommunen så har vattnet ett pH på 8.0.. Vattnet är mjukt. Vet tyvärr inte vad ammoniakhalten var varken i början eller nu..

Själv använder jag alltid vattenberedningsmedel vid vattenbyten för säkerhets skull. Fiskar är ju känsligare för låga halter miljögifter än vi som är rätt stora däggdjur.

pH brukar alltid sjunka lite i akvariet, men 7.5 är helt ok för ungfödare.
#27 - 27 november 2006 15:40
Jo, jag kollade på bäst-föredatumet när testerna visade samma sak varje gång. Vad jag förstår så var de här testerna ganska nyöppnade, stallägaren hade fått låna hem dem från sin bror och flaskorna var så gott som fulla.

mvh Anna
#28 - 27 november 2006 16:04
Ok, kolla upp så de inte är äldre än 5-6 månader iaf.

Annons